Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    important
    Deltagare

Förstår inte riktigt hur du menar med att du maxar bilen på 340hk sen att det ska kosta 20k till med sprut o bänkning? Man kan ha launch control med ecutek.

Går det att köra launch på orginalecu ecutek utan rev limiter?

adrenalin
      Deltagare

Går det att köra launch på orginalecu ecutek utan rev limiter?

Det går att köra launch på ecutek, ja. Att en ecutek mappning kostar ca 10k beror på att man första gången måste införskaffa en licens. När du sedan mappar andra gången så behöver du inte betala för licensen utan bara själva mappningen. Då kan du räkna med i alla fall halva priset. Ecutek är ganska underskattat här i Sverige. Absolut, det är smidigare med ett eftermarknads gällande flexibiliteten, men tänk på att en bra mapp är A och O.
        Ska du ”bara” köra 360-380hp så rekommenderar jag att du byter turbo, och mappar om på orgsprutet, så sparar du en slant.

important
        Deltagare

Det går att köra launch på ecutek, ja. Att en ecutek mappning kostar ca 10k beror på att man första gången måste införskaffa en licens. När du sedan mappar andra gången så behöver du inte betala för licensen utan bara själva mappningen. Då kan du räkna med i alla fall halva priset. Ecutek är ganska underskattat här i Sverige. Absolut, det är smidigare med ett eftermarknads gällande flexibiliteten, men tänk på att en bra mapp är A och O.
          Ska du ”bara” köra 360-380hp så rekommenderar jag att du byter turbo, och mappar om på orgsprutet, så sparar du en slant.

Hur långt räcker orginalspridarna då effektmässigt. Hur stora är orginalspridarna?

adrenalin
          Deltagare

Hur långt räcker orginalspridarna då effektmässigt. Hur stora är orginalspridarna?

STi spridarna är på ca 550cc och de räcker lätt till 340hp. Du bör uppgradera dem om du ska upp till 380hp. Att du har 3″ avgassystem hela vägen är också att rekommendera. Inkluderar även att du byter tändstift.

Christian S
            Deltagare

om inte jag minns fel så sitter det sånna här rosa sti spridare i din http://lateralperformance.co.uk/product.php/25/36/used_sti_pink_top_feed_injector_set__ultrasonically_cleaned____flow_matched och dom ska tydligen flöda ca 505cc vid 3bar.

important
              Deltagare

om inte jag minns fel så sitter det sånna här rosa sti spridare i din http://lateralperformance.co.uk/product.php/25/36/used_sti_pink_top_feed_injector_set__ultrasonically_cleaned____flow_matched och dom ska tydligen flöda ca 505cc vid 3bar.

Läst någonstans att ecutek och andra spridare inte fungerar något vidare. Men det kanske är en skröna?

Tack för riktigt hjälpsamma och snabba svar.

adrenalin
                Deltagare

Läst någonstans att ecutek och andra spridare inte fungerar något vidare. Men det kanske är en skröna?

Tack för riktigt hjälpsamma och snabba svar.

Ska inte vara några som helst problem! I alla fall inte med den effekten vi pratat om hittills.

Fricke.w
                  Deltagare

Orginal STI new age spridare, klarar av cirka 400hk på 98oktan med stälbar btr och höjt soppa tryck.
                    Annars lirar deatschwerks spridare riktigt bra med orginal ecu och ecutek programvara och är vell en av dom få spridar leverantörer, som verkligen lagt ner tid för att få spridare som lirar så bra som möjligt med orginal ecu baserade programvara.
                    Sen erbjuder ju även perrin en bättre map sensor nu för tiden, som lirar bra med orginal ecu, men måste ju mappas in så klart.
                    http://perrinperformance.com/i-13324073-4-bar-map-sensor-for-2004-07-wrx-sti-all.html

Men som sagt, de är inga problem längre att ploka effekt med oem ecu och program vara, samt annan hård vara nu för tiden, bara du hittar någon firma som känner sig villig att göra de 🙂

important
                    Deltagare

Jag är övertalad att köra på orginalecu framöver. Tack för all info. Vid vilken effekt bör jag köra smidda kolvar stakar? Vad har sti 2.0 2005 för cylinder bore. Och vad heter ens min motor? Har alltid kört nissan så ny på subaru

Christian S
                      Deltagare

går att plocka runt 400hk utan att öppna motorn.
                        ska väll vara 92mm borr.
                        iom att det är en 2 liters så heter den EJ20, i wrx så sitter det EJ205 och i sti EJ207 , den exakta motorkoden hittar du på plåten som sitter vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet.

adrenalin
                        Deltagare

Jag är övertalad att köra på orginalecu framöver. Tack för all info. Vid vilken effekt bör jag köra smidda kolvar stakar? Vad har sti 2.0 2005 för cylinder bore. Och vad heter ens min motor? Har alltid kört nissan så ny på subaru

Din motor heter ej207, du bör köra smitt när du ligger över 380hk. Finns dock folk som kör 400 utan problem, och över 400 också för den delen. Allt beror på hur mycket du vill chansa.

important
                          Deltagare

när man mappan bilen på tex jrm med ecutek och köpt licens och allt, finns det då utrustning man kan köpa så att man själv kan koppla upp sig och ändra i mappen i framtiden? eller är det till att åka till jrm varje gång man bytt en liten sak som gäller?

adrenalin
                            Deltagare

när man mappan bilen på tex jrm med ecutek och köpt licens och allt, finns det då utrustning man kan köpa så att man själv kan koppla upp sig och ändra i mappen i framtiden? eller är det till att åka till jrm varje gång man bytt en liten sak som gäller?

Just JRM brukar låsa boxarna de mappar så ingen förutom de själva kan ta sig in och ändra mappen. Enligt det jag hört i alla fall.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.