› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Linköping – England – Linköping (Import av type R)
- Detta ämne har 60 svar, 3,686 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av
Blocken.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2007 kl. 20:44 #111189
SecretAgentMan
DeltagareCO-halt tomgång 6,8 (0,5)
CO-halt 2500 r/min 9,0!!! (0,3)
HC-halt (?) 247 (100)Du har inte lambdavärdet med månne?
Bilen går duktigt rikt, det du ser är oförbränd soppa mer eller mindre. 😀
Originalsprut och begränsa laddtrycket (man tar bort solenoiden som ”blöder av” tryck från wastegateklockan – eller på rent språk, sätter en slangstump mellan den lilla nippeln på turbons utlopp, och nippeln på den mässingsfärgade klockan, det ger segt laddtryck och grundtryck som är 0,5 bar) är den enkla vägen ur det där, fick du inte med det – låna från någon av alla dessa thaipär-bilar till besiktningen så är det löst.
Mappningen bör allt ses över i alla fall, just förhöjd tomgång (testet vid 2500) kan vara en plåga att få till, Apexin skall väl jobba med luftmassa ändock?
/J
22 februari, 2007 kl. 21:35 #111231Klasagasa
DeltagareCO-halt tomgång 6,8 (0,5)CO-halt 2500 r/min 9,0!!! (0,3)HC-halt (?) 247 (100)Du har inte lambdavärdet med månne?Bilen går duktigt rikt, det du ser är oförbränd soppa mer eller mindre. :DOriginalsprut och begränsa laddtrycket (man tar bort solenoiden som ”blöder av” tryck från wastegateklockan – eller på rent språk, sätter en slangstump mellan den lilla nippeln på turbons utlopp, och nippeln på den mässingsfärgade klockan, det ger segt laddtryck och grundtryck som är 0,5 bar) är den enkla vägen ur det där, fick du inte med det – låna från någon av alla dessa thaipär-bilar till besiktningen så är det löst.Mappningen bör allt ses över i alla fall, just förhöjd tomgång (testet vid 2500) kan vara en plåga att få till, Apexin skall väl jobba med luftmassa ändock?/J
Jo, men jag var för feg för att skriva med det… ;(
0,80 (0,97-1,03) Lambdavärdet.(lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt.)
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!
Catchinggggggggggggg $$$$$$$$$$$$$$$$$…22 februari, 2007 kl. 21:37 #111190SecretAgentMan
DeltagareDen går GALET rikt. 😀
/J
22 februari, 2007 kl. 21:42 #111232Klasagasa
DeltagareSäg bara hur jag ska pilla med Apexi & co. så ska vi se om det inte går att ordna…
Skämt åsido. Har du nåt tips. Jag vill att bilen ska gå bra och vara/ hålla lite längre än till söder om Målilla Barnkolonni…
För min del handlar det egentligen inte om att lura SBP utan att ha en pålitlig bil som jag dessutom kan ha lite kul med med er grabbar!//Klas.
22 februari, 2007 kl. 21:46 #111191SecretAgentMan
DeltagareJag kan inte tänka mig att Andy gjort en sådan tavla – antingen har någon pillat efteråt, eller så är det inte Andy som mappat.
Ingendera en behaglig tanke om du hade tänkt gasa hårt med den, för att lösa det direkta besiktningsproblemet – låna en standard-ecu av någon av grabbarna, och håll ned laddtrycket (ifall SBP får för sig att skecka’ skea’).
Sedan är det ommappning, eller i alla fall en mindre justering och kontroll – där är det Per på Trollspeed som jag pekar på med hela handen, gå ihop med Apexi-folket och skramla till kablage/programvara, tydligen skall det vara en plåga att fippla med sprutet via handkontrollen.
Har Per programvaran till datorn löser han det där enkelt.
/J
22 februari, 2007 kl. 21:46 #111233Klasagasa
DeltagareAndy med stort A skrev just om en sensor.
”- O2 sensor that has failed, this is a common thing with the Subaru”
Aldrig hört talas om den, men säkert nån annan…
Uppskattar hjälpen ska ni veta.
