SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Lite allmänna frågor inför regbesiktning av en JDM-bil.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Mäki
    Deltagare

Har tagit hem en JDM Impreza (Bugeye -02a) via England. Och nu har jag lite saker att fixa innan registrering, så tänkte höra med er om ni har några tips.

Bilen har en KM/H mätare, men den visar i MP/H just nu, ska tydligen kunna sitta någon box eller något motstånd någonstans, vart brukar dom sitta någonstans?

Bilen är utrustad med xenonlampor, men eftersom dom är för vänstertrafik så kan jag inte använda dom, köpte mig ett par styling-lysen som jag kan använda så länge men dom kontakterna passar inte, är det annorlunda bara för att det är JDM? Finns det några kablar man kan koppla in så att det passar våra lysen?

Har ni tips på vart det kan finnas papper med bra information om JDM bilarna på internet? (så jag inte behöver köpa via Subaru)

Tack på förhand allihopa.

Mvh Marcus

Christian S
      Deltagare

Bilen har en KM/H mätare, men den visar i MP/H just nu, ska tydligen kunna sitta någon box eller något motstånd någonstans, vart brukar dom sitta någonstans?

antagligen så sitter det ett chip/motsånd bakom mätarhuset.

Bilen är utrustad med xenonlampor, men eftersom dom är för vänstertrafik så kan jag inte använda dom, köpte mig ett par styling-lysen som jag kan använda så länge men dom kontakterna passar inte, är det annorlunda bara för att det är JDM? Finns det några kablar man kan koppla in så att det passar våra lysen?

det är väll bara för att dom gamla är xenon och dom nya är halogen.

Mäki
        Deltagare

1: jag tog ur mätarhuset men tyckte mig inte se något, jag får väl ta och leta vidare, ett litet chip kan det alltså också vara? 🙂

2: var som jag misstänkte då.

Tack! Mvh Marcus

Gyver
          Deltagare

Jag hade en svart liten dosa bakom mätarhuset, man fick dra lite i kablarna så visade den sig gömd där bakom tillslut. Så här ser den ut som jag hade:

Mvh

Mäki
            Deltagare

Tack!!

Christian S
              Deltagare

Jag hade en svart liten dosa bakom mätarhuset, man fick dra lite i kablarna så visade den sig gömd där bakom tillslut. Så här ser den ut som jag hade:

Mvh

Fan vilken stor grunka.
                Jag hjälpte en för inte alls länge sedan och på den satt det bara ett kretskort som va typ 1X2cm med några kablar på.

Mäki
                Deltagare

Verkar som jag har lite alternativ att leta efter haha.

andreaswrx
                  Deltagare

behöver det inte vara e-märkta lyse vid regbesiktning?

Mäki
                    Deltagare

behöver det inte vara e-märkta lyse vid regbesiktning?

Osäker hur hård bes-mannen är, men har ett par vänner jag kan få låna lyktor av om de inte skulle gå, men sen hehöver jag ju egna lysen sen.

Rednavas
                      Deltagare

dimljuset ska tydligen sitta på fel sida också men bara att rycka lampan för det behöver man inte

Mäki
                        Deltagare

Har inget dimljus på Type RA’n 🙂

sladden
                          Deltagare

motståndet till mätaren kan sitta liter vart som helt under instrumentbrädan. kolla efter eftermonterade boxar som du inte känner igen. står förmodligen mp/h konverter lr liknande på den.

ang info till bilen, så är det riktiga intyg som gäller för ditt specifika chassi nr. Har du riktig tur kan du klara dig me info du hittat på nätet, men risken är liten.

glöm inte å byta tankröret. jdm bilarna har för stora påfyllnads hål.

Allmänt ang reg bes: bil SKA vara orginal. avgasystem, stötdämpare. Ja dom kan gnälla på det mesta.

Mäki
                            Deltagare

motståndet till mätaren kan sitta liter vart som helt under instrumentbrädan. kolla efter eftermonterade boxar som du inte känner igen. står förmodligen mp/h konverter lr liknande på den.

ang info till bilen, så är det riktiga intyg som gäller för ditt specifika chassi nr. Har du riktig tur kan du klara dig me info du hittat på nätet, men risken är liten.

glöm inte å byta tankröret. jdm bilarna har för stora påfyllnads hål.

Allmänt ang reg bes: bil SKA vara orginal. avgasystem, stötdämpare. Ja dom kan gnälla på det mesta.

Ja tankröret har jag hört och det ska jag få hjälp med. 🙂

Hittade den här dosan idag, tror ni det är den här som kan vara motståndet?

Gilarski
                              Deltagare

Ser ut som min lilla ask. Den ska helt sonika bort, jag har en tråd i FAQ på hur jag gjorde, man kan
                                dock ersätta kabelstumpen då ena ändan kontakteras mot speedsensorn på lådan medan abdra ändan
                                ansluter till bilens kabelhärva. Ersättningskablaget borde gå att rippa från en skrotad impreza.

Regpapprena bör åtminstone unnehålla effekt (inkl norm), tankvolym, årsmodell samt tjänstevikt.

Mäki
                                Deltagare

Jag ska fråga kompisen om han har nån kabel över, men det ska alltså inte sitta en sån där i vanliga fall med andra ord 🙂 Tyckte inte jag såg något på min WRX heller.

Har fått ett dokument så jag har en del uppgifter så jag tror jag klarar mig.

Tack så hemskt mycket för alla svaren 🙂

Mvh Marcus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.