SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Link G4 vs Simtek

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Gystompa
    Deltagare

På torsdag är det dags för mappning av Link G4 då jag upplevt att mitt Simtek varit skit rent utsagt.
      Kommer komma mer info när Link:et är mappat och klart för utvärdering av sprutet samt bemötande hos leverantören.

Kan vara av intresse för personer som går och funderar om man ska eller inte ska ”nappa” på E-racegears Simtek-erbjudande som kommer att komma upp här på förumet enligt E-racegear David, även känd som Davve, våran Ordförande inom klubben.

goffemannen
      Deltagare

På torsdag är det dags för mappning av Link G4 då jag upplevt att mitt Simtek varit skit rent utsagt.
        Kommer komma mer info när Link:et är mappat och klart för utvärdering av sprutet samt bemötande hos leverantören.

Kan vara av intresse för personer som går och funderar om man ska eller inte ska ”nappa” på E-racegears Simtek-erbjudande som kommer att komma upp här på förumet enligt E-racegear David, även känd som Davve, våran Ordförande inom klubben.

Jag själv valde Link G4 före Simtek utan att ens testat Simtek. Jag ska iväg på mappning på måndag men har redan pillat med en del små grejor och är väldigt nöjd med sprutet än så länge.

Gystompa
        Deltagare

Mm, nu är ju jag långt ifrån Ecu expert. Hur Simtek fungerar kontra Link G4 är det nog marginell skillnad.
          Det jag däremot kommer lägga tyngd vid min ”bedömning” är kundbemötandet.
          För hur det än är så är det företaget som representerar Ecu:n som ska agera på ett bra sätt och göra ett OK jobb.

På så vis kan man även se detta som en jämförelse mellan Motornord för Link och Per Johansson / E-racegear samt Steve Simpson för Simtek.

Gystompa
          Deltagare

Mappat o klart nu.

Kan med gott samvete rekommendera Motornord och Link åt folk här på forumet.
            Jäkligt seriöst och bra folk att ha och göra med.

Link G4 vs Simtek så vinner Link med hästlängder i mitt tycke. Mycke stabilare på tomgången, G4 känns mer rejält + att det finns ett seriöst företag som står bakom det.
            Dvs sakerna är uttestade så man vet att det funkar, kunderna slipper vara testpiloter.
            Inte några hobbyarbetande engelsmän som inte ens kan uppdatera sin hemsida som det är i Simtek:s fall.

Finns egentligen inget som talar för Simtek om man ska ställa dom emot varann.
            Finns ingen svensk mappningsfirma som aktivt jobbar med det, och kundsupporten via E-racegear är ett stort skämt.
            Jättetrevlig över telefon men sen blir det bara kattskit i slutändan 🙂

Detta är då min åsikt om man nu är som mig och inte mappar bilen själv.
            Är man såpass händig så man fixar det själv kanske det är annorlunda.

Huvudsaken att man känner sig nöjd till slut efter att totalt ha bränt 32000 :- på Ecu:er.
            Varav 13500:- ( Simtek ) var helt bortkastat

goffemannen
            Deltagare

Låter kanon. Det är som sagt tid för mappning för mig på måndag. Jag ska åka till maxxtuning. Hade jag inte bott mitt i Småland utan närmare Sundsvall så hade jag valt att åka till motor nord istället.

/ David J – Superior Media

Bodyshot
              Deltagare

Jag har också använt Simtek köpt av davve här på forumet, var bara strul med mappning, ostabilt som fan enligt Jrm och Per stoppar huvudet i sanden, detta kostade mig ett turboras och resor för 6000kr, ledsnade på allt vad Simtek stod för och skämten bakom det i Sverige – per mappade det utan luftsens och med orginal mappsensor vilket är ännu mer pajjas, köpte ett Link av Jrm och det har inte varit något problem alls med det!
                Rekommenderar Link alla dagar i veckan!

Jrm är änglar i mina ögon, dom byggde min nya cosworth 2.5l maskin med Porr spec, darton foder osv, hämtar den på onsdag 😀 550hk plus och runt 700nm ryktas det om!!

Turbovin
                Deltagare

Nu är ju dock väldigt konstigt att så många tuners i UK rekommenderar Simtek? Så jag anser att alla problem beror på bristande kompetens här i Sverige. Jag personligen skulle aldrig gå över till Link från Simtek. Isf får det bli Syvecs eller liknande som har fullt stöd för aktiv knackreglering mm. Syvecs kan styra DCCD:n t.o.m.

Skönt att det löst för dig nu dock. Har ju haft mina problem också men nu när jag kan mappa själv ser jag inga större problem med Simtek.

Gystompa
                  Deltagare

Nu är ju dock väldigt konstigt att så många tuners i UK rekommenderar Simtek? Så jag anser att alla problem beror på bristande kompetens här i Sverige. Jag personligen skulle aldrig gå över till Link från Simtek. Isf får det bli Syvecs eller liknande som har fullt stöd för aktiv knackreglering mm. Syvecs kan styra DCCD:n t.o.m.

Skönt att det löst för dig nu dock. Har ju haft mina problem också men nu när jag kan mappa själv ser jag inga större problem med Simtek.

Exakt 🙂 Man får läsa lite mellan raderna vad jag skriver,
                    Det är bristande kompetens hur Ecu:n funkar som gör att Simtek lirar dåligt här i Sverige. Thats it

Sen så kan ju David locka med att Steve ska mappa istället, men det har han sagt till mig sen i fjol höstas och jag har fortfarande inte sett någon intresseanmälan här på forumet 🙂

Sen fattar jag inte heller hur Jrm kan plocka ut dubbla mappningskostnaden för att mappa ett Link jämfört med motornord.

Bodyshot
                    Deltagare

Det stora problemet med Simtek i Sverige är ju som sagt att ingen har bra kompetens på det, titta hur Per gör när man behöver hjälp, försvinner spårlöst, ringer inte tillbaka osv – det säger nog allt.

JRM mappade ju mitt Simtek och och det ”funkade” ju men dom sa att Simteket var extremt opålitligt då det ena sekunden kunde gå fint och sedan spika på exakt samma inställning efter 5minuter. Tror inte det är JRM som har bristande kunskap då dom är Sverige bästa i mina ögon, Autotech&Per är i mina ögon största skämtarna som finns, Patrik försökte tom blåsa mig på pengar på småskitjobb som skulle göras på min STI – missade att sätta tillbaka clips i framhjulhus, drog inte åt ordentligt på spridarna när dom byttes, drog slangar som ett jävla mongolid osv – och skulle ha 12.000kr för det!

När jag frågade vad dom gjort så hade han inte en aning då han hade varit ledig och hans unga meck hade gjort allt, jävligt slarvigt dessutom.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.