SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor LSD-olja i DCCD låda?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33011
    Igge
    Deltagare

      Hej!
      Javisst’s fråga i tråden om DCCD-renovering fick mig att fundera lite om oljan i lådan.

      DCCDn är ju ett lamellpaket, behöver den LSD-tillsats?
      Efter lite sökningar hittar jag vissa som säger nej, vissa som säger ja och vissa som säger att äldre lådor behöver det.
      Vad är då äldre?

      Har en amerikansk verkstadsmanual för en ’04 med DCCD
      Den står det inget om LSD-tillsats i lådan men det nämns för bakdiffen som är en lamelldiff.
      Törs man lita på det eller är det så stora skillnader mellan USDM och EDM?

      Någon med stenkoll? 🙂

      #273021
      Fladric
      Deltagare

        Enligt den lokala Subaruhandlaren ska det inte vara LS-tillsats i lådan utan bara i bakdiffen 🙂

        Det är iaf i en DCCD-låda från en svensksåld -06 STI

        #273024
        Igge
        Deltagare

          Okej, funderar nämligen på att hälla i ny olja i drivlinan i vinter, och då kan det ju vara bra att veta 🙂

          #273017
          Turbovin
          Deltagare

            Intressant fråga, DCCD:n är väl ganska lik en lamelldiff i bakaxeln fast elektriskt styrd.

            #273025
            Igge
            Deltagare

              Exakt min tanke 🙂
              Men jag kan och verkar ha fel

              #273018
              Turbovin
              Deltagare

                Kanske är det så att LS-tillsatsen gör mer skada än nytta på övriga delar i lådan. Men sitter det lameller borde den ha tillsatsen egentligen kan jag tycka. Kanske därför de börjar bli slitna nu på vissa bilar.

                #273022
                Fladric
                Deltagare

                  Håller med er, är ju ett lamellpaket så man kan ju undra 🙂
                  Dock är det ju inte rekommenderat enligt servicehandboken så jag säger ju inte emot den!

                  #273033
                  Javiisst
                  Deltagare

                    Det är vad jag har också hört som Turbovin skrev. att det tar skada på lådan… verkar ju inte finnas en exakt korrekt svar på nätet. letat runt och hittar inget vettigt då det sägs olika hela tiden. Men ja lameller är ju det och ska (hört inte själv öppnat) tydligen finnas i fram diffen med, lameller.

                    #273023
                    Igge
                    Deltagare

                      Vissa lådor har kanske lameller fram, men är det är vanligare med suretrac eller helical fram på en sexpetad.
                      Andra lådor kan även ha visko (vet iofs ingen som har det fram) eller öppet (typ gt/wrx)

                      #273034
                      Javiisst
                      Deltagare

                        Vissa lådor har kanske lameller fram, men är det är vanligare med suretrac eller helical fram på en sexpetad.
                        Andra lådor kan även ha visko (vet iofs ingen som har det fram) eller öppet (typ gt/wrx)

                        jo och enligt denna:
                        http://www.ebay.co.uk/itm/Quaife-Subaru-Impreza-STi-front-six-speed-DCCD-gearbox-LSD-ATB-Differential-/290622389051?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43aa71bb3b

                        Så ja antingen ännu en förvirring eller förklaring…

                        #273026
                        Igge
                        Deltagare

                          Det där är ju en helical gear om jag tolkar det rätt, eller vad menar du?

                          #273035
                          Javiisst
                          Deltagare

                            Det där är ju en helical gear om jag tolkar det rätt, eller vad menar du?

                            att det verkar som att originalet är lameller och denna inte är? eller har jag förstått fel?

                            #273027
                            Igge
                            Deltagare

                              Alla i listan över STi lådor som jag har helical, open eller suretrac. Men vissa har bytt till lamell då öppen och suretrac kan ses som veka alternativ 🙂

                              #273019
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Problemet med lamelldiff fram är nog att det kan framkalla understyrning då den alltid ligger och bromsar. Funkar nog bra i rally antar jag då man våldar in bilen på ett annat sätt men på gata eller bana är det väl tveksamt?

                                #273028
                                Igge
                                Deltagare

                                  Exakt. Det är ju en sann LSD. Suretrac och torsen begränsar inte slip utan fördelar vrid istället. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.