› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Legacy turbo -92 Problem med lyftarna..
- Detta ämne har 18 svar, 1,356 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av
RacerRaffe.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2005 kl. 20:12 #2807
RacerRaffe
DeltagareHej
Har precis köpt mig en Legacy (har ju en Leone Turbo ”Rally” sedan tidigare)och nu har jag börjat fixa till den efter att den haft ett väldigt tickande/knackande från vänster topp. Det är ju en EJ20G motor (tror jag) och den har väl rätt stora likheter med tidiga Imprezor!?. Problemet ät nu att jag konstaterat att en lyftare är helt död och jag har lyckats ta loss ”tryckararmen” utan att ta loss kammarna men lyftaren sitter fast, hur får jag loss den???
Är nybörjare på Subaru men har skruvat mååånga andra motorer så hjälp mig nu alla som kan dessa fantastiska motorer. ;(
4 mars, 2005 kl. 09:04 #54836RacerRaffe
DeltagareHej och tack för svaret
Jo det är vippor som trycker ned ventilskaften, vippans andra ände vilar på tryckarens kulformade överdel, själva vippan är liksom en del som inte sittar fast på annat sätt än att den stannar kvar pga kammen.
Jag försöker få loss lyftarna som sitter i toppen och enligt en Subaruverkstad så skall de sitta med någon liten låsring men någon sådan går inte att se, och jag har letat men är kanske blind..
Med det lilla lyft som ändå sker så kommer det in fel mängd luft i förhållande till den mängd bränsle som sprutas till den cylindern med följden att avgasvärdena blir för höga, lambdan försöker reglera ett mellanting mellan de cylindrar som har rätt fyllnad och den som har fel med följden att de med rätt går magert och den med fel går lite fett, totalt gör det att gången blir taskig och avgasvärdena blir fel de med.
Edit:
Har fått loss lyftarna nu.. De satt med en mkt tunn låsring, ca 0,5mm tjock!! Låsningen sitter invändigt i loppen som lyftarna glider i i botten av hålen sitter själva hydraulelementet sedan trycker det mot den del som sedan är i kontakt med ”vipparmen”
Det var ju inte lätt att lyckas med detta…Ett hydraul element kostar ca 350+moms så det är ju inte rena rånet men det är då väldigt små och klena grejer detta som tydligen även orsakat Subaru en del problem..
4 mars, 2005 kl. 16:08 #54828Ante_J
DeltagareJa kan säga att några svordommar uttalades när dessa lyftare skulle ur och nya in när min motor blev renoverad..
Vi bytte alla 16st när vi ändå var på G, skönt slippa rasslet..
Opererar du med motorn i eller har du lyft ur den?Av ren nyfikenhet, hur har du konstaterat att det är lyftarna som orsakar dom dåliga avgasvärdena?
ps. inte dyrt med 350sek +moms?
Tyckte det var lite svettigt med nästan 8000:- för 16st små cylindrar stora som jordnötter 🙂Edit: När du har bytt dessa lyftare skall du absolut inte köra med helsyntetolja, mekanikerna på den lokala Subaru-verkstaden avrådde mig det, det är tydligen rena döden för lyftarna..
Dom har bytt väldigt många lyftare i sina dagar och kunde se ett klart samband mellan syntetoljan och rasslet.Du skall satsa på en riktigt bra mineralolja och sedan byta den ofta, maximalt 500mil om du har kört lugnt annars gärna tidigare.
Hörde mig för om vilken olja som rekomenderades och samtliga källor pekade på samma olja, Shell Super 10W40, det skall vara en äkta mineralolja som håller mycket hög klass, den funkar även prima året runt.
Den kostar ca 70-80:-/litern har jag för mig.4 mars, 2005 kl. 16:32 #54837RacerRaffe
Deltagare>Ja kan säga att några svordommar uttalades när dessa lyftare
>skulle ur och nya in när min motor blev renoverad..
>Vi bytte alla 16st när vi ändå var på G, skönt slippa
>rasslet..
>Opererar du med motorn i eller har du lyft ur den?
>
>Av ren nyfikenhet, hur har du konstaterat att det är lyftarna
>som orsakar dom dåliga avgasvärdena?
>
>ps. inte dyrt med 350sek +moms?
>Tyckte det var lite svettigt med nästan 8000:- för 16st små
>cylindrar stora som jordnötter 🙂Joo.. Jag leker kirurg med motorn i, inte så enkelt..
