- Detta ämne har 3 svar, 3,004 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2010 kl. 20:57 #24563izualDeltagare
Just köpt mig en legacy turbo 92’a, riktig bra och fin bil men det är lite fel på den som jag måste åtgärda.
Fel 1: Hastighetsmätare/tripp fungerar inte alls och därför tänds “check engine” titt som tätt med felkod för detta.
Var bör man felsöka/byta först, är det någon givare på lådan som gett sig?Fel 2: Väldigt svårstartad när den är kall får stå och tugga på startmotorn länge innan den tillslut går igång. Var nästan omöjlig att få igång i morse.
Åkte en sväng för att ladda upp batteriet igen kom hem och stängde av den och den startar utan problem, likaså¨en timma senare startar den men går det över ~3 timmar är den lika jävlig att få igång igen.Fel 3: Orolig tomgång, hela bilen vibrerar lite smått på tomgång, den går inte upp och ner i varv men det känns inte som det skall, även ljudet på tomgång låter lite konstigt om man lyssnar “där bak” det låter nästan oregelbundet (svårt att förklara)
17 november, 2010 kl. 22:47 #213747FladricDeltagareHej!
#1
Jag är ganska säker på att din bil har digital hastighetsmätare så det du kan börja kolla är ju att kontakterna bak på instrumentbräden och på växellådan sitter som dom ska. I värsta fall är det de små plastdreven nere i lådan som har gett sig och då blir det klurigare 😉#2
Låter ju nästan som om bränslepumpen skulle vara lite dålig. Om du vrider på tändningen och låter den stå på några sekunder och sen vrider på bilen, startar den lättare då?
Hur är tändstiften?#3
Är det bara på tomgång den går ojämnt?
Finns några olika saker det skulle kunna vara, bland annat att din IACV är skitig, här finns en bra guide för att rengöra den http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=781242
Skulle även kunna vara tändspolarna som börjar bli dåliga, har dock inget bra tips på hur du kan kolla dom, är ju en på varje tändsift…Hoppas jag var till nån hjälp 🙂
// Fredrik
19 november, 2010 kl. 12:31 #213746izualDeltagareFelet med starterna och tomgången har jag löst iaf, det var en givare för vattentempen som muppade sig så bilen visste inte att den var kall vid start och inte att den var varm när den var igång men nu är det löst.
Ja det är ju elektroniskt på den här märkte jag efter jag spontanbeställde en ny hastighetsmätar wire ^^
Rivit löst intrumenthuset och kontakterna där har jag sett över även rengjort och spänt stiften på kontakten på lådan men felet kvarstår.Det är alltså att riva ner lådan som gäller? 🙁
Var beställer man nya plastdrev då och går det att byta detta själv för en vanlig dödlig?16 december, 2010 kl. 19:27 #213748FladricDeltagareOkej, det var ju bra 🙂
Hm, okej, kan ju inte garantera att det är dreven som gått sönder, kan ju vara nått annat lättare, typ själva mätaren 🙂
Gå in på http://www.rslibertyclub.org och registera dig, om du inte redan gjort det.
Det är ett australiensiskt forum om bara Legacy Turbo så där borde du hitta mer info 🙂// Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.