› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Lite funderingar ang impreza
- Detta ämne har 10 svar, 1,626 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
TypeR.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2013 kl. 13:38 #30332
Gloremir
DeltagareHalloj.
Ny här på forumet och inom Subaru.
Är så att jag håller på och sparar Cash till en ny rolig bil, och impreza är en modell jag fastnat för 99-00.
Men nu till mina funderingar.
Tanken är att ha en rolig bil att kunna köra vardagligt och även kunna gasa ur på bana när jag känner för det.
Men setat och läst på en hel del senaste tiden.
GT modellen verkar ha en svag växellåda enligt många, så är väldigt skeptiskt till den.
Sen kommer ju STI. Verkar ju vara bra mkt bättre.
Sen finns ju även type r. Vilket verkar vara den bästa modellen.Hittat en del type r här i Sverige. Miltal från 7k till 15k i en prisklass från 75-100k.
Även setat och tittat på uk och jap sidor. Där blir priserna från 37-60k.
Är det värt att importera en istället? Läste något om att firmor som importerar brukar ta en avgift på 35-45k. Stämmer detta?
Kanske bäst att köpa en som finns i Sverige redan, när det väl är dags.Hoppas på några svar iaf. Så man blir något klokare.
Tack på förhand. / Björn
1 maj, 2013 kl. 14:24 #256083Janne248
DeltagareVälkommen till forumet!
Jag har aldrig importerat bil men mitt stips är att endara köp bil i Sverige eller ta hjälp av någon som har importerat förut. Pynta så mycket pengar för att få hjälp av en firma verkar vara att kasta pengar i sjön.
Läs i vår FAQ ang. att importera från England och ställ sedan lite mer frågor och jag är säker att någon på forumet kan svara dig!
1 maj, 2013 kl. 15:16 #256090Gloremir
DeltagareVälkommen till forumet!
Jag har aldrig importerat bil men mitt stips är att endara köp bil i Sverige eller ta hjälp av någon som har importerat förut. Pynta så mycket pengar för att få hjälp av en firma verkar vara att kasta pengar i sjön.
Läs i vår FAQ ang. att importera från England och ställ sedan lite mer frågor och jag är säker att någon på forumet kan svara dig!
Tackar.
Setat och lusläst guiden. Och har nog kommit fram till att det blir lättast att köpa en som redan finns i sverige.
för mkt ”dolda” avgifter och en del har haft väldigt mkt krångel vid reg besiktning.Har tidigare bara kört och åkt GT, skulle vara intressant att provköra en type r för att känna skillnaden.
Men men bara samla ihop lite mera pengar, se över ekonomin och kanske ta lån på den sista summan. tiden får visa =)
1 maj, 2013 kl. 15:54 #256085Gystompa
DeltagareImportera är inte spec svårt. Det gäller bara att hitta nåt lämpligt objekt och en vettig engelsman som skött om bilen på ett bra sätt.
Hittar du en sån så då är det defenitivt värt att hämta hem en, om du kan tänka dig att sitta på fel sida alltså 🙂Försök få tag i en som har konverterat till 6 växlat. En moddad GT eller STi spelar ej nån roll.
Bra mycke trevligare trevligare både driftmässigt och körmässigt. Type R lådorna brukar vara rätt högt drevad så du lär ha hörselkåpor på när man kör motorväg 🙂1 maj, 2013 kl. 16:09 #256091Gloremir
DeltagareImportera är inte spec svårt. Det gäller bara att hitta nåt lämpligt objekt och en vettig engelsman som skött om bilen på ett bra sätt.
Hittar du en sån så då är det defenitivt värt att hämta hem en, om du kan tänka dig att sitta på fel sida alltså 🙂Försök få tag i en som har konverterat till 6 växlat. En moddad GT eller STi spelar ej nån roll.
Bra mycke trevligare trevligare både driftmässigt och körmässigt. Type R lådorna brukar vara rätt högt drevad så du lär ha hörselkåpor på när man kör motorväg 🙂Att sitta på fel sida stör mig inte ett dugg faktiskt. (dock inte setat där på 5 år) är ju en ovan känsla i början men man vänjer sig.
hörselkåpor? fan trodde motorn var musiken. eller så får man ju helt enkelt spela lite vanlig musik. fast kanske ska ha hörselkåpor på grabben 😛
Som sagt tiden får helt enkelt visa vad det blir för köp. förhoppningsvis blir det nu i sommar. annars får det bli lite senare. en sak är säker iaf och det är att jag SKA ha en impreza 🙂
1 maj, 2013 kl. 16:33 #256086TypeR
DeltagareLol deffo can’t hear my gearbox over my exhaust, England is so much cheaper and a lot easier to find a decent modified car that has been looked after, switch the headlights fill in paper work visit besiktning fit plates, very hard to do lol
3 maj, 2013 kl. 08:35 #256092Gloremir
DeltagareKanske värt att kolla i uk när det väl är dags för köp. Ända jag skulle vilja ha på bilen,
Är egentligen 3″ från turbon, schyssta fälgar och en sänkning, helst med coilovers.
Sen att hastighetsspärren är borttagen såklart.
Tanken är att ha bilen många år framåt. Pula i garaget med den på vintern. Och ut på träffar sommartid.3 maj, 2013 kl. 09:54 #256087TypeR
DeltagareWorth having a chat with the likes of David at API and Kev at the clinic as they tend to have a few cars in stock that arnt advertised d—0.o—b
4 maj, 2013 kl. 13:31 #256084Mumin
DeltagareMin låda har gått 22k mil 😉 med en 2.5 liters maskin med 480nm i vrid och nu Sti maskin med 300hk peppar peppar den lever fortfarande 😉
4 maj, 2013 kl. 15:00 #256089Igge
DeltagareVarför ska man byta olja i lådan varje år? På vilket sett förebygger det att dreven inte ska gå sönder pga chocklaster? Gör ny olja att dreven blir starkare eller?
Sen finns det olika typer av 5 växlad, 99-00 håller bättre än 98 och äldre.
Ny olja ger bättre smörjning vilket minskar risken för pittingskador (gropar i kuggars ytor) som ganska effektivt kan bidra till kuggars död/försvagning.
Kanske lite väl långsökt, men det är den koppling som jag känner till mellan dålig smörjning och kugghaveri 🙂
4 maj, 2013 kl. 17:05 #256088TypeR
DeltagareMore importantly is what quality/grade of oil you have in there, depending on what the car is used for makes a big differenced—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.