Jag har inte konstaterat att det är de kassa lyftarna som orsakat avgasvärdena men då allt annat är bytt (Lambdasond, stift, filter och olja. Det är bara lite förhöjda HC samt CO värden, precis över gränsvärdena och den har varit hos Subaru verkstad för justering utan framgång. Jag bara funderade lite vad som kan orsaka detta och då alla spridare ger samma mängd bränsle till respektive cylinder och en av dem inte öppnar insugsventilerna lika mycket och med samma duration som de andra så bör det bli som jag beskrev tidigare.
Jag köpte bilen igår så jag har ju inte hunnit jobba med den så mycket men den tidigare ägaren gjorde lite försök att fixa till den under ett års tid!! utan framgång, han gillade vinkel järn med 8 cylindrar av tidiga årgångar så Subban var kanske lite för svårflörtad.
Lyftarna har som du säger stora likheter med jordnötter, synd att de inte kostar ”peanuts” också.. 🙁
4 mars, 2005 kl. 17:04 #54829Ante_J
DeltagareStackare, du måste ha ett tålamod skänkt av en ängel! 😀
Vi hade motorn hängandes med perfekt belysning och det var ändå jäkligt pillrigt 😐
Men det låter som att du är felet på spåren.
Rapportera hur det har gått med dem nya lyftarna sedan.Ush ja, jag har snart också besiktning, kanske dags att skaffa en kat innan det 😉
Edit: köpte du bilen i Luleå?
4 mars, 2005 kl. 22:33 #54838RacerRaffe
DeltagareHej igen
Jepp den köptes i Luleå, närmare bestämt i Ängesbyn där den tydligen stått oanvänd ca ett år pga problem med besiktningen (avgasvärden).
När jag köpte bilen trodde jag att det var betydligt mer omfattande skador beroende på att jag då trodde att den hade samma typ av ventil tryckare som Imprezan och då kan det bara inte låta så illa som den faktiskt gör. Nu väntar jag på nya lyftare som kommer på måndag och då får jag ju höra om det bara var det som var fel, det kan ju vara annat också..
Säljaren var noga med att skriva ”defekt motor” på kvittot. När jag varvade motorn lät knackandet med en lite högre frekvens, typ som om det började låta från en kolvbult vid ca 2500rpm och med lite tur så orsakades det ljudet av av de delar som sitter mellan lyftaren och vipparmen. Har sett på ett utländskt Subaru forum att det även kan vara någon pickupp för oljan som börjat lossna och då orsakar lågt oljetryck 🙁 Det lät verkligen som om något ville ut ur motorn..
Edit: vinst eller förlust beror nu på om motorn verkligen är kass eller om detta avhjälper problemet ”no pain no gain”..
5 mars, 2005 kl. 16:25 #54830Ante_J
DeltagareOkej, då är det samma bil som jag ringde på i förrgår men som just blivit såld, grr 😉
Jag känner igen din beskrivning av ljudet, får väl tillägga att det är med en rysning 🙁
Precis så lät mitt knackande, var då en kolvhals som släppt, följdskadan av det var att en massa alu-spån sköldes med oljan runt i motorn och förstörde lyftarna.
Bytte först bara mina lyftare och rasslet försvann då men knackandet var kvar, som tur var hade jag hunnit byta olja säkert 3-4 varv innan motorn startades upp så dom nya lyftarna klarade sig.
Dock blev det ett shortblock från en GT som blev lösningen på problemet.Jag är lite nyfiken på vad du gav för den?
Du behöver inte säga det om du nu inte vill såklart.5 mars, 2005 kl. 16:46 #54839RacerRaffe
DeltagareHej Ante
Jodå då är det samma bil
🙂
Han begärde 10kkr men jag slapp undan lite billigare..;-)
Det kan ju fortfarande vara en usel affär men då jag planerar att ta mekaniken till en Buggy om bilen bara är skit så kvittar det, man får intala sig ”easy come easy go..” och ta ”förlusterna” som de kommer. På måndag vet jag ju lite mer om det bara var lyftare som lät
5 mars, 2005 kl. 17:37 #54831Ante_J
DeltagareOkej då låg den i rätt pengar i.af.
Om du går bet på upplivningsförsöket och blir less så kan du alltid få sälja den vidare till mig, en reservdelsbil är aldrig dumt 🙂5 mars, 2005 kl. 19:22 #54840RacerRaffe
Deltagare>Okej då låg den i rätt pengar i.af.
>Om du går bet på upplivningsförsöket och blir less så kan du
>alltid få sälja den vidare till mig, en reservdelsbil är
>aldrig dumt 🙂Var bor du då, när du funderade på att köpa den?
