SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lite drömtankar. Hur få snabb spool och grymt låg-/mellanregister?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Hej!

Sitter här en fredagseftermiddag och drömmer om att göra Subarun roligare. Närmsta 3 årens budget (CSN) lär inte göra verklighet av det, men tankarna finns ändå.

Har i dagsläget en typisk steg 1 STi från 2004
      2,0 liters motorn (EJ207?) med standardturbo (VF35?)
      Det som är bytt i motorväg är downpipe och bakåt, ferrita 3″ med dubbla ljuddämpare och räserkisse

Effekten kommer ganska tidigt och skjuter på fint, passar bra för att ha kul på konbanekörning. Jag gillar inte att varva skiten ur bilen utan växlar gärna tidigt för att ha marginal till varvstoppen.
      Sen är jag ganska kass på att växla så där tappar jag också ganska mycket fart

Kort sagt jag drömmer om ett register som täcker bättre på låga varv och som spoolar upp lite snabbare vid växlingar.
      Har googlat lite på olika typer av respiratorer och hittar inte mycket.
      Td05 16g sägs vara lite vassare vad gäller spool i vissa trådar och i andra nämns den inte ens. Finns det något av värde att plocka där?
      Finns det lämpliga twinscrollaggregat att köpa för mina önskemål?

Med twinscroll blir det väl lätt dyrt iofs, då jag behöver nytt uppipe och grenrör och vill inte ha något budgetskräp som dödar turbon eller så.

Eller!
      Om man släpper drömmarnas budget fri:
      Hur hade ni konfigurerat motorrummet för att få minimalt lag och tidig effekt?
      Över 300 kusar är överflödigt, även om det är välkommet

EJ257 med twinscrollaggregat,e85 och dubbel AVCS? eller vad?

Lite tankar bara 🙂

Turbovin
      Deltagare

Twinscroll och 2.1 stroker. Den extra slaglängden från 2.5l-veven sägs göra mer för spoolupen än man kan tro för den lilla ökningen i cylindervolym. Annars är ju Harvey design-uppiparna populära också, AS Performance tog över tillverkningen efter att Harvey gick bort.

EJ257orna är för lågvarviga för min smak men ger ju förstås optimal spoolup om det är det man är ute efter.

Tror inte det är nån mening att byta turbo (isf till original twinscroll) om det är max respons du vill ha.

Igge
        Deltagare

lågvarvigt låter mysigt, så ska man drömma med mycket pengar är det ej257 som gäller

Gör en ny uppipe mycket på en bil som min?

Johan: även om jag inte har den som brukis vill jag kunna ha längre färder i den någorlunda drägliga 🙂

AC är värt även om jag skulle börja rensa, utan tvekan 20 kg och 20 hästar om det skulle vara så.
          Den skärpa du förlorar av att bli överhettad (det är svettigt att ratta aktivt) upplever jag som värd mer 🙂

kleinis
          Deltagare

vill du upp på 350 Whp med någon turbo med tidigt ladd så är nog en Precision 5858 (dubbel kullagrad) att föredra 😉 är helt såld på denna även fst jag vill upp på 450whp vet jag inte om jag ska byta bort denna 🙁

grafen visar samma turbo fast med lilla 0.43ar huset och de större 0.82 huset
            med de större huset laddar vi 1,9 bar och med lilla 1.55 bar

Igge
            Deltagare

Siktar ju inte ens riktigt så högt 300whp räcker och blir över
              Ser dock lite dåligt på bilden om vad som är vad, men det ser ut som du når peakladd lite senare än vad jag gör i dagsläget, förvisso högre peak

har ”340” jrm hästar vilket lär vara lite lägre än 300whp och är nöjd med den toppeffekten, vill bara ha det tidigare 😛

t1hero
              Deltagare

Ett sätt är väl att stoppa i en mindre turbo, för att få tidigare spool, men det är ju inte så kul.

En spec-c med twinscroll och symetriska grenrör har jag åkt med och den gav otroligt mycket bättre respons på låga varv.

Å andra sidan, skall vi drömma om konbanevinnare så skall du bygga om till hyperbarisk motor – en pytteliten jetturbin som driver avgasdelen på turbon så att du har boost hela tiden oavsett varvtal. Men antilag eller kanske bränsleinsprutning i grenröret borde nog ge samma effekt (det blir ju en jetmotor ungefär)

Patrick P931
                Deltagare

Det är väldigt stor skillnad mellan ej20x och ej25x, 25% större volym och ca 25% högre peak load med liknande turbo.

En 2.5 botten är nog både enklaste och billigaste vägen till ditt mål?

🙂

Igge
                  Deltagare

Kanske är klokt 🙂

Vad kostar ett block i vanliga fall om man ska uppgradera till pålitliga kolvar och så?

Hur stora spridare sitter original på 2,5orna?

Edit: antar att kolvarna bör bytas

Stakar och toppbultar då?

Behövs det om man siktar på tidig effekt (tänker att det blir högre cylindertryck då)

Christian S
                    Deltagare

jag kör med en 2,5 liter hybrid (2,5 liter short block och 2,0 liters toppar) och en SC38 turbo och den turbon är lite väl liten för den motorn så den kommer välldigt fint på låga varv.
                      här är bromspappret

Igge
                      Deltagare

Schysst! Hur skiljer den turbon sig mot en vf35?

Har du gjort något med kolvar/stakar/toppbultar?

Christian S
                        Deltagare

vet inte alls hur den är storleksmässigt jämfört med den men den är som en 18G fast med annat innehåll, http://shop.scoobyclinic.com/index.php?route=product/product&path=59_93&product_id=129

om du kollar på min sida på garaget så står allt där 😉
                          Manley kolvar
                          Eagle H profilstakar
                          11mm ARP topplocksbultar

Igge
                          Deltagare

Har för mig att jag läst att vf35an är jämförbar med 16g

Skulle det innebära att laddet kommer tidigare men att man når lägre toppeffekt eller blir det mest bara en strypning?

adrenalin
                            Deltagare

jag kör med en 2,5 liter hybrid (2,5 liter short block och 2,0 liters toppar) och en SC38 turbo och den turbon är lite väl liten för den motorn så den kommer välldigt fint på låga varv.
                              här är bromspappret

Riktigt nice!!

Kvarnis
                              Deltagare

En 16G spollar senare än en VF35 men har mer kraft på toppen, och som alla TD agg kan dom köras med hög mitten vrid.

Det jag tycker du ska köra är att Köpa en billet TD05H18G i twinsscroll utförande samt mappa på E85. Det kommer ge en bra knuff i lägre register men en möjlighet på ~400Bhp

Ev ett annat sprut och mappare skulle förmodligen kunna göra livet roligare med.

Smidd botten med riktiga toppar förbätrar spool med, sen är det som det sagt liten turbo spoolar fortare.
                                En TD0520G på en 2.5l spoolar vid ca 2.5k rpm

Sen som sagt mer Rally mappat kommer påverka med dvs högt mitten vrid hur bilen beter sig. En flak laddtryckskrurva är rätt dåligt igentligen förtom för drivlinan.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.