SSC Allmänt snack Allmänt småprat Linköping – England – Linköping (Import av type R)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
  • Författare
    Tallen
    Deltagare

Vitt is teh S H I T! :7 🙂

/D

Kocken
      Deltagare

Kul med en type r till, börjar bli en dussin bil 😛 !!

När jag skulle besiktiga landets första type r, som tagits in på ”normal” väg, så var det många som var skeptiska på att det gick.

Kul att det nu har blivit ett gäng.

//Kocken

STIred
        Deltagare

Om du kollar igen så ser du att det saknas 2 dörrar för att de ska bli en RA… 😉 :* Edit: Eller läser rubriken…Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Står ju för fan i både i Yonaz första inlägg och i rubriken som du sa Mats att det är type-r 😀 Var bara inställd på att det var en RA, måste vart önsketänkande 😉 Grattis oavsett 🙂

/r-läser som en kråka ibland

[font FACE=”Arial”]——————————————————————————–
          I can live with the despair, it’s the hope that kills me
          ————————————————————————————————————————————-
          I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
          ————————————————————————————————————————————-
          I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
          ——————————————————————————————–

rödSTI

Plogen
          Deltagare

Grattis verkar som en grym kärra! Hur gjorde ni med försäkringen? Letar med ljus och lykta efter någon som kan försäkra engelska bilar för hemresa…

Yonaz
            Deltagare

Grattis verkar som en grym kärra! Hur gjorde ni med försäkringen? Letar med ljus och lykta efter någon som kan försäkra engelska bilar för hemresa…

Försäkring säger du? :+

Nix någon sådan finns inte att lösa för pengar.

SecretAgentMan
              Deltagare

Jag har en bekant som grejade en ”trafikförsäkring” medans jag och Kvarnis snurrade omkring i England i hans RA. 🙂
                Väl i Sverige verkar bolagen kunna hjälpa till och försäkra på chassienummer vad jag förstått?

Johan – Hör av dig när det är dags så skall jag se vad jag kan göra. 🙂

/J

Plogen
                Deltagare

Det är redan för sent för min del 🙂 Hämtade en spagettiräser utan tak för några veckor sen 🙂

Angående försäkrning på chassienummer har bolagen jag pratade med ändrat praxis det går inte längre att försäkra på chassinummer 🙁

Klasagasa
                  Deltagare

Jag tänkte skriva och berätta om hur läget ligger till efter import och inför registreringsbesiktningen för de som är intresserade!
                    Som sagt Type R Ver 6 med diverse smått och gott redan sittandes på då jag köpte. Motorn är original sånär som på mappningen med Apexistyrning gjord av Andy Forrest.
                    Nog om sånt.
                    Efter den sena hemkomsten med 75 mils körning så har bilen stått i garaget med ett undantag och det var då min kära bror ville åka en sväng i en rallybil. Det blev en åktur på 500 meter ungefär sen tillbaks och ner i garaget, Yonaz garage… Det var svårare än vad jag trodde att hitta ett till ett rimligt pris som inte var i närheten av ”Tjäjsa” (*östgötska för Kisa*) Bilen har alltså stått i Yonaz garage och nu har jag ett garage men har valt att inte flytta bilen i onödan med tanke på att den är oförsäkrad. Inte värt att riskera.
                    I vilket fall som helst så började vi med att montera bort konverteraren/ motståndet eller vad den kallas i syfte att få hastighetsmätaren att visa rätt enligt det metriska systemet. Vänstertrafik är ju fan löjligt, tror de fortfarande att har vunnit den ronden? Omständiga som få… Däremot var det inte omständigt att ta bort convertern. Den satt innanför mätarhuset och var ca 5 x 3 cm stor. Ta bort kablar sätt ihop rätt färg och löd. Svårt? Nä. Förresten, tack Mats för supporten via msn, utan dig hade jag fan suttit kvar på förarplats och letat skruv än idag och Yonaz hade fortfarande suttit och boffat lödtråd ; )
                    Steg två blev helt enkelt att kliva på det näst enklaste nämligen lyktorna. Hittade ett par GT lyktor, klarglas, på Uppsala Bildemo. Något defekta i form av limmade fästen, men det är ju bara jag som vet… eller? Fan oxå, skulle inte sagt nåt. De beställdes och dök upp två dagar senare, bra jobbat. Inga konstigheter där heller, skulle kunna säga hur enkelt som helst. (Tack Mats för den pedagogiska bilden…)
                    Avgassystemet var nästa puck. Ett tag funderade vi på att plocka bort Yonaz och hänga dit, men kom på att det var ju lättare sagt än gjort. Slutligen gav jag, såklart, ett förslag och sen begav vi oss ut på landet och hittade ett avgassystem i SPiKEs bod. Hemåt! Montera av, montera på. Sånär som ett par sönderslitna knogar på Yonaz hand så gick det hur bra som helst. Vad jag gjorde? Kollade på förstås, älskar att se andra jobba. Inga konstigheter som sagt. Det satt som gjutet.
                    Huven monterades bort från Yonaz och sattes dit på min lilla goding då jag inte vill chansa på nån punkt med risk att reta upp SBP.
                    Sista punkten var att byta hjul till en uppsättning med mer mönsterdjup än mina eller iaf mitt ena bakhjul. Jag måste göra en hjulinställning. Sist av allt idag slängde jag in en varningstriangel som även den ”lånades” av Yonaz. läs; snott den, fått den, haft den, ärvt den. Kvitto finns från Snott – Nya affären på Biblioteksgatan… Om jag glömt nåt så får Yonaz fylla i.
                    Måndag morgon blir det upp tidigt och ringa Bilprovningen. Förhoppningsvis får jag en tid redan imorrn men eftersom jag har ledigt en vecka nu så kan jag ju sitta och bara surfa hela veckan istället…
                    Jag vill tacka Yonaz för all hjälp jag fått hittills med att hitta delar samt få dessa monterade och ett särskilt tack till SPiKE som ju nu är ett avgassystem back tills jag fått av det och monterat mitt ”original”, nu låter detta som ett begravningstal men det är det inte! Tack även Kvarnis, Jerry och Block!
                    Jag återkommer med resultat från registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning!
                    Och jag vet, bilder är ju roligt, men förhoppningsvis klarar ni av att läsa denna gången oxå och får helt enkelt föreställa er en vit Type R med grå huv och originalfälgar.

