- Detta ämne har 21 svar, 8,203 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av gzon.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2011 kl. 12:27 #209263gzonDeltagare
Den Face-liftade 2007-2009 är betydligt ovanligare i Spec-B än den gamla karossen. Vill man sedan ha en manuell så får man leta lite till. Den face-liftade är att rekomendera, Si-drive, väligt trevlig navigator mm.
3 liters sexan trivs jättebra med ett nytt avgassystem. Jag kör på min ett dubbelt 2.5″ med X-pipe vilket breddade registret som man behöver vid omkörning med ca 1500rpm. Original så slår det på hårt vid 5500rpm men nu finns samma kraft redan vid 4000rpm. Prestandamässigt så går en Spec-B bättre genom växlarna än en original WRX-STI (01-07) i hastigheter över 100km/h. Väghållningen är dessutom trevlig även när det går i farter runt 200km/h och vägen börjar svänga.
Legacyn är snålare än ryktet den har. Semesterresorna brukar min ligga på ca 0.85, blandad körning runt litern.
20 maj, 2011 kl. 11:09 #209277MadoneDeltagareGzon: Jag ångrar ganska ofta t jag bytte min Spec B 06 till en Legacy GT. Men jag fattar inte att du tycke navin är så bra, det är samma som sitter i -10 också.
Spec-B’n innan 07 hade också en annan grill med en liten skylt med Spec B emblem.
Så såg det ut på min21 maj, 2011 kl. 10:03 #209258GrizzlyBearDeltagareLegacy GT’n fanns bara med automat, har en själv.
Spec B fanns med automat från 2006, hade en själv. Det var även första året med VDC. Skillnaden var förutom dämparna, större hjul, spec B mattor och en annan grill. Sedan hade den väl andra instegsplåtar har jag för mig. Jäkligt trevlig bil som dock drack för mycket soppa! Dert gör iofs Legacy GT’n också 😉Handlaren jag talade med kunde ta hem GTn med manuell låda om jag ville ha en, sa han iaf.
Ang. Spec.B: I stand corrected 🙂 Men det finns nog inte många. Och det är det omvända efter 2007. Då finns det nästan bara automater.21 maj, 2011 kl. 11:09 #209276MadoneDeltagareJag är glad att jag har automat, Du vet ju själv hur köerna är in till och ut från stan.
Det finns inte många GT’s i Sverige och inga fler blir det.21 maj, 2011 kl. 18:24 #209269Lt DanDeltagareEller så gör man som jag och importerar en från japan 🙂
22 maj, 2011 kl. 09:35 #209259GrizzlyBearDeltagareEller så gör man som jag och importerar en från japan 🙂
Då får man ju lacka den gul och sätta dit -dekaler på den 😉
21 juni, 2011 kl. 06:30 #209264gzonDeltagareMadone: Det jag gillar med navin är i första hand inte vägvisningen utan kartfunktionen. En liten tom-tom eller garmin visar vägen bättre men den hjälper dig inte att kunna vägen själv nästa gång du åker. Navin i Subarun är perfekt för att faktiskt lära sig vägen dit du åker och se kartan hur det ser ut. Stor skärm är ett villkor för detta.
Angående manuell vs automat så är Spec-B med STI lådan ingen trevlig kö-bil. Däremot genom växlarna och på kurviga vägar så är den helt suverän och en S4 eller S6 är inget att bli rädd för i backspegeln.
Hade jag köpt en ny GT hade jag däremot valt automat, 2.5 turbon är en skön automatmotor medans 3 liters sugisen trivs bäst som manuell.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.