› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lite blårök efter stilla stående över natten!?
- Detta ämne har 5 svar, 1,281 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
FlyingFin.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2006 kl. 13:22 #3281
FlyingFin
DeltagareHallå där alla Subaru Freaks! 🙂
Nu har jag äntligen lyckats med att köpa en WR Blå STI.
Så då tänkte jag att jag måste bli medlem här på Svenska
Subaru Impreza klubben också.Hoppas på många roliga klubbmöten med mycket bil körning,
givande diskussioner och utbyte av erfarenheter.Så nu till min första fråga/diskussion :
När min bil har ståt stilla över natten och jag startar den
på morgonen så kommer det lite blå rök innan avgaserna ”ser normala ut” Det är alltså bara första röken (puffen) som kommer ur avgasröret och sedan så upphör det omedelbart.Är detta normalt?
Upplevde aldrig detta på min Volvo S60 -01 T5 6000mil som dessutom var ganska hårt körd och trimmad eller heller på andra ”nya” bilar jag kört.
Hur ”ser” det ut när ni startar era bilar?
Blåröken är ju väl att lite olja på ett eller annat sätt
har kommit in i cylindern som sedan ”brinner upp” när man startar.Dålig packning? Slitna ventil säten? annat?
Bilen för övrigt känns och går hur bra som helst och är orginal.
Mvh Pekka
”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
18 april, 2006 kl. 16:06 #57591SecretAgentMan
DeltagareTill att börja med, är du säker på att det är olja, luktar det bränd olja (det är lätt att missta lite rik gång för oljerök, men olja luktar bra eländigt).
Är det olja så är ventiltätningarna första misstänkta om det bara dyker upp när det stått stilla en längre stund.
Det kan vara en lite sliten turbo, det kan även vara att det trycker ut lite olja från vevhusventilationen med, det behövs väldigt lite för att det skall börja ryka.Är det bara lite just vid uppstart, och förbrukningen är minimal, oroa dig inte.
/J
19 april, 2006 kl. 08:35 #57593FlyingFin
Deltagare1. Är inte säker på att det är olja.
Det är så att avgaserna åker direkt ut i fria luften utomhus
efter att jag har öppnat garage dörren för att komma in till
bilen och det har blåst lite gran senaste dagarna så jag hinner
inte i kapp den lilla rök puffen för att hinna lukta på den. 😀Skall göra så att jag startar bilen med stängd garage dörr,
så att jag sedan kan lukta på röken *host* *host* :-D.Jag vet hur min slitna Volvo 740 från -86 luktade när jag startade den, det var olja det!
Till saken hör också att bilen är en -06 som gått 600mil.
Köpte den när den hade gått ca 400mil.Det var en säljare som hade haft den tidigare som tjänste bil,
den ska enligt säljaren inte gått som demo bil utan bara som tjänste bil.2. Så frågan är om han har idiot kört den, kan man verkligen köra slut ventil tätningarna och/eller Turbo på 400mil?
3. Står i instruktions boken att man ska de första 160milen köra lite lungare, frågan är hur viktigt det är?
4. Kommer det blårök ur ditt avgas rör när du startar efter natten eller längre avstängning på 10-12 timmare eller så?
Det jag vill komma fram till är om du eller någon annan här på forumet upplever blårök eller om det bara är jag?
För är det bara jag så är det nog något skumt med motorn, efter 500mil. Och då skall jag kontakta Subaru.
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went realy FLAT OUT” -Tommi Mäkinen. 😀
19 april, 2006 kl. 09:24 #57592m_thread
DeltagareJag har en STi -05 som gått ca: 600 mil.
Min erfarenhet är att motorn verkar gå väldigt fett/rikt precis då man startar den. Det ryker rätt mycket och luktar lite bensin de första minutrarna efter start.
Som SAM säger så känner man lätt skillnad på ’bensinrök’ och oljerök…
Om bilen inte förbrukar nämvärt med olja så tror jag inte du skall oroa dig.
/F
19 april, 2006 kl. 10:38 #57594FlyingFin
DeltagareOkej, jag får hoppas på att det är så att motorn går väldigt fett/rikt precis då man startar den.
Jag hade bilen inne på första 500mils servicen för 3 eller 4 veckor sedan
Då var oljan i topp på stickan efter service. Så jag kollar oljan innan jag startat imorgon och sedan så skall jag också starta med stängd garage dörr så att jag kan lukta på rök puffen.Hoppas på att oljan är i topp på stickan och att det luktar bensin rök om avgaserna.
Imorgon så har jag svaret…
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen.:D
20 april, 2006 kl. 06:29 #57595FlyingFin
DeltagareWoho!
Kollade oljan och luktade på röken. :9
Det har inte försvunnit någon olja ur motorn på ca 4
veckor och det luktade verkligen ”soppa” om avgas röken.Detta jämfört med röken som kom ur min gamla 740 -86 vid
start efter längre avstängning, där var det olja minsann.Så nu är jag inte orolig alls längre.
Tack för tipsen grabbar!
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.