SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lämna WRX:en på trimning?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    pekkasteele
    Deltagare

Hej,

Själv är jag i stort sett n00b vad gäller att skruva i bilar, det jag lyckats med är väl att byta nån bromsskiva, dump, luftfilter och lite sånt. Teorin kan ja väl, eller ja, det man lär sig av att spela Gran Turismo och hänga i garaget när andra gör jobbet åt mig 😛

Men till min fråga, har en WRX 2001, helt orginal förutom lysena. Skulle vilja ha lite skönare ljud (dump, öppet luftfilter och nytt avgassytem med ”japsdämpare” mm) och en mappning på det sen för att få lite bättre effekt. Såklart vill och framförallt kan jag inte detta själv, men det bör väl finnas lite firmor runtom i sverige som gör detta, har ni nårga förslag på några bra?

Vet att JRM gör sånt, men dom har ju mes HKS som verkar vara ”dyra”, jag behöver inte ha ”det bästa” men inte heller biltema-kvalitet. Och JRM hade inte heller nått paket som var just dessa delar.

Så någon som har någon ide om vart jag kan vända mig?

Jo en fråga till när jag ändå håller på, jag hörde/läste någonstans att eftersom jag har en svensksåld bil, och den är nyare än -95 eller nått sånt, så är det svårare att få den igenom besiktning om man ens bara byter avgassystem tex, pra helbils… något. Är detta sant eller pratade/skrev den som gjorde det, i nattmössan?

TomK
      Deltagare

Köp dina delar från tex England och montera själv.
        Sen låter du JRM ta hand om mappningen.
        Dom tar väl en ca 8-9000 för Ecutec.

pekkasteele
        Deltagare

Jo, fast jag har ju inte nån aning direkt vad jag ska ta för delar mm. Montera vill jag itne själv, men det har ja iofs polare som kan göra, men som sagt, vet itne vad jag ska börja kolla på ens typ. Därför det vore najs med ett företag som kan fixa 🙂

goffemannen
          Deltagare

http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/Performance.html

här har du bra grejor. Har handlat mkt på scoobyparts och de är snabba och trevliga. Frakten är inte alls dyr. Pundet ligger på endast 10kr nu också.

TomK
            Deltagare

Jo, fast jag har ju inte nån aning direkt vad jag ska ta för delar mm. Montera vill jag itne själv, men det har ja iofs polare som kan göra, men som sagt, vet itne vad jag ska börja kolla på ens typ. Därför det vore najs med ett företag som kan fixa 🙂

Vill man vända sig till en firma så kostar det $$$
              du lär märka ganska fort att det lönar sig att handla i England.

Scoobyworld.co.uk är bra också.

Sen så klart ebay.co.uk

Andersson
              Deltagare

Hej

Ska börja med att vara lite tråkig, WRXen är inte den bästa att trimma då drivlinan är sämre än på STIn så ta det lite piano max 300hk.
                Öppen dump och öppet luftfilter ÄTER luftmassemätare = $$$
                Filtret räcker gott och väl till orginal men ska du byta ta ett insatsfilter typ HKS som JRM säljer.

Det du behöver enligt min erfarenhet är:
                # Tändstift hårdhet 7, NGK eller HKS i40…..
                # Bränslepump Walbro 255
                # Avgassystem 3″ från turbon med cat så går det genom besiktningen.
                # Mappning av org. styrbox Ecutek, finns bara 2 som gör det JRM och Per i Trollhättan.

Hoppas någon kan rätta om jag har fel.

pekkasteele
                Deltagare

Hej

Ska börja med att vara lite tråkig, WRXen är inte den bästa att trimma då drivlinan är sämre än på STIn så ta det lite piano max 300hk.
                  Öppen dump och öppet luftfilter ÄTER luftmassemätare = $$$
                  Filtret räcker gott och väl till orginal men ska du byta ta ett insatsfilter typ HKS som JRM säljer.

Det du behöver enligt min erfarenhet är:
                  # Tändstift hårdhet 7, NGK eller HKS i40…..
                  # Bränslepump Walbro 255
                  # Avgassystem 3″ från turbon med cat så går det genom besiktningen.
                  # Mappning av org. styrbox Ecutek, finns bara 2 som gör det JRM och Per i Trollhättan.

Hoppas någon kan rätta om jag har fel.

Ja det där med drivlinan har jag hört, därflr ja inte tänkte mig så mycket mer effekt än avgas, filter och så, sen en mappning, inte skruva upp turbon jättemycket osv. Dock låter det ju lite tråkigt det där med luftmassemätaren.

Tack för övring info vad som kan behövas, sånt tänker man ju inte på som amatör 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.