Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30493
    Spooowiiie
    Deltagare

      Tjenare grabbar! Jag har införskaffat mig ett link g4 nu, min fråga är vilka kablar från lmm ska jag klippa och lödda ihop med lufttemp givaren? Och var är bäst att sätta givaren nånstans? Mvh Alex

      #257251
      kleinis
      Deltagare

        dra upp 2 nya kablar från linket till tempgivaren i stället, tar ingen tid och blir exaktare värden med så lite skarvar som möjligt,

        givaren ska sitta så nära insuget som möjligt,
        själv svetsa jag på ett givaruttag på sista böjjen in i spjällhuset

        hoppas det hjälpte lite 🙂

        #257254
        Spooowiiie
        Deltagare

          Det är pnp, så tydligen ska man dra från lmm, har ingen aning att koppla sprut är en helt ny värld för mig, kanon då vet jag vart jag ska montera den tack för hjälpen !

          #257250
          Gystompa
          Deltagare

            Har du en Sti? Jag hade en org monterad luft temp sensor i snorkeln. Så bara att skarva den isf 🙂

            #257253
            Spooowiiie
            Deltagare

              Har du en Sti? Jag hade en org monterad luft temp sensor i snorkeln. Så bara att skarva den isf 🙂

              Ja de är en sti jag har 03 blobeye, men har ingen snirkel på min och inte en givare där heller, utan har bara lmm, 🙂

              #257246
              Christian S
              Deltagare

                Tjenare grabbar! Jag har införskaffat mig ett link g4 nu, min fråga är vilka kablar från lmm ska jag klippa och lödda ihop med lufttemp givaren? Och var är bäst att sätta givaren nånstans? Mvh Alex

                på min använder man stiftet i mitten samt det högra när har kontakten lös och tittar på den framifrån.
                givaren ska som sagt sitta så nära insuget som möjligt.

                Har du en Sti? Jag hade en org monterad luft temp sensor i snorkeln. Så bara att skarva den isf 🙂

                men då får den ju inte reda på vad det är för temp på luften som går in i insuget utan vad luften har för temp innan den har passerat ic:n.

                #257252
                Spooowiiie
                Deltagare

                  på min använder man stiftet i mitten samt det högra när har kontakten lös och tittar på den framifrån.
                  givaren ska som sagt sitta så nära insuget som möjligt.

                  men då får den ju inte reda på vad det är för temp på luften som går in i insuget utan vad luften har för temp innan den har passerat ic:n.

                  Kanon tack, kollade med summern eller hur de stavas, fick fram samma kontakter, men jag har köpt en sån platta i alu, så den bör man ju kunna svetsa gast på ic:n ?

                  #257262
                  important
                  Deltagare

                    Då jag är sugen på ett link så använder jag denna gamla tråden och frågar.
                    Linket verkar vilja styra på mapsensor. Men på min bil sti 2005 2,0 så har jag något som set ut som en maf sensor efter luftburken. Eller har bilen både maf och map? I så fall vilket av dom styr bränslet? Och kommer linket använda map eller maf eller båda?
                    Har pratat med en är som säljer ett link och det följer inte med någon mapsensor till sprutet.
                    Kollar jag på japtuning så står det att mapsensor ingår till de bilar som inte har mapsensor orginal.

                    Finns det någon här som kör med ett link som har någon speciell nackdel att dela med sig av, av just det sprutet som kan vara värt att veta??

                    #257244
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      Du har en maf som sitter alldelse efter luft burken som du säger, sitter även luft temp i mafen.
                      Nummer 2 på bilden.
                      http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_21/intake_and_supply_system_turbocharger/air_cleaner_and_element/illustration_2/

                      Sen sitter de en map censor uppe på spjäll huset.
                      Nummer 2 på bilden.
                      http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_32/intake_and_supply_system_turbocharger/intake_manifold/illustration_8/

                      Och Link sprutet vill man gärna styra genom luft temp och map censor 🙂
                      Link säljer både störe map sensor och även luft temp sensor.
                      Här har du Links tillbehör http://www.linkecu.com/products/InstallationAccessories/Sensors/Sensors
                      Ska du ladda över 1.5bar, då behöver du en bättre map sensor än den som sitter orginal.