Ha det!

syke
                    Blockerad

Låter bra. En liten notis dock:

När jag regbesiktigade min bil kollade de (faktiskt, trodde inte de skulle göra det) ifall jag hade ett bränslepåfyllningsrör med den där spärren i så man inte får ner dieselmunstycket. Som tur var hade jag ett så det var inte mer problem med det. Men de nämnde att det var ett krav.

Har du redan ett kan du glömma det jag skriver. Ser ditt tankhål ut som mitt gjorde..
                      http://www.bleh.se/dump/soppahal.jpg
                      ..bör du skaffa ett passande bränslepåfyllningsrör från närmaste skrot, kostade mig 575:- tror jag det var. Tyvärr går det inte att få bara spärren, utan man måste byta ut hela röret. Såvida inte nån byggt nån fejkspärr man kan pluppa ner i röret, men inget jag hört talas om.

Yonaz
                      Deltagare

Tror Klas kör en chansing när det gäller whöret till tanken. Det är en kalkylerad risk 😉

BTW: Knogarna läker bra :+

Klasagasa
                        Deltagare

Tror Klas kör en chansing när det gäller whöret till tanken. Det är en kalkylerad risk 😉 BTW: Knogarna läker bra :+

Kalkylerat?
                          Nädu, finns inte i mitt ordförråd. Jag är så dum och tråkig så klockorna stannar och grenarna från Tråkträdet lossnar och ramlar av! 😀
                          Det blir fan aldrig som man tänkt sig…

syke
                          Blockerad

Vad jag har hört så är det lotto vid besiktning, ibland kollar de, ibland kollar de inte. Min kollade dom..

Klasagasa
                            Deltagare

Dåså gott folk…
                              Type R numero 8 inreggad i Sverige, med hjälp av diverse tidigare nämnda människor!
                              Dock lätt underkänd på kontrollbesiktningen.
                              Det minsta problemet var att den inköpta högerlyktan från Uppsala Bildemo inte gick att ställa in av någon anledning. Ska ringa och fråga dem vad de säljer till mig…x(
                              Däremot det stora problemet som jag återkommer till efter att ha förklarat lite bakgrund.
                              Avgassystemet som satt på var 3″ hela vägen – alltså mappad med detta. Det jag gjort är enligt tidigare, monterat ett GT system efter downpipen och bakåt. Alltså en ”kisse” och dubbelpipig ljuddämpare. Apexi med hand commander är monterat och ska enligt utsago ha 4 förinställda boost levels. Förhoppningsvis kanske någon med stort hjärta och kunskap om denna, guida mig genom processen att ställa in den minst feta nivån bland de förinställda nivåerna. OM detta nu har någon större sexuell betydelse i frågan. Vad har ni för erfarenheter? Vad var problemet då? Jo,
                              CO-halt tomgång 6,8 (0,5)
                              CO-halt 2500 r/min 9,0!!! (0,3)
                              HC-halt (?) 247 (100)
                              Detta är egentligen rena rama grekiskan för en nybörjare, men fattar väl att det är dåligt iallafall! 😀
                              Om 0,5 är gränsvärdet, innebär det att jag kör 18 bilar när jag har mer än 2500 r/min? Jag vet inte… 😀
                              Tacksam för svar, gärna via mail, och som vanligt får ni prata med bönder på bönders språk!

mvh Klasagasa

Mats
                              Deltagare

Garttis till reggningen. Verkar ju som det är lite småfix bara.

Kolla om ni inte kan göra ett gruppköp på kabeln och programvaran till Apexi systemet. Det börjar ju finnas några Apexi system i Sverige nu.

Sist jag kollade med Per på Trollspeed så var det inga problem för honom att kolla på programmet. Men kabel och mjukvara var det bäst om man kunde fixa själv.
                                Tror att det skulle vara en smal sak för honom att ställa in en besiktningsmapp så det går igenom. De mer avancerade funktionerna kan kanske ta en stund innan han får koll på.

Mats GBG
                                Regionsansvarig Göteborg

Andersson
                                Deltagare

Vet att värdena går att sänka radikalt med E85/98 50/50% på en saab 9000 iaf. HC från 228 till 0
                                  MEN OBS!!! Kolla upp mappningen först och så det inte händer något med motorn om du testar!!!

MVH C Andersson
                                  Full fart, spar tid!
                                  Det va inte bättre förr, det är bara sämre nu!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 61 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.