› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lite hjälp ang toppar ej20 Halv akut!
- Detta ämne har 11 svar, 1,003 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Rocco.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2012 kl. 21:24 #28480
Rocco
DeltagareHar börjar byta motor i legacyn och motorn som satt i bilen var ett icke closed deck ej20 med hydrauliska lyftare i topparna och kolvarnas ventilurtag var fyrkantigt.
Och den motorn jag ska ner med är ett closed deck ej20 med mekaniska lyftare. Då till min stora fundering ang topparna..så antar jag att dom med hydrauliska lyftare är att föredra? Och dom borde väl passa rakt på closed deck blocket eller?
1 juni, 2012 kl. 07:21 #243563Rocco
DeltagareBör tilläggas att jag är inte ute efter någon herrejösses effekt ca 300hk. Vill bara ha det så enkelt och funktionellt som möjligt.
1 juni, 2012 kl. 07:34 #243557Timzzon
DeltagareAntar att det är en Legacy turbo 🙂
Hydraliska lyftare vill du inte ha, dom för bara en massa oväsen och flödar dåligt. Du kan använda toppar ifrån en GT/STI upp till -97, dom passar ”bolt-on” 🙂1 juni, 2012 kl. 07:39 #243564Rocco
DeltagareAbsolut,men gt topparna är det mekaniska lyftare på om jag förstått rätt? Tänkte använda mig av dom saker jag har liggandes
1 juni, 2012 kl. 08:03 #243555Kvarnis
DeltagareDu kan montera vilka topapr som helst, det är isnuget som måste passa.
thats it 🙂1 juni, 2012 kl. 08:43 #243565Rocco
DeltagareNu till nästa problem, topparna med mekaniska lyftare är av modell icke justerbara alltså utan schims. Och kammarna känns slitna på ena sidan av nocken på alla nockar. Ska det vara så att dom är annan vinkel på ena sidan eller är kammarna kasserade? Mätte från baksidan av nockarna till kamtoppen och det var ca 39mm på dom andra kammarna från den hydrauliska toppen var det ca41mm och vinklarna var jämna och fina, bör jag och kan använda dessa kammar ist?
1 juni, 2012 kl. 09:19 #243558Fladric
DeltagareVet att Legacyn i Australien fick topparna utbytta mot GT-toppar på garantin för att Legacyns knackade så mycket. I samband med det bytte de även korvarna till GT-kolvar, vet dock inte om det är för att det inte passar med originalkolvar eller av andra anledningar! 🙂
1 juni, 2012 kl. 11:56 #243562Rocco
DeltagareOkej! Märkte nu att båda topparna har hydrauliska lyftare, den ena med dom större kopparna utanpå ventilfjädrarna och dom andra med lite mindre som sitter fast med en liiiiten liten låsring…nu är det som så att några st fjädrar lite och har hört att dom ska gå att lufta..jag tar en tång och stoppar ner i oljebad och pumpar dom men ingenting händer…hörde med en subaru mek som gjort på detta sätt tills dom blivit stumma..någo tips?
1 juni, 2012 kl. 15:05 #243560Rocco
DeltagareHär är en bild på dom olika topparna, jag ska använda dom som är längst ner på bilden,kan jag ta kamaxlarna från dom andra topparna och vad skulle summan av kardemumman bli isf?
1 juni, 2012 kl. 15:16 #243561Rocco
DeltagareSen ännu en fråga, kamaxlarna är markerade 1-2-3-4 men vilken ska sitta vart, motorn låg som i delar när jag köpte den.
1 juni, 2012 kl. 15:35 #243556Timzzon
DeltagareDet är inga problem att köra med legacy toppar om man inte ska jaga effekt.
Säkrast att använda ”rätt” kammar till ”rätt” topp.
Har för mig att det står på kammarna vart dom ska sitta, tex EX-L, avgas vänster 🙂Edit:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=67488&image=1529777
kolla på den nedre kammen i mitten 🙂1 juni, 2012 kl. 18:22 #243559Rocco
Deltagareyes kammarna var märkta så,lånade en verkstadshandbok på cd skiva av subaru verkstan här i stan där stod det mycket om det mesta!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.