//Klasagasa
22 februari, 2007 kl. 21:53 #111234Klasagasa
DeltagareLuftmassemätaren?!?
Tänk om…
Hoppas hoppas hoppas…22 februari, 2007 kl. 21:55 #111192SecretAgentMan
DeltagareLåna och testa, lambdan är absolut mest misstänkt. 🙂
/J – som inte tänkte på att apexin är ungefär samma-lika som standard i det hänseende och inte alls som alla dessa rallysprut. :+
22 februari, 2007 kl. 22:00 #111235Klasagasa
DeltagareOk. Åtgärder om det är de två bedömda felen?
Luftmassemätaren:
Lambda:Var få tag i det jag behöver?
Jag har en sproijtans massemätare som jag kan nyttja, men lambda?
Special?
Aaaaah, när ger man upp? 🙁//Klasagasa
22 februari, 2007 kl. 22:08 #111193SecretAgentMan
DeltagareDet är samma-lika på allehanda modeller av samma årsmodell (förutsatt att det är en turbo), så du kan låna av en vanlig gt med, det behöver säkert inte vara samma årsmodell heller. 😀
/J – tycker sig ha sett samma eländiga vita lambdakokarkontakt på alla kokare man pillat på.
22 februari, 2007 kl. 22:16 #111236Klasagasa
DeltagareDet är samma-lika på allehanda modeller av samma årsmodell (förutsatt att det är en turbo), så du kan låna av en vanlig gt med, det behöver säkert inte vara samma årsmodell heller. :D/J – tycker sig ha sett samma eländiga vita lambdakokarkontakt på alla kokare man pillat på.
Ok. om jag fattat det hela rätt så kan det finnas en risk att jag måste skruva på originaldownpipen oxå alltså… x(
Då får jag ju en originallambda samt ytterligare en kisse. Vad tror du om det? Kommer jag att komma ner till nivån jag behöver?
Jag har ju varit i kontakt med Andy F och jag tvekar inte en sekund på att han har mappat den.
Men om man kopplar från batteriet hur beter sig Apexi då? Nollställning?
Jag slår i tomrummet framför mig nu…
Hur fa*** i hel***** vet jag om den är mappad som den ska då? (tacka vet jag dubbla Weber 45or…) Klocka? Nej tack.22 februari, 2007 kl. 22:20 #111194SecretAgentMan
DeltagareLugn och fin nu – har du meckat dit en downpipe, där det just nu inte sitter någon lambdasond direkt efter turbon?
I så fall så har du felet där…
/J
22 februari, 2007 kl. 22:25 #111237Klasagasa
DeltagareNix.
Så här är det.
När jag köpte bilen satt det 3″ från turbon och bakåt. Inklusive en lambda strax efter turbon.
Det enda motstånd som satt på var en vortex silencer. Med detta system är motorn mappad av Andy F.
Det jag har gjort är att sätta dit ett GT system från downpipen och bakåt. Lambdan sitter kvar sedan ”gamla” systemet. Detta var en chansning i syfte att slippa dra av bultarna ovan downpipen…
Jag kanske fortfarande är otydlig, men det beror på att jag egentligen inte kan de här grejerna.22 februari, 2007 kl. 22:29 #111195SecretAgentMan
DeltagareAh, då är allt i sin ordning. 🙂 Standard mittenkatt skall räcka till – och gör nada för ett lågt lambdavärde, bilen får för mycket bränsle av någon anledning.
Sno kokaryonaz lambda och testa med vettja! 🙂
Finns det någon cool meny i handkontrollen (antar att du har med den, har inte kikat närmare på din bil) där du ser lambdavärdet, eller ”afr” ”air fuel ratio” eller något liknande?
/J – har faktiskt en låda med apexigodis hemma, man skulle ju kunna kasta ett öga på en manual .D:
22 februari, 2007 kl. 22:51 #111238Klasagasa
DeltagareJag har en manual, men en låst handkontroll till Apexin… Detta gör att jag inte kan göra nåt även om jag vill!
Men du är inne på lambdan alltså? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.