› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Luftfilter
- Detta ämne har 4 svar, 2,739 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2004 kl. 12:23 #2382
dlehtihet
DeltagareHej,
Som Mats säger så bör du ta en funderare på konsekvenserna av det hela. Jag har själv nyligen (2 veckor sedan) rasat en LMM på min WRX STI och det med helt orginal filter (och övrigt också för den delen). LMMen är extremt känslig för vibrationer bla, något som skulle ha avhjälpts ifrån my01 och framåt men som jag tror är BS. Skulle du ändå byta så skulle nog jag rekommendera att du gör något med orginal luftbox i behåll, kanske ett friare insatsfilter. Fast det bästa är nog ändå att bara byta orginalfilter med jämnare mellanrum. Är det ljud du är ute efter finns ju andra ”trick” att ta till istället som inte är lika ”riskabla”.
Glödtrådsdelen kostar cirkus 1500 balubas fortfarande (för wrx och wrx sti) så det skiljer inget jämfört med GT:n.
M v h
Danne
19 december, 2005 kl. 06:19 #51607Manor
Deltagare>om man sätter ett K/N filter (ej öppet) för att förhindra
>vatten och skit i luftboxen. Kommer detta på något sätt göra
>det lättare att sätta ett öppet filter sen utan att skada
>LMM?
>
>Jag menar är det ett alternativ till Link för att förhindra
>LMM ras?
>
>Eller jag är ute och cyklar? (kanske är två helt olika saker)
>?Hej !
Jag förstod inte riktigt vad du frågade…men ja chansar (som vanligt):
>om man sätter ett K/N filter (ej öppet) för att förhindra
>vatten och skit i luftboxen. Kommer detta på något sätt göra
>det lättare att sätta ett öppet filter sen utan att skada
>LMM?Nej, K/N filtret ersätter endast ditt originalfilter. Om man kör med öppet filter så monteras hela ”luftburken” bort (inkl. ditt K/N-filter).
>Jag menar är det ett alternativ till Link för att förhindra
>LMM ras?…med Link antar jag att du menar KnockLink!!? Det enda KnockLinken gör är att genom att tända lysdioder ”berätta” om motorn knackar. Den har ingenting med någonting annat att göra. Om du däremot menar ECU ersättaren Link (som endast de tuffaste grabbarna har…utom jag ;)) så kräver inte denna någon LMM överhuvudtaget.
>Eller jag är ute och cyklar? (kanske är två helt olika saker)
Jag vet inte om du cyklar, jag hoppades att du körde Impreza :P.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51608Assazel
Deltagareom man sätter ett K/N filter (ej öppet) för att förhindra vatten och skit i luftboxen. Kommer detta på något sätt göra det lättare att sätta ett öppet filter sen utan att skada LMM?
Jag menar är det ett alternativ till Link för att förhindra LMM ras?
Eller jag är ute och cyklar? (kanske är två helt olika saker) ?
19 december, 2005 kl. 06:19 #51609Dol
DeltagareHej
Har en wrx-01 tänkte jag skulle köpa sportluftfilter,var in på
http://www.forza.se och titta de på Green cotton filter nu undrar jag om jag ska köpa ett öppet eller byta orginal filtret mot ett sport i orginalluftburken?.Är det skadligt för bilen eller,För jag har hört en massa olika min kommpis hade ett öppet i sin Gt-99 och det funkade
bra blev ett jävla skönt ljud.Niklas
19 december, 2005 kl. 06:19 #51606Manor
DeltagareHej !
Det som främst tar stryk är luftmassemätaren (LMM:en). Öppet filter verkar orsaka mer och fler bekymmer…men inte för alla. Jag har t.ex kört med originalfilter och ändå fått bytt LMM en gång :-(. Ersättningsfilter som är inoljade kan också orsaka (snabbare) skada på LMM:en.
Det finns mycket skrivet om detta i forumet. Ingen kan med 100% säkerhet säga vad som fungerar eller inte. Ett generellt råd som verkar gälla är att börjar man mickla får man vara beredd på det värsta.
Till GT:n är kostnaden för en utbytes LMM ”endast” 1.500:- nu för tiden (initialt så låg väl kostnaden på 4.000-4.500:-, tror jag). Hur det är med WRX:en har jag ingen aning om. Det kan vara värt att kolla upp med din lokala Subaru-verkstad innan du gör något.
Hur du än gör…lycka till.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.