SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lossa remhjulet med motorn ur

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    kamikaze
    Deltagare

Jag och brorsan har tagit ur motorn för att byta motorkuddar och tänkte även passa på att byta kamrem i samma veva men gick bet när vi inte fick loss remhjulet.
      Någon som har en ide eller rent av vill komma och hjälpa till och samtidigt knäcka några öl 🙂

GT99
      Deltagare

En mutterdragare med knack funktion fungerade för mig.

kamikaze
        Deltagare

Våran bara står och tuggar tyvärr, i värsta fall får man väl vänta tills motorn är i igen men det hade varit gött om det gick när man har den i stativ. känns som det blir lite lättare då

Mumin
          Deltagare

Lås remskivan sen 22mm och fint dragskaft 🙂 Har du inte 4 hål på din skiva? isf tillverka eget verktyg 😀

Palm
            Deltagare

En riktigt stor polygrip eller kanske rörtång och håll om remhjulet med något tyg imellan för att inte skada hjulet och så kör med muttermaskin. Tändstiften har ni inte tagit ur va?

Passa förrsten på att byta stiften och ventilkåpspackningen på turbosidan om det är inte gjort när ni ändå har den ur det är mycket lättare än på plats tro mig 😉

Myzkoo
              Deltagare

Min satt inte så jävligt vill jag minnas.. Men åtdragningsmomentet är 110nm på den stackaren, så den bör sitta som satan 😀

Kvarnis
                Deltagare

Men en fast nyckel och en slägga slår man världen med häppnad 😀
                  Funkar tom med motorn i bilen.

Annars så köp en bättre mutterdragae 😉

challe
                  Deltagare

Tack alla för tipsen, ska testas

Men en fast nyckel och en slägga slår man världen med häppnad 😀

Hörru, det är inte alla som använder morakniv och slägga när dom skruvar kokare 😀

Kvarnis
                    Deltagare

Kniv nja…men en slägga och stark arm är bra att ha.

Det är just chocken på bulten man är ute efter i princip kan du sättta belastning på ett fälgkors och slå på änden med en hammare men då fins riska att man snurra bakåt.
                      Ett fast skaft är bäst, så spärrskaft inte gillar behandlingen 😉
                      Och sen ge på’n en jävel, klart 🙂

En 1000nm mutterknack funkar oxå typ snap-on 😀

challe
                      Deltagare

Hmm, en 1000nm mutterknack säger du :rolleyes:

Åker och köper en med detsamma :D:D;)

Kvarnis
                        Deltagare

Snap-on och ingerolls har bla, annars kan ni köpa en 1″ som drar par 3 tusen nm 😀

challe
                          Deltagare

Va i garaget idag och skulle bara hämta y-slangen som sitter under ICn och kunde inte låta bli remhjulet. Gjorde som du sa kvarnis och tog ett fast skaft med 22mm hylsa på, satte den på muttern och sopade till med en slägga och vipps så lossa den.
                            Tack för tipset Kvarnis 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.