SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lamdasond…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    barkan80
    Deltagare

Hej på er igen.

Min främrelambda är troligen paj. Bilen rycker och tänder och går illa. Har haft bilen på verkstad och lmm verkar hel, enligt dom borde det vara lambdasonden.
      Dom skulle ha ca2500kr för en ny, till GT-00. Undrar om någon av er vet något billigare alternativ till orginal? Ska helst passa rakt av.
      Är det bara att bita i det sura eller finns det någon räddning?? Den pajjar iaf inte så ofta…

NickeH
      Deltagare

Det går att mäta upp lamdan och se om den är trasig. Du behöver en volt-meter ska ligga runt 0,8 volt.

Desen
        Deltagare

Jag tycker absolut att du ska försöka testa med en annan fungerande lambda innan du byter.

Hur har de kommit fram till att det inte är fel på LMM??

Har du testat att rycka ur kontakten till LMM? Om du gör det och bilen går jämnare då så har du svaret.

Klart att en lambda kan bli slö, men men kvoten trasiga LMM per trasig lambda är ganska hög.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2006 1.43.13 GT-99
          SS 2007 1.31.10 GT-99
          SS 2008 1.29.65 GT-99

GrizzlyBear
          Deltagare

Kan inte verkstaden se vad lambdan ger för värde med sin dator? Det kan de göra på min MY02a. Iaf den ena… Det borde iaf ge en fingervisning om hur lambdan mår.

painkiller
            Deltagare

annars åker du och köper en lambda på biltema för 400…det är ju inga pengar, subaru skulle som sagt ha 2600 för sonden, så jag testade med en från biltema…fungerar fortfarande…klockrena avgasvärden oxå!

rickey
              Deltagare

annars åker du och köper en lambda på biltema för 400…det är ju inga pengar, subaru skulle som sagt ha 2600 för sonden, så jag testade med en från biltema…fungerar fortfarande…klockrena avgasvärden oxå!

Artnummer på den?

barkan80
                Deltagare

Det kan ju vara värt att testa med biltema. hur många sladdar ska det vara? jag antar att det är en universal du kör med.
                  Hur länge har den hållt ihop?
                  då ser man ju om det är den som är sönder sen är det ju ren bonus om den håller länge med!
                  Känns rätt värdelöst om man köper en för 2500kr om dne inte är sönder.
                  Gå in på biltema hemsida och sök på lamBdasond så kommer den upp! Satt just och svor för att jag inte hittade den heller. Hade ju stavat fel(glömt b).

MariaimprezaGT
                  Deltagare

3 sladdar ska de vara om man kör på universal 🙂

Maria

Skylifting is teh #### 😉

barkan80
                    Deltagare

sweet får testa. tack

painkiller
                      Deltagare

jo det ska vara tre sladdar…om det är samma som min sti-97…
                        det är två vita sladdar och en svart…de två vita är bara att skarva ihop med de två vita från bilen, det är bara förvärmning så det spelar ingen roll vilken vit som går till vilken, och sedan svart till svart. du ska/bör inte löda ihop kablarna, kläm istället dit dem med det som följer med, värm krympslangarna ordentligt, sedan isolerade jag hela kabelstammen med pvc tejp=) har haft det nån månad…funkar fint!

barkan80
                        Deltagare

Härligt då är man på rätt spår, var i göteborg å inhandlade en biltemalambda i helgen nu ska det bytas i kväll.

barkan80
                          Deltagare

Fan x( Det blev inge bättre bara anorlunda…
                            Den går bättre på lågaväxlar vid normalfart, men misständer vid hårt gaspådrag. Sen på 5:an runt 140 strecket rycker det så det står härliga till! Å turbon laddar lite konstigt. Från ett stabilt tryck till att pusta till och få lite högre tryck och sedan tappa lite tryck.

Den går inte som den ska!!!

Man kan ju undra om det är biltema sonden som inte är bra, man har ju varit med om att biltemas kvalitet sviktar. Eller så har jag inte lyckats skruva dit den rätt(hur man nu kan göra fel) eller så är det på andra kabeln(honan) som något är glappt.

Någon som har några tips??

FeA
                            Deltagare

Det är knappast lambdan som är felet…

Börja med att byta tändstiften, är det inte dom så är det en tändkabel.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.