                      #257249
                      goffemannen
                      Deltagare

                        Ska du köra link kan du slänga lmm åt skogen för det behövs bara map och lufttemp. Jag kör original map sensor på min sti type r 99a men går ju köra eftermarknads också såklart. Med min original kan ja ju t.ex bara ladda 1.5bar. Så ska man ladda över det krävs en annan(3bars eller högre). Lufttempsensorn har jag monterat på ic-röret precis innan spjällhuset.

                        Lufttempsensorn syns på bilden. den sitter inåt mot motorn på ic-röret. Svetsade dit en platta så jag hade med gods att borra och gänga i.

                        Map sensorn behöver du inte dra sladdar till då de använder original kabelhärva till det. Däremot behöver du dra 2 nya sladdar till lufttempsensorn. Den kopplas in till det extra kontaktstycket(kallad XS connector hos Link). Det möjliggör även att du kan koppla in fler givare. T.ex bredbandslambda, oljetryck,ojetemp osv. Vad som kan kopplas in står i manualen eller i hjälpfilen i PcLink.

                        Lufttempsensor: Jag kör på bosch varianten.
                        http://www.linkecu.com/products/InstallationAccessories/Sensors/intakeairtempsensors#

                        #257263
                        important
                        Deltagare

                          Tack för infon, Mitt största problem är att jag skall ha bilen besiktigad och bilen är från 2005, Så kollar besiktningen OBD.
                          Jag kommer byta spridare / turbo / sprut och försöka landa på ca 360-380hk.
                          Är det så enkelt sen att jag byter tillbaka turbo/spridare och stoppar i orginalboxen och sen antagligen nollställa alla felkoder.
                          Eller kan man på något fel få problem om man gör på detta viset?
                          Är det någon mer som gör så i dagsläget?

                          Tänker att man kanske kan få alla möjliga konstiga felkoder när man väl ska besiktiga om man river ur boxar hit och dit?

                          #257255
                          adrenalin
                          Deltagare

                            Tack för infon, Mitt största problem är att jag skall ha bilen besiktigad och bilen är från 2005, Så kollar besiktningen OBD.
                            Jag kommer byta spridare / turbo / sprut och försöka landa på ca 360-380hk.
                            Är det så enkelt sen att jag byter tillbaka turbo/spridare och stoppar i orginalboxen och sen antagligen nollställa alla felkoder.
                            Eller kan man på något fel få problem om man gör på detta viset?
                            Är det någon mer som gör så i dagsläget?

                            Tänker att man kanske kan få alla möjliga konstiga felkoder när man väl ska besiktiga om man river ur boxar hit och dit?

                            Varför ska du byta sprut för 360-380hk?

                            #257243
                            rigdab
                            Deltagare

                              I USA kör de +600whp med original ECU, synd att vi ligger 15 år efter jänkarna.
                              ECUTEK är för de bekväma, eftermarknadssprut likaså.

                              #257264
                              important
                              Deltagare

                                Varför ska du byta sprut för 360-380hk?

                                Om jag bänkar ecutek för 10000:- då maxar jag bilen på 340hk.
                                Tröttnar jag sedan på effekten är det 20.000 till på sprut och bänkning.
                                Pluss att med ecutek mister man funktioner som launchcontrol anti lag.
                                Samt att med stand alone kan man göra ändringar själv.
                                Kan man och gör man det ordentligt om man trimmar så blir alltid standalonesystem bättre på alla sätt. Speciellt om man känner folk som kan mappa.

                                Jag har varit dumsnål på andra projekt. Men inte igen. Har doch inte bytt system på bilar där dom kollar felkoder på besiktning. Det är därför jag undrar.

                                #257256
                                adrenalin
                                Deltagare

                                  Om jag bänkar ecutek för 10000:- då maxar jag bilen på 340hk.
                                  Tröttnar jag sedan på effekten är det 20.000 till på sprut och bänkning.
                                  Pluss att med ecutek mister man funktioner som launchcontrol anti lag.
                                  Samt att med stand alone kan man göra ändringar själv.
                                  Kan man och gör man det ordentligt om man trimmar så blir alltid standalonesystem bättre på alla sätt. Speciellt om man känner folk som kan mappa.

                                  Jag har varit dumsnål på andra projekt. Men inte igen. Har doch inte bytt system på bilar där dom kollar felkoder på besiktning. Det är därför jag undrar.

                                  Förstår inte riktigt hur du menar med att du maxar bilen på 340hk sen att det ska kosta 20k till med sprut o bänkning? Man kan ha launch control med ecutek.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.