Har ett slammer i motorn som låter som ventilknack, ljudet finns mellan 1200-2000varv vad jag kan höra över det så låter avgaset för mycket, när man kört bilen på motorväg i 120-140 och kommer till en avfart så märker man att det finns där väldigt tydligt men sen om man kör lagom lugnt i 1km eller står på tomgång så tystnar det, har blivit värre på senare månaderna, bilen är en wrx 01 med 8500 mil på mätaren. Funderade lite på pistonslapp först men eftersom det inte försvinner när bilen är varm e det numera uteslutet, har tankar på lyftare samt spännrullen efter lite sökande på forumet.
Hur låter ett rasat vevlager förresten?
nån som har förslag?
tack på förhand
alex
Vevlager låter mycket mera illa än ventilrassel, det går inte att missa.
Kamspännare brukar inte tystna, det som låter i dem är lagret som är slitet, och lager låter eller inte. 🙂
Är den tyst på tomgång, och börjar knacka när du varvar upp den runt 2000 skulle jag börja oroa mig en smula (vevlager).
det konstiga är ju att man kört lugnt efter tex körning på motorvägen så tystnar det betydligt i alla varvtal, skulle detta fortfarande vara vevlager?
vad e kostnad för att byta detta? måste man slipa om veven eller e detta bara när det skär?
mvh
alex
Angående ljudet så har jag haft två st WRX er där metall shimset ( styrningen till ventilfjädern ) delat på sig, och sedan har ventilfjädern vandrat fram och tillbaka mot ventilstyrningen. Detta ljudet lät som du beskriver ditt.
Bara ett tips!
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.