Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    t_ehrngren
    Deltagare

Hej.
      Jag är en nybliven subaruägare.
      Har en undring som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har en Outback 2004 2,5 manuell och undrar när/och varför man ska köra på lågväxel?

Är det en diffspärr som inkopplas eller är det bara en annan utväxling på växellådan på lågväxeln?

mvh
      Tomas

Manor
      Deltagare

Min uppfattning är att “lågväxlarna” kan användas när man vill.
        En låg etta måste vara perfekt vid start när man drar tung last, och att använda en låg femma när hög femman blir för seg och svag.

I övrigt så är det väl främst högväxlarna som används, misstänker jag.

Janne248
        Deltagare

Min uppfattning är som Mats, men med ett förtydligande det ger “bara” en annan utväxling på växellådan på lågväxeln.

Dock så kan du inte växla ned till låg femman om hög femman är för trögt, lågen kan du väl bara lägga i väldigt låga farter eller i princpi när du står still.

Farsan hade låg växel på ett antal Subaru bilar allt från en 1982’as 1800 GL Super Station, till Leone DL och sedan en Impreza GL 1997’a.
          Lågväxel var suverän när du skall starta med en släpvagn full i sand eller grus.
          Du spar koppling!!

Yeti
          Deltagare

Min uppfattning är som Mats, men med ett förtydligande det ger “bara” en annan utväxling på växellådan på lågväxeln.

Dock så kan du inte växla ned till låg femman om hög femman är för trögt, lågen kan du väl bara lägga i väldigt låga farter eller i princpi när du står still.

Farsan hade låg växel på ett antal Subaru bilar allt från en 1982’as 1800 GL Super Station, till Leone DL och sedan en Impreza GL 1997’a.
            Lågväxel var suverän när du skall starta med en släpvagn full i sand eller grus.
            Du spar koppling!!

Ja jag skulle önska att lågväxel fantes på min Outback 2.0D så hada jag näppe skulle have ny koppling efter 3.500 mil.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.