SSC Allmänt snack Allmänt småprat Livet, en konbana..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    specialized
    Deltagare

De som hängt här på forumet lite längre tid, säg 3-4-5 år,
      kanske märkt att jag inte varit så aktiv det senaste..

Tänkte berätta lite om orsaken till detta..
      Skriver ej detta ur ”tyck synd om mig ”-perspektiv, utan för att väcka en tanke om hur snabbt livet kan förändras totalt.
      De flesta genomgår ju stora förändringar några gånger genom livet, dock långt ifrån alla pga. av en livslång sjukdom när man är 35..

Jag drabbades för drygt 2 månader sen av akut hjärtsvikt och kronisk njursvikt, dvs varken hjärta eller njurar fungerade som de skulle.
      Hjärtat fungerar i dag bra, men njurarna är förstörda och har endast 20 % filtreringskapacitet kvar.
      Medicinering har bromsat förloppet, men enligt läkarna så kommmer jag inom 1-2 år behöva dialys,
      och senare även transplantation, men det är oftast 2-4 års väntetid.

Maskinen jag kommer bli beroende av.

Livet är som en konbana, konor att runda både på positiva och negativa sidan …och jag har kommit till apex på en på den negativa ..

I all välmening….
      300 kr för ett läkarbesök, blodtryckskontroll och blodprover, är väldigt lite pengar.
      Och då kan denna sjukdom upptäckas i tid..

Mats
      Deltagare

Usch va läbbigt.
        Skönt o höra att du mår bättre nu iaf.
        Saknar dig lite här borta i Finland. Måste styra upp en konbana nånstans snart 😉
        Både Cizzi och jag tänker på dig.

Ps. finns det ingen motsvarande sida som blocket eller laga.se för njurar. Så svårt borde det väl inte va o skaka fram ett par bättre beggade njurar… 😉 Ds.

Gilarski
        Deltagare

Fasiken va trist. Man skall vara glad sålänge man får vara frisk , vet aldrig vad som kan ske.

De har väl kommit rätt långt med donationer/reservdelar så det lär ordna sig ska du se. kanske en bit kvar men har sett att de kan odla kroppsdelar nuförtiden. Därtill vill jag minnas att vissa fått njurar från grisar, låter inte som Julafton direkt men ska funka som sagt om jag inte är felunderättad.

Turbovin
          Deltagare

Tråkigt att höra men det är glädjande att du skriver ändå så en annan lär sig att uppskatta livet mer dag för dag.

Stay strong så ska vi nog sladda Type R på nåt flygfält igen 😀

challe
            Deltagare

Faan va tråkigt att höra 🙁 hoppas att du trots allt mår bra.

Som turbovin skrev så får man helt plötsligt lite perspektiv på livet

STIred
              Deltagare

Fan va surt :(.

/r- still loving you 😉

berne
                Deltagare

De som hängt här på forumet lite längre tid, säg 3-4-5 år,
                  kanske märkt att jag inte varit så aktiv det senaste..

Tänkte berätta lite om orsaken till detta..
                  Skriver ej detta ur ”tyck synd om mig ”-perspektiv, utan för att väcka en tanke om hur snabbt livet kan förändras totalt.
                  De flesta genomgår ju stora förändringar några gånger genom livet, dock långt ifrån alla pga. av en livslång sjukdom när man är 35..

Jag drabbades för drygt 2 månader sen av akut hjärtsvikt och kronisk njursvikt, dvs varken hjärta eller njurar fungerade som de skulle.
                  Hjärtat fungerar i dag bra, men njurarna är förstörda och har endast 20 % filtreringskapacitet kvar.
                  Medicinering har bromsat förloppet, men enligt läkarna så kommmer jag inom 1-2 år behöva dialys,
                  och senare även transplantation, men det är oftast 2-4 års väntetid.

Maskinen jag kommer bli beroende av.

Livet är som en konbana, konor att runda både på positiva och negativa sidan …och jag har kommit till apex på en på den negativa ..

