Ja, jag är lite oroad nu när det börjar vankas besiktning…har simons 3″ utan kat (ingen downpipe). tror ni det är problem? vad är gränsvärdet för hur högt en bil får låta? är det på tomgång det mäts eller vid nåt speciellt varvtal? 🙁
Läser ditt inläg igen och fattar nu det som att du har orginal DP med kat, men sedan mellan rör och slutburk Simons 3″.
Då tror jag det är lungt, se till att bilen är varm bara. Skall gå igenom avgaskontrollen med bara en kat om den är varm.
Ljud nivån är nog inte problem. Orginal DP dämpar väl flödet lite så….
Jag skall besikta 1/3 och ha också orginal DP men med Blitz Nür Spec R så jag skall se till att ha min varm…och är då inte orolig!;-)
beiktade min gt m blitz Nur Spec R utan prob. Var faktiskt på bilprovningnen ett par dagar inna o frågade just angående ljudnivå efter som bilen brölar på rätt så friskt 🙂 Det finns inga krav på ljud nivå från bil. där emot på motorcykel så var det nog 104db eller nått liknande. Så bara in m bilen
Jag tror inte att katten på downpipen är tillräcklig för att klara avgaskraven utan mittkatten.
Men jag vet att mittkatten klarar det om man inte har katten på downpipen.
Kanske bara nåt jag fått för mig…
Vad det gäller ljudnivån så har jag inte hört om nån som fått ombes pga det.
Man får tacka för mycket uttömande svar. Som det verkar har fler oroat sid om detta, så jag inte är onormal 😉
Men ni säger att det räcker med ”mittkatten” (vid mellanröret) vid besiktning OM jag skulle ta bort den i DP:n…har nämligen gått och klurat på det, så det va bra att jag fick svar på det med. Jag är nöjd!