› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lossa på drivaxlarna, ner med lådan
- Detta ämne har 10 svar, 3,283 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
matte555.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2011 kl. 10:57 #25765
vinor
DeltagareHejhej.
Håller på skruvar ner min växellåda, då det rinner massa olja under bilen.
Men hur som helst, hur lossar man drivaxlarna lättast ? Bilen är en WRX 01.
Mvh Andreas
1 maj, 2011 kl. 11:04 #223391LinkanGBG
Deltagarehar iof 05a wrx men mina va bara att lossa helt ute vid hjulet och bara dra rakt ut. finns lite olika typer som ja förstått det.
1 maj, 2011 kl. 11:15 #223392vinor
Deltagarehar iof 05a wrx men mina va bara att lossa helt ute vid hjulet och bara dra rakt ut. finns lite olika typer som ja förstått det.
Menar du den stora centrum-muttern längst ut? Eller måste man lossa på dammasken?
1 maj, 2011 kl. 11:41 #223393vinor
DeltagareDu behöver inte lossa drivaxeln från hubben, det räcker med att du lossar hubben från spindelleden/länkarmen, då kan du vika undan paketet tillräckligt så du kan dra loss drivaxeln från lådan.
Men ja vill du plocka loss hela drivaxeln så räcker det med att lossa stora centrummuttern, sen så sitter troligtivs drivaxeln hårt som fan i hubben, stora slagverktyg åker väl fram =)
Tack så mycket för hjälpen, ska försöka nu =)
EDIT. Anledningen till jag ska få ner lådan är för jag har ett oljeläckage under bilen som ser ut att komma ifrån lådan. Skruvade precis ner startmotorn och runt den så fanns det färsk olja, även försökt filma ner i hålet och det ser ganska kladdigt ut på väggarna. Är det vanligt ? Någon som har en funderarare vad det kan vara? Bara att fortsätta skruva ner?
En liten film. Filmar först in i kopplingsarmen sen in i startmotorn..
http://www.youtube.com/watch?v=qyNKksVd6Es
Mvh Andreas
1 maj, 2011 kl. 13:08 #223387Zetterlund
DeltagareFinns två ställen som oljan kan komma från. Främre packbox på lådan och då är det växellådsolja. Eller bakre packboxen på motorn som tätar mot veven. Då är det motorolja.
Har bilen tagit mycket olja på sista tiden?
Och det ser ut som på din video att du har de drivaxlarna med sprint. Kolla 0,35 in i klippet du la upp så borde du hitta en sprint på den smala gröna partiet närmast lådan på drivaxlarna, kan vara skitigt så torka rent å känn efter.
1 maj, 2011 kl. 16:07 #223394vinor
DeltagareFinns två ställen som oljan kan komma från. Främre packbox på lådan och då är det växellådsolja. Eller bakre packboxen på motorn som tätar mot veven. Då är det motorolja.
Har bilen tagit mycket olja på sista tiden?
Och det ser ut som på din video att du har de drivaxlarna med sprint. Kolla 0,35 in i klippet du la upp så borde du hitta en sprint på den smala gröna partiet närmast lådan på drivaxlarna, kan vara skitigt så torka rent å känn efter.
Perfekt, stort tack för hjälpen 🙂
Nu är det istortsett bara drivaxlarna kvar sen är lådan nere.
Oljan har jag inte haft någon större koll på. Böt nämligen i lådan/motorn samtidigt sen 2 dagar senare stog den upphissad, så hoppas man ser när den är nere – eller att man byter bägge två.
Hur får man sedan ut lättast packboxarna ?
Mvh Andreas.
3 maj, 2011 kl. 18:10 #223395vinor
Deltagare.
Hejhej.
Börjar bli lite småtokig, hittar inte vart det kan komma ifrån.
Precis skruvat ner lådan,svänghjulet.Jätte svårt se vart det kan tänkas komma ifrån . Det blåa har tydligen smitit imellan ifrån oljetråget ?! Även packboxen ser lite små kladdigt ut i underkant.
Vad är det här? Ser också väldigt oljigt ut.
Växellådan också oljig. Har rengjort axeln ut, men den var ungefär som det övriga.
Så ideèr, Vad tror ni det kan tänkas vara ?
Mvh Andreas
4 maj, 2011 kl. 16:50 #223388Zetterlund
Deltagareser ut som det är packboxen vid veven som läcker… Men låter någon som är mer bekant med likande händelser på subarumotorerna få bekräfta det.
4 maj, 2011 kl. 17:39 #223389matte555
DeltagarePlattan som du fotat läcker med 99,9% sanolikhet. bara att plocka loss den och limma med flytande packning. (den är limmad från fabrik) Passa på att byta vevaxeltätningen också.
Det blåa som sticker ut i kanten mot oljetråget är flytande packning, orginal från subaru är grå eller svart så det har varit nerplockat och tätat förut. Kanske läcker igen?
4 maj, 2011 kl. 18:51 #223396vinor
DeltagarePlattan som du fotat läcker med 99,9% sanolikhet. bara att plocka loss den och limma med flytande packning. (den är limmad från fabrik) Passa på att byta vevaxeltätningen också.
Det blåa som sticker ut i kanten mot oljetråget är flytande packning, orginal från subaru är grå eller svart så det har varit nerplockat och tätat förut. Kanske läcker igen?
Plattan du tänker på, är det inte vatten bakom den ? Eller är det olja där med ?
Vevaxelpackningen är beställd så den blir bytt. Men vad tror du är risken att det kan läcka ifrån tråget ut i kopplingen ? Det är nämligen jag som bytte den för trodde först att det var den som hade läckt.. Blev förvånad att den hade pressats in i kopplingen :S
Ny koppling blev det idag iaf, så nu bara försöka få det tätt också 🙁
5 maj, 2011 kl. 16:56 #223390matte555
DeltagareDet är olja bakom den 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.