SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lambdasond och varningslampa

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    backfeed
    Deltagare

Jag har problem med (ibland ordentligt) guppig motorgång vid acceleration vid lågt/inget laddtryck och lite uppförsbacke, speciellt märkbart när motorn är helt kall.

Gissar på att lambdan är allmänt förvirrad (har kanske förvärmningen i den pajat?), och har nu testat koppla ur den (bara dragit isär kontakten) för att se om det ger någon skillnad. Borde man inte få någon varningslampa när lambdan inte är ikopplad? Det får jag inte.

Märker ingen skillnad på motorgången heller – får visserligen inget guppande men motorn har varit för varm för det, ska låta den stå och kallna över natten.

-= Impreza GT -99 =-

jraberg
      Deltagare

nä, såvitt jag vet så ”larmar” inte bilen om detta(?), men den är dock nödvändig för att ecu’n ska kunna mappa bilen och hålla reda på saker och ting så det känns lite farligt att koppla ur den. Dock så kan man ju tycka att ecu’n borde välja en safe map om lambdan pajjar och därmed borde bilen gå som en påse skit.Men du märkte inget?

vill du låna/hyra en orginal smalbandare som funkar för att felsöka så sitter det en på min bil som just nu bara står och ser allmänt ledsen ut.
        Jag finns i sthlm. 🙂

edit. det där med ryckig gång när motorn är kall följer med bilen lixom(det ska va så). enl. en motorguru jag pratat med så är boxermotorer lite luriga just när de är kalla. Så om du inte slår huvudet i ratten när det guppar och det försvinner när motorn är varm(du ska inte ladda ngt när motorn är kall ändå, aja baja! 😉 ) så är det nog i sin ordning 🙂

-JR

backfeed
        Deltagare

Ok, ingen varningslampa då alltså, good to know.

När ECU:n inte får några värden från lambdasonden så väljer den tydligen en icke-optimal gissningsmap och kör rikt på soppa för säkerhets skull. Jag märker ingen skillnad mot normal motorgång, men laddar givetvis inte på, har inte kört högre motorvarv än 3000 rpm och applicerar metoden Kärringkörning ™. 🙂

Körde en halvmil imorse och upplevde inte ett enda gupp eller ryck trots helt kall motor, så allt pekar än så länge på lambdan, men ska utföra ytterligare tester.

Tackar för erbjudande om lån/hyra, men jag bor tyvärr i Mörka Hemska Norrland, ca 90 mil norr om dig. 🙂

Det här med att motorn normalt brukar guppa lite när den är kall känner jag till, men det handlar inte längre om några små snälla gupp utan det hoppar ganska mycket och det har långsamt blivit värre och värre under två års tid. När jag köpte bilen märkte jag knappt av det alls.

Råkade även ut för det klassiska strulet med LMM, så nu är det väl dags för lambdan också. Jag är inte känd för att ha tur. 😉

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
          Deltagare

Uppdatering:

Har nu kört flera morgnar med helt kall motor utan lambdasond (kontakten urkopplad), och det har inte guppat något alls. Så fort lambdasonden är ikopplad återkommer guppen direkt.

Sensorn ger signal, svårt att få något bra värde – mellan 0,1 och 1,1 volt ungefär i stora drag men inget stabilt.

Den får 12V till förvärmningen, uppmätt på bilens kontakt, men hur tar jag reda på om förvärmningen fungerar? Går det att känna eller mäta någon temp på lambdans utsida utan att skruva loss den (med tändningen påslagen, motorn avslagen), eller är det bara kärnan som värms upp i praktiken? Skruva loss den har jag inte sådär toklust att göra, måste nog bort med värmesköldar runt turbon först och skit… :-/

Låter det troligt att lambdan är trasig?

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
            Deltagare

Uppdatering igen:

Skruvade loss lambdan och vet nu att förvärmningen fungerar, den blir varm på en relativt kort stund med tändningen påslagen. Förbaskat. Då var det inte det som var fel heller.

Ska låna lambdan från arbetspolarens ypperligt fungerande GT -00 vid tillfälle, så får jag slutbesked på om det är lambdan som är orsaken.

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
              Deltagare

Och ännu en uppdatering, här pratar jag friskt för mig själv:

Lånade lambda av arbetspolaren och fick fortfarande gupp med kall motor, men bara små antydningar i jämförelse med kaninskutten jag får med min egen.

Arbetspolarens ger ca 0,8V vid tomgång, min gav först 0,1-0,3V men sedan steg det gradvis uppåt under lång tid, 0,6-0,7V vid testets avbrott. Verkar som om min lambda tar hiskeligt lång tid på sig att bli varm, kanske för att den varit med om 13.500 mils körning och börjar bli gammal och sliten.

Ska låta verkstad ta en snabbkoll för säkerhets skull.

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
                Deltagare

Varit hos Subaruverkstad idag, hittade inget markant fel på lambdan (visade i princip normala värden, lite fladder kring 0,8 V men dippade även till 0,1 V efter lite gasande) men jag har ändå beställt en ny så får jag se om det hjälper.

-= Impreza GT -99 =-

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.