› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Lätt knackande vid full rattutslag till vänster.
- Detta ämne har 8 svar, 2,037 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av
abacus.
-
FörfattareInlägg
-
6 februari, 2014 kl. 12:15 #31797
abacus
DeltagareSom topic gissar på att det är en drivknut som håller på att ge sig, vilken blir det då den på höger sida eller? Andra frågan blir vars hittar jag en ny knut Subaru original? Jag och hur mycket bök är det att byta den? Wrx 07’a
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk
6 februari, 2014 kl. 15:50 #264606Bumble bee
DeltagareSpontant känns det som att du tänker rätt med sida men ofta beror det på att skyddsbälgen sagt upp sig = kontrollera detta först. Har du jefligt tur så kommer ljudet du hör från den trasiga skyddsbälgen p.g.a. att den går mot ngt. men ofta är det tyvärr själva knuten.
Artikelnr. borde du kunna hitta här:
http://opposedforces.com/parts/
Sedan talar säkert internet om ungefärlig kostnad, komplett drivaxel om det nu förekommer är bekvämt annars.
6 februari, 2014 kl. 15:59 #264607Igge
DeltagareNu har jag bristande erfarenheter av ämnet men borde inte vänster knacka mer om man svänger vänster?
Är väl det hjulet som får elakaste vinkeln?Men när jag skulle hjälpa polaren med sin drivknut (v70 iofs) så var vi två och gick runt och lyssnade medans han ”parkerade”. Då var det ganska lätt att identifiera den problematiska knuten 🙂
Angående vart man ska handla har jag inga direkt erfarenheter men http://importcarparts.co.uk rekommenderas då och då här på forumet 🙂
7 februari, 2014 kl. 14:41 #264600abacus
DeltagareEn lokal Subaru firma ville ha 5100 för att fixa det….. Dock har dom inte lyssnat på problemet men över 5 tusan…
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
24 februari, 2014 kl. 12:27 #264601abacus
DeltagareUpptarer problemet.. Verk nu vara något med oket, när jag tar bilen ur garaget efter natten så knackar det till när jag svänger fullt ut vänster ifrån höger däck, efter runt 1 km så är ljudet borta vid fullt rattutslag igen.
När jag ställde in bilen i garaget så kände jag på skivan och fälgen och oket och det var bra mycket varmare än på vänster sida, inte glödheta men för varmt att ta i. Vänster sida var i stort sett sval. Tänker nu att det kanske är ett krävande bromsok som ger hupphovet till knäpandet när den är kall…?Kan tillägga att jag har runt 2-3 mm bromskanter på skivorna fram…
Kanske dags att byta dom. Och en renoverings sats till oket borde lösa det. Provat att rycka och slita i däcket så jag tror inte på hjulagret för det verkar stumt.Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
24 februari, 2014 kl. 21:56 #264605kamikaze
DeltagareHöj upp bilen framtill och snurra på höger resp vänsterhjul (med friläget i naturligtvis).
Går det trögare på ena sidan så är det till 99% troligen kärvande bromsok som du själv va inne på som är problemet, om du ger dig på att renovera oken så se till att trycka ut kolvarna och slipa till dom eftersom det oftast blir en liten rostkant på dom som gör att det kärvar
25 februari, 2014 kl. 12:01 #264602abacus
DeltagareFår tillgång till lyft i morgon en vända så jag ska testa det, samtidigt tänkte jag försöka smörja upp oket som en första åtgärd. Så vars smörja ? Hinner bara lån lyften 30-45 minuter mendans grabbarna har lunch!
Om packingarna är hela ?
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk26 februari, 2014 kl. 11:41 #264603abacus
DeltagareDå har man haft uppe bilen på lyften drivknuten och damasken är helt OK,det är bromsoket som kärvar på insidan. Så nu till min fråga jag har varken tid eller plats för att göra det själv. Någon som har ett fungerande OK till en impreza wrx ~07 att sälja? Bor i Kortedala Göteborg.
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk
5 mars, 2014 kl. 16:49 #264604abacus
DeltagareKan väl avsluta detta med att problemet nu är löst,blev renovering av oket. Nya kolvar i det ,blästring och omlackering och Subaru loggan ditmålad igen. Kostnad 2000 jämt inklusive lånebil. Lämnade in på http://www.brabautoservice.se/?page_id=13 sjuknöjd med servicen och bemötandet.
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.