SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lite hjälp ang toppar ej20 Halv akut!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28480
    Rocco
    Deltagare

      Har börjar byta motor i legacyn och motorn som satt i bilen var ett icke closed deck ej20 med hydrauliska lyftare i topparna och kolvarnas ventilurtag var fyrkantigt.

      Och den motorn jag ska ner med är ett closed deck ej20 med mekaniska lyftare. Då till min stora fundering ang topparna..så antar jag att dom med hydrauliska lyftare är att föredra? Och dom borde väl passa rakt på closed deck blocket eller?

      #243563
      Rocco
      Deltagare

        Bör tilläggas att jag är inte ute efter någon herrejösses effekt ca 300hk. Vill bara ha det så enkelt och funktionellt som möjligt.

        #243557
        Timzzon
        Deltagare

          Antar att det är en Legacy turbo 🙂
          Hydraliska lyftare vill du inte ha, dom för bara en massa oväsen och flödar dåligt. Du kan använda toppar ifrån en GT/STI upp till -97, dom passar ”bolt-on” 🙂

          #243564
          Rocco
          Deltagare

            Absolut,men gt topparna är det mekaniska lyftare på om jag förstått rätt? Tänkte använda mig av dom saker jag har liggandes

            #243555
            Kvarnis
            Deltagare

              Du kan montera vilka topapr som helst, det är isnuget som måste passa.
              thats it 🙂

              #243565
              Rocco
              Deltagare

                Nu till nästa problem, topparna med mekaniska lyftare är av modell icke justerbara alltså utan schims. Och kammarna känns slitna på ena sidan av nocken på alla nockar. Ska det vara så att dom är annan vinkel på ena sidan eller är kammarna kasserade? Mätte från baksidan av nockarna till kamtoppen och det var ca 39mm på dom andra kammarna från den hydrauliska toppen var det ca41mm och vinklarna var jämna och fina, bör jag och kan använda dessa kammar ist?

                #243558
                Fladric
                Deltagare

                  Vet att Legacyn i Australien fick topparna utbytta mot GT-toppar på garantin för att Legacyns knackade så mycket. I samband med det bytte de även korvarna till GT-kolvar, vet dock inte om det är för att det inte passar med originalkolvar eller av andra anledningar! 🙂

                  #243562
                  Rocco
                  Deltagare

                    Okej! Märkte nu att båda topparna har hydrauliska lyftare, den ena med dom större kopparna utanpå ventilfjädrarna och dom andra med lite mindre som sitter fast med en liiiiten liten låsring…nu är det som så att några st fjädrar lite och har hört att dom ska gå att lufta..jag tar en tång och stoppar ner i oljebad och pumpar dom men ingenting händer…hörde med en subaru mek som gjort på detta sätt tills dom blivit stumma..någo tips?

                    #243560
                    Rocco
                    Deltagare

                      Här är en bild på dom olika topparna, jag ska använda dom som är längst ner på bilden,kan jag ta kamaxlarna från dom andra topparna och vad skulle summan av kardemumman bli isf?

                      #243561
                      Rocco
                      Deltagare

                        Sen ännu en fråga, kamaxlarna är markerade 1-2-3-4 men vilken ska sitta vart, motorn låg som i delar när jag köpte den.

                        #243556
                        Timzzon
                        Deltagare

                          Det är inga problem att köra med legacy toppar om man inte ska jaga effekt.
                          Säkrast att använda ”rätt” kammar till ”rätt” topp.
                          Har för mig att det står på kammarna vart dom ska sitta, tex EX-L, avgas vänster 🙂

                          Edit:
                          http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=67488&image=1529777
                          kolla på den nedre kammen i mitten 🙂

                          #243559
                          Rocco
                          Deltagare

                            yes kammarna var märkta så,lånade en verkstadshandbok på cd skiva av subaru verkstan här i stan där stod det mycket om det mesta!

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.