› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lösningar med kat?
- Detta ämne har 18 svar, 1,475 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
RXY430.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2006 kl. 19:54 #3479
.zip
DeltagareIdag har jag 3″ hela vägen från turbon och 4″ utblås (vet dock inte märke av avgassystemet)
Hela systemet är utan kat och runt vintertiden har jag min besiktning, så det är dags att jag ordnar detta snarast innan snön kommer.
Eftersom min dp är lindad med avgasbandage så vill jag unvika att slakta den, så då har jag tänkt att sätta katen efter dp:n
Alt 1: Jag köper en universal kat och svetsar fast den efter dp:n.
Alt 2: Jag köper en universal kat och skaffar mig ett gäng adaptrar/flänsar som gör att jag snabbt kan skruva dit en kat vid besiktningen.Nu har jag ingen aning om hur det blir med en universal kat. Kommer den skrapa i marken vid fartgupp? Kommer den ens få bilen genom besiktningen?
Hur har ni gjort med erat system? Och vilken lösning är bäst?//.zip
4 oktober, 2006 kl. 10:39 #59092IMPREZA FOREVER
DeltagareMin kisse sitter i dp direkt efter böjjen ner efter turbon.(lodrätt)
4 oktober, 2006 kl. 15:13 #59084.zip
DeltagareDet är just det jag vill undvika.
//.zip
4 oktober, 2006 kl. 16:31 #59078specialized
DeltagareAvgassystemen till GT`n är oftast 3-delade. Enda fabrikatet jag vet som inte är det är Ferrita.Som har någon annan lösning.
3 delar alltså : Downpipe // mittsektion // Slutljuddämpare
Enklast för dig är att köpa en mittsektion med katt,alternativt låna en kompis orginal-mittsektion att byta till inför besiktningen.
// på skissen illustrerar 2-bultsflänsar. Enkelt att byta ut valfri del i systemet.
Byter själv till orginal mittsektion en gång om året då jag åker och besiktigar ,då jag annars kör de-cat.
Man klarar avgasvärdena på katten i mittsektionen utan problem.
Under förutsättning att katten inte är flammberadEdit: Detta gäller under förutsättning att inte systemen är hemmabyggen utan är eftermarknads system till GT`n 🙂
M – käkar inte flammberat 😉
4 oktober, 2006 kl. 18:31 #59085.zip
DeltagareOrginalsystemet har jag liggandes i förrådet, men visste inte att den passar. Eller som du skriver så måste jag kolla så att den passar.
//.zip – utan garage och tak över huvudet när jag mekar
4 oktober, 2006 kl. 18:41 #59079specialized
DeltagareOrginalsystemet har jag liggandes i förrådet, men visste inte att den passar. Eller som du skriver så måste jag kolla så att den passar.//.zip – utan garage och tak över huvudet när jag mekar
Har du hela systemet liggandes är det nästan lika enkelt att byta hela.
Lossa bultarna framme vid turbon och ta av det utan att skruva isär det 🙂4 oktober, 2006 kl. 21:09 #59093IMPREZA FOREVER
DeltagareDet är just det jag vill undvika.//.zip
Av vilken anledning då? Värmen eller?
Bästa platsen är väl ändå där med tanke på plats (orginal).4 oktober, 2006 kl. 21:52 #59086.zip
DeltagareHar du hela systemet liggandes är det nästan lika enkelt att byta hela.
Lossa bultarna framme vid turbon och ta av det utan att skruva isär detMvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
Vid närmare eftertanke så tror jag att sista delen/slutburken saknas, men jag ska kolla imorgon.
I sånna fall måste jag kolla upp om org systemet passar med nuvarande.Det är just det jag vill undvika.//.zip
Av vilken anledning då? Värmen eller?Bästa platsen är väl ändå där med tanke på plats (orginal).
Pga värme, avgasbandage, lambdan och jag vägrar slakta ett splitternytt dp
//.zip
20 oktober, 2006 kl. 18:16 #59077foss
DeltagareSätt en riktig 3″ race katt som sista ljuddämpare längst bak, då sitter den skyddad och fungerar även som ljuddämpare. Kolla med Wiklund på http://www.finnkat.se/. Då slipper du även hålla på att byta. Men den kostar ju förstås…….. 🙁 Kör själv men denna lösning, fungerar perfekt.
21 oktober, 2006 kl. 05:45 #59080Desen
DeltagareJag kör oxå med en 3″ 100 cels räserkisse svetsad mitt på HKS systemet. Den har aldrig skrapat imot marken.
Om den går igenom SBP eller inte får jag veta på måndag då jag ska mäta mina avgasvärden inför besiktning på onsdag./Andreas, Skåne, Kristianstad
23 oktober, 2006 kl. 19:30 #59087.zip
DeltagareTackar för tipset foss. Ska kolla upp det.
Hur gick det på besiktningen Desen?
Väntar olidligt eftersom jag sitter i samma båt, nog för att jag har några månader kvar innan bes.//.zip
23 oktober, 2006 kl. 19:47 #59081Desen
DeltagareJag har inte besiktigat än men jag var hos den lokale kokare verkstaden idag o mätte mina avgasvärden.
Alla värdena låg inom gränsen.
Så det e väl bara att åka till SBP på onsdag och hoppas på att de inte börjar gnälla om streamer bromsslangar eller nåt annat.Det enda jag gjort med bilen innan mätningen var att byta till orginal dumpventil.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
23 oktober, 2006 kl. 19:50 #59088.zip
DeltagareHmm. Är det så att dom kan klaga på öppen dump, eller höjer den avgasvärdet? Jag är inte så hemma på det där 🙂
//.zip
23 oktober, 2006 kl. 20:04 #59082Desen
DeltagareJag är inte säker på hur de kan klaga på den eller inte. Men man har ju hört talas om besiktiningsgubbar som gnäller på varenda liten pryl som inte är orginal.
Dessutom är min HKS dump atmosfärisk vilket gör att soppa/luft blandningen blir lite onormal då motorn inte får tillbaka samma mängs som den räknat ut att den tog in eftersom man dumpar en del utan att återcirkulera det.
Vet inte hur mycket detta påverkar avgasvärdena men varför chansa när det bara är några minuters jobb att byta den./Andreas, Skåne, Kristianstad
24 oktober, 2006 kl. 14:49 #59089.zip
DeltagareSå sant så sant.
Tackar för tipset.
Skriv gärna hur det gick på besiktningen när allt é klart.//.zip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.