Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

Nej, jag menar att du har kvar standardboxen, med alla dess egenheter, att den är omjusterad är en annan sak…Men du dras med samma eländigt dryga småryckande med kall motor som alla andra. :)Två helt olika saker./J

Det finns inte så mycket att göra åt det med org sprutet
      mao då mer än att koppla på en link då.
      Kan det vara så att tomgångs motorn blir sämmre med åren?
      Måste nog forska och pilla lite i det där verkar det som 🙁 .

/Björn

SecretAgentMan
      Deltagare

Eller så kör du, tankar och är glad?

Rycken har inte med något annat än konstruktionen att göra, en del är lite värre än andra, många reagerar inte ens över det.

Det går under ”spela cykel”-kategorin.

Eller har du några riktiga problem som gör att du funderar på att byta sprut?

/J

Snowman
        Deltagare

Hmm.. Lite intressant diskussion här. Ibland har jag märkt att tomgången lägger sig på ~1400 varv (vid varm motor) och inte vill gå ner till normala ~8-900 varv… Dock gör den det om man stänger av o startar motorn igen. Har hänt 3-4 gånger kanske..

Lite lustigt tycker jag, men kan original ECU´n också spela allan och skicka ”felklickningar” till tomgångsmotorn? Är även det en ”feature” såsom kall-startsryckningar?

/Markus – nyfiket intresserad av ämnet

Niklas
          Deltagare

Snowman: Händer detta om bilen står still och varmkörs eller bara efter att du varit ute och rastat bilen? Dvs om du startar bilen och låter den stå på tomgång, går den upp från 900rpm till runt 1500rpm när motorn blir varm?

Snowman
            Deltagare

Snowman: Händer detta om bilen står still och varmkörs eller bara efter att du varit ute och rastat bilen? Dvs om du startar bilen och låter den stå på tomgång, går den upp från 900rpm till runt 1500rpm när motorn blir varm?

Nepp, inte så. Har hänt några gånger när man är ute o kör som vanligt, sen om man t.ex stannar vid ett rödljus så märker man att tomgången är högre än vanligt, och den går inte ner.. Ett väldigt värdsligt ”problem”, men tänkte om det är nåt som är inbyggt i originalsprutet det med…

Har väl tänkt att det beror på väder o vind, att det kanske är fuktigare ute än vanligt etc.. Min är JRM-mappad också, kanske har med det att göra.. Men jag ligger inte sömnlös om nätterna för det om man säger 🙂

/Markus

Niklas
              Deltagare

Var det något du märkte av innan mappningen? Har aldrig hört talas om detta av någon annan som inte kör trimmat och har aldrig märkt det själv så troligen har det något med din mappning att göra.

Med tanke på att det kan hända med Link så kan det väl hända med Ecutek också.

Snowman
                Deltagare

Var det något du märkte av innan mappningen? Har aldrig hört talas om detta av någon annan som inte kör trimmat och har aldrig märkt det själv så troligen har det något med din mappning att göra.Med tanke på att det kan hända med Link så kan det väl hända med Ecutek också.

Nej, märkte det inte innan mappning, mappade den 2 mån efter jag köpte den. Jag tror det har att göra med väder och vind, har bara hänt kvällstid vid lite rå luft, och är inget man bryr sig om, så.. Men hade man haft 1400 rpm tomgång jämt hade det ju varit lite jobbigt 🙂

/Markus

IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

Eller så kör du, tankar och är glad?

Rycken har inte med något annat än konstruktionen att göra, en del är lite värre än andra, många reagerar inte ens över det.

Det går under ”spela cykel”-kategorin.

Eller har du några riktiga problem som gör att du funderar på att byta sprut?

/J

SGM Photo

Ja nog tankar jag å e glada allt :7
                    Och glad är jag oxå att detta blev utrett för det är hyfsat irriterande då det är rejäla gungningar när den är kall.
                    Jag trodde först att det kunde varit något med broms skivorna (skeva)
                    men varven stämde inte med gungningarna, eller en lite krökt axel någonstans(tungt,lätt,tungt,lätt,tungt syndromet.
                    Känns som bilmeks cellerna i skallen inte vill ge upp problemet
                    i alla fall. 🙂

/Björn

IMPREZA FOREVER
                    Deltagare

Kan inte släppa detta ämne.

Vad händer?

Dippar Bränsle trycket till spridarna?
                      För fet blandning vid kall motor under 75 grader.?
                      Ger ”lambdan” signalerna för långsamt om fet/låg blanding till ecu?
                      För fet blanding känns som ett rimligt tänke.

/Björn

SecretAgentMan
                      Deltagare

Det blir lite för snål blandning, den ”chokar” alldeles för kort tid med kall motor.

/J

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.