Jag brukar aldrig bli less och ge upp med någonting, och det är väl även det som gör att jag orkar med att skruva motorn när det sitter i bilen också..;-)
5 mars, 2005 kl. 19:44 #54832Ante_J
DeltagareJag bor lite norr om Piteå så det är ju i princip granngårds 😉
Edit: Ja som jag sa tidigare, du måste ha ett tålamod skänkt av en ängel, att greja med lyftarna med motorn i är kanske bland det jävligaste man kan ge sig in på 🙂 Ingen lek att få tillbaka låsringarna så dom sitter som dom ska 🙁
Jag hade förmodligen redan eldat upp bilen i argen 😉7 mars, 2005 kl. 19:16 #54841RacerRaffe
DeltagareJaha..så har man monterat lyftarna med resultatet att bilen gick tyst och fint några minuter varefter ljudet kom tillbaka, dvs lyftarslammer från den vänstra toppen. Oljan är ny och helt ren utan synlig förorening, ändå så tappade de trycket igen(tror att det bara är en lyftare totalt), någon som har förslag på vad som orsakar detta?
Det var verkligen ingen lek att montera låsningarna till lyftarna med motorn i bilen men det gick..
8 mars, 2005 kl. 17:34 #54833Ante_J
DeltagareSnyggt jobbat!
Modifierade du någon tång för att undelätta?Motorn var allså kall när den var tyst och fin? Det normala är att den rasslar i början för att sedan bli tyst, vad anväder du för olja?
Det kan även vara så att det har hamnat luft i någon av lyftarna vilket leder till slammer. Det går dock fint att kolla om det är luft i dom utan att plocka ur dem.
Jag har en service manual för Legacy 2.0 Turbo som jag kan skicka dig, ge mig din e-mail så kommer den.
Kika under ”on-car service” och sedan ”Hydralic Lash adjuster” där står det hur du skall göra.8 mars, 2005 kl. 22:32 #54842RacerRaffe
Deltagare>Snyggt jobbat!
>Modifierade du någon tång för att undelätta?
>
>Motorn var allså kall när den var tyst och fin? Det normala är
>att den rasslar i början för att sedan bli tyst, vad anväder
>du för olja?
>
>Det kan även vara så att det har hamnat luft i någon av
>lyftarna vilket leder till slammer. Det går dock fint att
>kolla om det är luft i dom utan att plocka ur dem.
>
>Jag har en service manual för Legacy 2.0 Turbo som jag kan
>skicka dig, ge mig din e-mail så kommer den.
>Kika under ”on-car service” och sedan ”Hydralic Lash adjuster”
>där står det hur du skall göra.Hej
Nej jag trixade med småmejslar, inte lätt!! Kändes som att vinna på lotto när jag fick dit den sista låsningen..
Yes.. motorn lät bra någon/ra minuter varefter lyftarknacket kom tillbaka. När jag monterade dem så luftade jag då ur själva lyftarna och det hörs att det är en av de två som jag tog loss, möjligen så slarvade jag lite med den ena av dem då den gick att känna lite spel efter att jag monterat vippan. Jag har kört ca 20km med ljudet nu och det minskar inte, är 100% säker på att det är lyftaren som inte justerar spelet utan antagligen är helt tomm på olja. Oljan är OK´s Super HD 15W-40 enligt av vad jag kunnat forska fram från den tidigare ägarens försök att lösa lyftar knacket, han bytte olja, filter mm. sedan har inte bilen körts och oljan är ren som om man precis hällt den ur dunken..
Går det att lufta dem monterade då de inte verkar klara av att lufta sig själva? Jag var säker på att de skulle fyllas upp som alla andra bilars lyftare, det funkade då på Leonen när jag bytte en topp.
Funderar lite på om det skulle gå att köra oljepumpen på samma sätt som det går på många raka motorer, genom att driva den med en borr maskin, men jag antar att även denna motor driver oljepumpen via kamremmen och i så fall blir det ju besvärligt.. Om det är möjligt så borde man kunna ställa motorn i tändläge för den cylinder som strular och ”pumpa upp” lyftaren utan att kammen hela tiden trycker ihop den så den inte hinner fyllas. Det känns såå.. besvärligt att behöva ta ut lyftaren igen.
Jag har skickat ett PM till dig Ante :7
9 mars, 2005 kl. 07:45 #54827treb
DeltagareHar du kollat övertrycksventilen i toppen liten kula med fjäder.
Leonen skall gå med 2000 varv jämn gas i 15-20minuter.Funkade bra på min lEGACY 92.
Oljepumpen går direkt på vevaxeln.
Har du provat Wynns hydralicvalve cleaner.
Bert -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.