SSC Allmänt snack Allmänt småprat Låt IM veta vad vi tycker!

• Detta ämne har 18 svar, 1,404 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av Lt Dan.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Lt Dan
    Deltagare

Orsak
      Nya Forester kommer inte att säljas med 2.5 turbo motorn.
      Impreza WRX säljs inte längre i år.
      Legacy turbo har inte funnits i modelprogrammet sen 92.

Anledning
      IM klarar inte att hålla CO2 kvoten som säger att importörer/tillverkare inte får överstiga CO2 kvoten
      från föregående år.

Varför
      Subaru kränger bilar som aldrig för vilket gör att prestanda bilarna tyvärr får ge vika framför snikmodellerna.
      IM tjänar förmodligen mer pengar på att sälja fler snik bilar vilket gör att IM inte är intresserade att ens försöka lösa problemet med CO2 kvoten.

Reklam
      Hur kan IM göra TV reklam för Foresten som är hur cool och fartglad som helst men det går inte att köpa en
      forester turbo som motsvarar det man får se i reklamen. Nya forester finns endast med 150hk motor.

Byte
      Vad gör vi när Imprezan skall kompleteras eller bytas ut mot en större familje bil och man vill ha Impreza
      prestanda i familjebilen? Blir antagligen en Audi, Saab eller Volvo….kul

Forester ägare
      Hur skall alla nuvarande Forester turbo ägare kunna tänka sig att byta ner sig till 150hk? Ja inte köper dom
      en forester iaf. Helt plötsligt räcker inte CO2 kvoten till Forester XT??

Ev lösning
      Behåll både Forester och WRX i begränsad upplaga och sälj något färre av snik modellerna. Kan inte vara nån förlust pengamässigt
      då ju dessa är betydligt dyrare.
      vad det gäller Legacyn så kan 3.0 motorn bytas ut mot 2.5 turbo motorn som har en lägre CO2 halt vilket rimmar
      med CO2 kvot kraven. 3.0 motorn är tung, slö och bränsle törstig.

Funderingar
      Vad håller IM på med? Jag tror dom försöker skaffa sig en massa nya kunder från andra märken. Tyvärr tror jag
      inte det kommer att hålla i längden. Subaru ägare är som alla vet nöjdast och mycket trogna, men med nuvarande
      policy från IM tror jag det kommer gå käpprätt åt skogen. Subaru har långt tillbaka förknipats med rally och
      prestanda. Ska nu detta försvinna och Subaru bara bli ännu ett tråkigt märke i mängden?

Vad kan vi göra?
      Visa missnöje hos IM. Maila Thomas Possling TPossling@im-nordic.com som är PR och informations chef. Han är en
      mycket trevlig och tillmötesgående person som behöver fler åsikte om hur vi Subaru ägare tycker.

Skriv gärna i tråden om ni har mailat Thomas!

/Dan

Manor
      Deltagare

Jag kan inte annat hålla med. Jag har t.o.m gått i Forester tankar, och hade t.o.m hoppats på en STi modell av den. Kanske kan dieseln vara ett alternativ när den kommer, men även den utan prestanda. 3.0 motorerna går ganska bra, men är orimligt törstiga i förhållande till prestanda. Fram för roligare motoralternativ till de större modellerna.

bageera
        Deltagare

Intressant om det är ett CO2-problem. Det visste jag inte. Var kan man läsa mer om vilka regler som gäller?

Jag har annars trott att den trista verkligheten är att Subaru har gått in i en annan fas, där det är mer lönsamt
          att sälja snik-modellerna än STi-extra-allt-modellerna, och att det får ske på bekostnad av sportbils-entusiasterna.
          Om jag har förstått det rätt så är det ju inte nybilsförsäljningen biltillverkarna tjänar pengar på, utan
          eftermarknaden. Då blir ju MÄNGDEN bilar viktig.
          Rally-satsningen och byggandet av diverse ”rally-replikor”i form av GT, XT o STi har ju funkat väldigt
          bra för o lyfta folks medvetenhet om märket och även dess image. Den fasen är väl kanske i viss mån genomförd,
          och nu vill man slå mynt av detta och då är det kvantitet som gäller, och då behövs endast någon enstaka
          modell(Läs Impreza WRX STi) för att med visst alibi kunna hävda rally-arvet osv.

Nä, här gäller det att putsa på, och vara rädd om det man har, för som det ser ut nu så lär det inte bli någon
          tredje Subaru när jag tröttnat på min nuvarande STi. Man får väl återgå till tysk-bils-maffian.

NickeH
          Deltagare

Det är nog så att det inte längre är politiskt korrekt att sälja bilar med mycket hästar därför väljer subaru att sälja snik modeller.
            Dock provade jag outbacken med dieseln och den gick riktigt bra, 150 hk och 380 nm det är lika mycket vrid som i min impreza gt med 220hk jag inte minns helt fel.
            Blir troligen en outback eller forester diesel när det börjar ramla in ungar. Fast det är ju kaxigare att komma till dagis med en impreza 🙂

Grusdraparn
            Deltagare

Det är ju lite lustigt att man marknadsför sig med en motor som efter MY-2008 inte kommer finnas med i utbudet längre (undantaget WRX STi), följande text finns på deras hemsida:

Subaru har Världens bästa motorer.

Subaru tog två guld och ett brons i International Engine of the Year Awards 2008.

Subarus turboladdade 2,5-litersmotor knep sin andra seger i klassen 2 till 2,5 liter. Motorn erövrade samma prestigefyllda pris för två år sedan. 230-hästarsmotorn erbjuds för svenskt vidkommande i 2008 års Forester och i Impreza WRX. Även STI-versionen har samma motor – fast med 300 hk.

