SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lambda fel?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Ante_J
    Deltagare

Hej alla glada vinter-vänner 🙂
      Nu när kylan har kommit hit till Norrland på allvar har jag upptäckt en grej.

När jag är ute och kör och ska accelerera lite tuffare dvs, växla ned och ge full gas så ”hostar” bilen på nått underligt sätt, precis som att den blir dränkt i soppa och nått stift släcks för nån sekund och den då börjar bluddra.
      Om jag direkt efter provar att segdra den på en högre växel genom registret hela vägen för att sedan prova växla ned igen så går den som den skall (oftast, men inte alltid).
      Kör jag väldigt inspirerat ett tag (kul med snötäckta vägar) så går den i 90% av fallen helt perfekt.

Samma sak kunde hända tidigare i höst när ute-tempen låg på +5 grader med då endast när bilen inte riktigt hunnit nån rätt oljetemp (har ingen mätare – svårt att veta alla gånger). Men så fort bilen var riktigt genomvarm så gick den kalas!

Men som sagt nu när det är ca -20 så är det ganska påtagligt och måste redas ut.

Vad kan tänkas ge detta fenomen? Jag har funderar runt detta och fått för mig att det kanske har nått med lambda-sonden att göra, att den svalnar/inte nog varm? Jag har 2.5″ från snäckan med en dämpare längstbak, non-cat. Reglerar laddtryck med en daves.

Skall även nämnas att min bil har råkat ut för en haveri nu i höstas (50 mil efter inköp) och jag fick byta short-block bla.
      Då hade 3:ans kolv smält lite grann runt kanterna samt tappat lite delar från kolvhalsen.
      Orsaken till det haveriet har jag inte kunna hitta nått tekniskt fel till (förutom den mänskliga läs fd. ägare) Men kanske kan lambdan ha bidragit till det?
      Kan lambdan vara påväg att kasta in eller den lömske LMM kanske?

Tacksam för hjälp och teorier.
      /Andreas, Legacy 2.0 Turbo.

ExOrdis
      Deltagare

Låter som skenande laddtryck m fuelcut alternativt något tändstift som
        har lite för stort elektrodavstånd.

Kvarnis
        Deltagare

Andreas, Kul att bilen funkar igen…

Med tanke på att du inte hade nån fc väl…….
          Så är Lmm’n starkt misstänkt, du skulle beöva låna en WB lambda av nån där upp och åka utt å ta en sväng med bilen….vet inte om select monitorn funkar på en så tidig bil..om jag ska vara ärlig annars far förbi subba vekstaden å be snällt om att få låna den….

Ante_J
          Deltagare

Jo tack, vart lite jobb men den nu börjar det likna nått, spårade dock ur en aning och jag fick ”byta allt som kan vara slitet febern när vi ändå är igång” 🙂
            Tur att jag hade förmånen att ha en oerhört kompetent kille till hjälp med allt.

Tillbaka till topic; Fuelcut är det inte, vet precis hur det skall kännas, mer ett bludder inte lika tvärt som FC, tyvärr verkar felet också vara lite sporadiskt…

Tändstiften bytte jag när motorbytet ägde rum så dom får stå under listan förmodligen okej.
            Dock är det denna eländiga LMM, ska kolla om jag kan få bilen uppkopplad mot select monitorn och se om den visar nått, det bör gå i.o.m att det funkar på Impreza 93-96 och det är i princip identiska bilar maskinellt.

Dock har jag nu fått ett kvalificerat tips om att dra en ny jord till motorn, bludder och annan missgång kan ofta härledas till just det.
            Skall dra en jord mellan båda fjädertornen, minus-polen på batteriet och insuget. Detta fenomen kan ofta inträffa på Legacy, vet ej hur det är med impreza.

Tack för alla tips, har ni fler så är det bara att ösa på, skall ordna med jorden imorrn, skall rapportera sedan om resultatet.

Hälsningar
            /Andreas

Ante_J
            Deltagare

okej, då kan vi stryka lambdan direkt 😉 Bluddret inträffar vid ca 1.0bar.

Ska kolla om det går att få fram nå felkoder, vet att väldigt många kör med diverse konfilter och annat på Legacy Turbo med framgång, läser sällan om paj LMM på t.ex http://bbs.legacycentral.org/.

Låter lite jobbigt om det skulle vara dom nya stiften, var fint att byta dem när motorn satt i riggen på bänken men i bilen, gosse det kan inte vara kul, ska försöka bena lite mer innan jag gör den operationen. Skumt är dock att den gått klockrent i ca 350mil eller nått med dom nya stiften, endast påvisat liknande symptom när den inte riktigt kommit upp i arbets temp, kan räkna tillfällen på en hand också.

Men mycket bra att få fler infalls vinklar på problemet!

Kvarnis
              Deltagare

Kan även vara nån av dina tändspolar som inte är helt kry dom är kända för att tappa ork, misstänker att fenomenet inte fanns tidigare…?

Så kolla anslutningarna etc

Ante_J
                Deltagare

Felet verkar vara väldigt sporadiskt, körde en sväng efter att jag hade jordat om motorn.
                  Bluddret fanns kvar där när jag provade gasa på lite lätt, men 1 mil senare med försiktig gas så var det helt borta och den var helt okej igen. Hatar sporadiska fel..

Goofy, jag justerade inte nått elektroavstånd, direkt ur kartongen ner i hålen, är dock inte omöjligt att min mek kompis justerade dem direkt när han köpte ut dem från Subaru, han borde ha koll på det i.o.m att han jobar där och har säkert bytt stift några gånger förr på både Impreza och Legacy Turbo.
                  Men alla är mänskliga så visst kan han ha glömt det, skumt att bilen gått absolut som en klocka i 350mil, men måste man verkligen justera dem när man köper dem direkt av Subaru d.v.s OEM?

Kvarnis: Ska kolla upp tändspolarna så att alla kablarna sitter som dom ska, om en spole är dålig borde den skicka en fel-kod till ECU`n?

Ante_J
                  Deltagare

Felet nu åtgärdat och bilen går klockrent igen.

Det var en av tändkablarna som var skadad, höljet hade gått av men kablarna i sig var helt intakta så det var bara att isolera båda kablarna ordentligt så löste det sig.

Tack för alla ledtrådar!

Kvarnis
                    Deltagare

Som hade på känn…tädnings relaterat, kul att det är fixat 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.