- Detta ämne har 5 svar, 1,186 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2009 kl. 12:24 #16041rickeyDeltagare
Hej hopp!
Håller på att hjälpa tjejen att fixa lite rost på hennes bil och har lyckats väldigt bra.
Blästrat, tvättat, grundmålat, slipat och fixat så det är jämt och fint samt lagt på ett antal lager färg med vikt maskeringstejp så det blir en liten “dimma” in på den gamla lacken så det flyter ihop lite bättre även om det kanske inte blev så lite dimma som jag hade hoppats på…
Nu till funderingen.
Jag har klarlacken kvar men för att slippa få stryk av tjejen så funderar jag på om man kan köra lite rubbing eller liknande så man får ner skarven mellan färgerna så det smälte ihop lite bättre?
Hur gör man med klarlacken därefter då? Maskera om någon cm ifrån den befintliga skarven, tvätta bort fett med t.ex t-röd sen på med klarlack?
Tacksam för svar från en glader amatör. :+
30 september, 2009 kl. 18:32 #163061ManorDeltagareHej !
Är det metallic lack så ska du absolut inte slipa…då kommer du att sabba “metallflagorna” och lacken blir platt och matt (inte rätt ord…en guld metallic blir beige om du förstår vad jag menar). En solid lack går dock att slipa ner med väldigt fint våtslippapper innan klarlack.
Det är ap-svårt att få till detta riktigt bra, men det kan bli hyfsat. Även klarlacken ska dimmas…och då lite utanför den färg du lagt på. Därefter så måste lacken få härda…jag väntade två veckor i somras och polerade sönder lacken direkt. Kanske är det skillnad på lack och lack (eller i detta fallet klarlack och klarlack) men så mjuk som denna klarlack var efter två veckor känns rent utsagt skumt. Jag blev hyfsat nöjd med de lite större ytorna jag försökte mig på, medan små skavanker i princip är omöjligt att få till bra.
Jag är absolut inget proffs på området…bara en halvglad amatör, men i förhållande till den tid jag lade ner på detta arbete så hade jag nog hoppats på ett bättre resultat än vad jag lyckades med. Det blev dock bättre än det såg ut innan.Ett tips när det gäller polering överhuvudtaget är att kolla på The Polishmans hemsida: http://www.thepolishman.se/
Lycka till.
30 september, 2009 kl. 20:15 #163064rickeyDeltagareSka man vara riktigt nogrann så kanske man skulle flytta maskeringen en cm och lägga ett lager färg till så man denna gång kanske får en lite bättre dimma än den jag har nu så kanske man döljer det lite bättre.
Det är ju lättare att göra det nu än att bli färdig och sen inte vara nöjd alls. Ska plocka bort maskeringen i kväll och se hur det ser ut.
Färgen är av metallic typ, aningen ljusare än den blå impreza färgen. 🙂
1 oktober, 2009 kl. 17:56 #163062ManorDeltagareEtt tips som fungerade hyffsat bra var att ta en kartong i lämplig storlek…skära ut ett hål i botten som är något större än skadan som ska lackas. Håll kartongen en liten bit ifrån skadan och spreja genom hålet i lite olika riktningar…det går t.o.m att täcka för kartongöppningen så att inte sprejdimman blåser ut den vägen.
Det krävs fortfarande att du maskerar, och kör gärna vidare med ditt knep med lite uppvikt maskeringstejp närmast skadan (men en bit längre bort denna gång).
Var ovanstående beskrivning förstålig? Det är ganska simpelt egentligen men ser komplicerat ut när jag läser ovanstående ;).
2 oktober, 2009 kl. 00:06 #163065rickeyDeltagareYes, jag förstår vad du menar där! 😉
Själva målningen blev faktiskt riktigt bra här, syns inte att det varit något problem.
Det som stör mig lite är att “orginalfärgen” som jag sprayade på inte var riktigt exakt på pricken… Den är något mer kraftigare i frägen och något mer metallic så det syns ganska tydligt att man varit där och pillat…
Lite synd att slutresultatet blev så, men rosten är borta i alla fall och hade man inte gjort något så hade det bara blivit värre och värre…
Till helgen blir det på med lite klarlack och mission complete för det känns inte som att man kan få det bättre när färgen inte stämmer till hundra.
2 oktober, 2009 kl. 05:12 #163063ManorDeltagareJag hade samma bekymmer som du.
Om man sprajar nära skadan så blir lacken lite mörkare…längre ifrån så blir lacken ljusare…åtminstone en aning. Jag misstänker att det är metallicen som ställer till det lite extra.
Som du säger…att rosten är borta är ju själva målet med övningen, men visst hade man velat få till det perfekt…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.