/K – på legacy-jakt

GrizzlyBear
              Deltagare

Hmm, det där lät ju inte kul alls. Trodde folk skämta när de sa att Forester inte skulle säljas med Turbo längre. Men det var tydligen sant.

Jag har alltid tyckt att det finns för dåligt med motoralternativ i Subaru. De har ju många motorer men använder dem bara i en, max två, modeller. Ta 2,5L sugmaskinen och 3L 6:an t.ex. Varför inte sätt dem i Forestern och i Imprezan? 2,5L finns ju i båda modellerna i USA så det är väl upp till IM att ta in dem. Men 3L 6:an finns bara i Legacy/Outback. Den skulle nog sitta fint även i Forestern. Eller slå på stort och sätt i 3,6L motorn i fler modeller.

Ang. Legacyn med stressfläkt så finns det väl inga vänsterstyrda längre. Tror inte att Subaru är så pigga på att bygga vänster-styrda bara för att lilla Sverige kanske säljer 30st om året utan då måste nog kravet komma från fler länder. Men det vore grymt läckert med en Twin Scroll eller dubbel turbo-Legacy på svenska marknaden :7

Ska nog dra iväg ett mail till IM, men jag tror inte att det hjälper ett dugg 🙁

EDIT: Jag tar tillbaka lite av vad jag skrev. Legacy finns med 2.5L Turbo motor i USA och de har ju även Forester Turbo fortfarande. Så bilarna finns ju, det är bara IM som inte vill ta in dem 🙁
                Man kanske skulle ta och ringa Exclusive Cars och se vad de vill ha för att plocka hem en :+
                EDIT2: WRXn verkar faktiskt finnas kvar fortfarande. De har iaf specifikationer på den och pris utsatt på hemsidan.

Grusdraparn
                Deltagare

Har fått reda på att IM importerar nya Forestern med 2,5 liters turbo, men säljer den bara i baltländerna 🙁
                  http://www.subaru.ee/08forester.html

Edit: Och prislappen är endast 254 000 kr

/K

Lt Dan
                  Deltagare

Har fått reda på att IM importerar nya Forestern med 2,5 liters turbo, men säljer den bara i baltländerna 🙁 http://www.subaru.ee/08forester.htmlEdit: Och prislappen är endast 254 000 kr/K

Japp baltländerna är inte med i CO2 statisiken liksom norge och schweiz.
                    Såg också att polen säjer XT:n.

Faktum kvarstår att det inte finns nån Legacy turbo. Varför inte byta ut den tråkiga 3.0 mot USA tillverkade Legacy turbo. Kombitillverkningen där är nedlagd pga för dåligt försäljning (jänkare gillar som bekant sedaner). Skulle nog sälja som smör här i Europa.

/D

Manor
                    Deltagare

Har fått reda på att IM importerar nya Forestern med 2,5 liters turbo, men säljer den bara i baltländerna 🙁 http://www.subaru.ee/08forester.htmlEdit: Och prislappen är endast 254 000 kr/K

…och ni i klubben som har koll på detta.
                      Hur importerar man en sådan på smidigaste sätt, och vad blir det för skatter? Jag antar att det inte ska vara något problem med importen då de ingår i EU!!?

Lt Dan
                      Deltagare

EDIT2: WRXn verkar faktiskt finnas kvar fortfarande. De har iaf specifikationer på den och pris utsatt på hemsidan.

Finns enligt IM bara ett par st kvar sen är det stop för iår.
                        Ska bli mycket spännande och se om den säljs nästa år…

/Dan

jeppe
                        Deltagare

Det är nog så att det inte längre är politiskt korrekt att sälja bilar med mycket hästar därför väljer subaru att sälja snik modeller. Dock provade jag outbacken med dieseln och den gick riktigt bra, 150 hk och 380 nm det är lika mycket vrid som i min impreza gt med 220hk jag inte minns helt fel. Blir troligen en outback eller forester diesel när det börjar ramla in ungar. Fast det är ju kaxigare att komma till dagis med en impreza 🙂

Boxerdieseln har 150 Hk och 350 Nm från låga 1800 varv
                          Jag vet någon som kan fixa 180 Hk och 400 Nm :*

Practos
                          Deltagare

Snackade med en försäljare idag när jag provade dieseln, han sa att det är inga problem att ta in och sälja modellerna som finns i baltländerna men inte här tex forrester med turbo 😉

GrizzlyBear
                            Deltagare

Jag undrar det samma. Vilka utgifter åker man på om man importerar en ny bil från ett EU-land? Blir det Svensk moms på priset?

Janne248
                              Deltagare

Vilka utgifter åker man på om man importerar en ny bil från ett EU-land? Blir det Svensk moms på priset?

Detta har disukterats 1000-tals gånger på forumet! SÖK!
                                Men JA, om bilen är nyare än 600 mil så får du betala svensk moms, så med andra ord köp en bil i EU ny, kör en europa bil semster och rulla över gränsen med 6001 km på mätaren så är det grönt.

Mats
                                Deltagare

Vilka utgifter åker man på om man importerar en ny bil från ett EU-land? Blir det Svensk moms på priset?

Detta har disukterats 1000-tals gånger på forumet! SÖK!Men JA, om bilen är nyare än 600 mil så får du betala svensk moms, så med andra ord köp en bil i EU ny, kör en europa bil semster och rulla över gränsen med 6001 km på mätaren så är det grönt.

Fel fel fel.
                                  Den måste vara 6000 km OCH 6 månader gammal för att räknas som beggad. 5999 och 2 år så är den ny. 100 000km och 5 månader och 3 veckor så är den ny!

Mats
                                  Type R ’99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.