Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    nahoj
    Deltagare

Har nyligen vos-chippat och satt en Dawes device. På tomgång och låga varv går motorn betydligt jämnare och bättre än innan chippningen! Problemet är att så fort jag laddar 0,8-0,9 bar så börjar bilen “hosta”. Den tvär-dör inte utan börjar hacka! Fuelcut borde det väl som jag har förstått det inte vara, iom att chippet väl höjt gränsen till ca 1,3 bar? Bensinpumpen är även den bytt till modell värre.

Vad finns det då kvar att mistänka? Tjuvluft? Spolarna?
      Saken är den att samma hackande symtom hade jag även innan chippningen, vid fullt gaspådrag när motorn inte var riktigt varm och vädret kallt!

BTW, jag tycker inte att det är så mycket skillnad motormässigt mot innan jag chippade. Är det kanske så att de flesta hästarna finns att hämta vid byte av original avgassystem?

abacus
      Deltagare

Fullgas pådrag med kall motor är ju inte att rekommendera…

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

nahoj
        Deltagare

Nä, men nu menar jag inte med kall motor. Det är den enda orsaken jag tidigare kunde se till att den hackade…….att motorn inte var riktigt varm!

Fladric
          Deltagare

Skulle säga spolarna! Om den går bra tills den börjar få fullt ladd, då börjar den som hosta och tappa effekt för att sedan få tillbaka den lite och tappa igen. Ganska vanligt fel när man Chippar dem, gnistan släcks eftersom spolarna inte orkar leverera 🙂
            Och om den visade samma symptom innan när den var lite kall så är jag ganska säker 🙂 kolla om du kan låna fyra spolar från nån med en fungerade Legacy för att felsöka 🙂

Och angående effekten, ett avgassystem är som natt och dag! Blir en helt annan bil att köra med ett komplett 3″ från turbon 🙂

nahoj
            Deltagare

Ok, tack för svaret! Får väl försöka se om någon har ersättningsspolar + ett avgassystem att sälja.

hedberg____
              Deltagare

köp inga biltema spolar köp nå rikgtigt och avgas system kan man bygga själv ja byggde ett eget funkar kannon med 3″dp och 3″racekatt å efter katten 2,5″ billigt å bra

Fladric
                Deltagare

Nä, för biltemaspolar funkar INTE! Been there, got the t-shirt! 😉

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.