Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Subbahenke
    Deltagare

Jag har byggt mig en egen lambdamätare med hjälp av en LM3914. För att göra det hela lite mindre och roligare tog jag en liten RBG diod för att visa spänningsnivåerna. Det ser efter finjustering ut som följer. Röd lysdiod tänds vid 0,844V för att sedan via rosa färg tända upp grön lysdiod på 0,867V därefter via vit/ljus färg tända upp blå lysdiod på 0,88V varefter blå slocknar vid 0,89V. Alltså den visar i turordning RÖD,ROSA,GRÖN,VIT,BLÅ enligt ovan beskrivna spänningsnivåer. Frågan är då.. Har jag hamnat rätt i mina spänningsnivåer eller tycker ni jag skall flytta skalan mer uppåt för att vara på den säkra sidan??

Mvh Henke (Fn i hobbytagen)

🙂 🙂 😉

Subbahenke
      Deltagare

Nja, jag har egentligen tre dioder, fast de är i samma kapsel. Det är en RGB diod och det är det som gör att jag får två färger till. Rosa blir en blandning av grönt och rött medan vit/ljusa färgen är en blandning av grönt och blått. Om man kollar på värdena du hade hittat så borde jag flytta min värden lite högre för att vara helsafe. Grönt skall inte vara tänd förens över 0,87V allt under det är lite sämre m a o. Någon som vet var man kan ligga som lägst?? 0,87V verkar ju vara optimalt men hur snålt vågar man köra för att vara helt safe??

Kort förklaring på RGB dioden är att jag inte har 3 st dioder rent visuellt utan EN som ändrar färg och nyans när lambda vädet ändras. Ville försöka undvika “flipperspels” effekten. Och få det lite snyggare. Tanken är att jag skall montera mätaren i hållaren för turbotrycksmätaren som sitter på a-stolpen. Därför har jag gjort allt så litet som möjligt. Det enda synliga kommer bli EN liten lysdiod.

Mvh Henke (fn i hobbytagen)

Subbahenke
        Deltagare

Jaha eftersom inga speciella synpunkter på området har inkommit så kör jag som jag hade tänkt från början. Det viktigaste är ju att jag själv har koll på vilka färger som lyser vid vilka spänningsnivåer. Får väll surfa runt lite för att att försöka hitta lägsta acceptabla spänning från lambdasonden.

Mvh Henke (Som labbar i ensamhet tydligen):D 🙂 😛

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.