I all välmening….
                  300 kr för ett läkarbesök, blodtryckskontroll och blodprover, är väldigt lite pengar.
                  Och då kan denna sjukdom upptäckas i tid..

hmm vet exakt vad du lider…farsan fick de och för 10års han går nu på dialys, dock inte blod utan påse…han får byta ca 3 gånger om dagen då är inte tömmingen in räknand …efer man känner någon som blir/blivit sjuk så får man en annan syn på livet……lider med dig….

tendency
                  Deltagare

Neej Mattias, usch vad tråkigt att höra. 🙁 Har faktiskt undrat över var headbangarn tagit vägen..

Du är duktig på att svänga med bilen, så det här kommer du att gasa dig ur elegant – på med sulorna, ställ tårna inåt, greppa rattarna och ta mera socker!

Grusdraparn
                    Deltagare

Är det blondinen eller brunetten du blir beroende av?
                      Trist att höra att det blev dialys till sist ändå…
                      Vi får träffas och leka nån dag…får förhoppningsvis spisen snart, kan behöva lite moraliskt stöd när den ska i. 🙂

Klasagasa
                      Deltagare

Surt. Jävligt trist att höra, men jag hoppas du fortfarande kan kommendera mig sporadiskt upp i enskild ställning?
                        Givakt?
                        Krya på dig!

FeA
                        Deltagare

när man är 35..

😮 Det kunde man inte tro!! Åren måste ha varit snäll mot utsidan iaf då 😉

Tråkigt att höra, var själv sjuk i över ett år, det var fan nog så jobbigt.
                          Krya på dej, och r o c k a p å, rocka på rocka på – så hårt det går..! 🙂

Puss!

Kvarnis
                          Deltagare

Va i satan, det var inte lite tråkigt 🙁

Får väl bli vatten på träffarna framöver ;), när du väl fitt for fight igen

specialized
                            Deltagare

Tack alla för uppmuntrande inlägg

Även om jag förmodligen inte är på topp,
                              så ser jag fram mot att få se alla på kommande sommarens storträff.
                              Kommer göra allt för att kunna vara med, och då vore det grymt kul att se alla som skrivit i denna tråden där, och det gäller även Mats & Cizzi, även om ni inte bor runt hörnet direkt…

Ja, tiden som väntar mig är inte så kul, men försöker tänka positivt, har inget val.
                              Om 5 år hoppas jag vara transplanterad, och kunna leva ett någorlunda normalt liv igen.

Hoppas jag får med mig bra fart i utgången av svängen.
                              Drivet ut ur kurvan är ju en av Imprezans bästa egenskaper..

Tack igen

Myzkoo
                              Deltagare

Tråkigt att höra..

Utrustningen på bilden påminner lite om en utrustning vi tillverkar på jobbet som också är för dialys

/ Mattias

Adam K
                                Deltagare

Mattias, jag skulle vilja skriva nåt positivt. Men det är rätt svårt. Att vara sjuk/sjysterad suger. När jag bröt båda benen och en arm och sen fick infektion i det öppna benbrottet, och tiden bara gick och gick (blev 2½ år sjukskrivning) så kan jag erkänna att både mitt liv och mitt humör låg i träda.
                                  Dock, du hoppas på transplantation och ett någorlunda normalt liv.
                                  Jag kom ur det hela med en stelopererad fotled (, vänster, så egentligen borde jag köra automat, men det är en av de saker jag vägrar erkänna), men åren efter det klättrade jag mer och hårdare än jag nånsin gjorde innan, och var på fler och hårdare vandringar än jag ens hade tänkt innan.
                                  Det går att komma ut på ovansidan.
                                  Kämpa.
                                  Om inte annat så kör vi ju 4-dörrars sedaner och inte små caterhams, jag är säker på att man kan bygga in en dialys i baksätet 😉
                                  (så blev nåt klämkäckt ändå)

/Adam

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.