- Detta ämne har 18 svar, 6,119 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2003 kl. 20:42 #5193NiklasDeltagare
Jag tror det är på sin plats att vi kör en lektion i varför och när man skall lufta bromsarna samt hur man gör.
Själv var jag mycket nära att behöva göra det idag då jag råkade skruva isär höger framok istället för att skruva av det. Bromsvätska rann ut men när jag skruvade ihop det och provbromsade så kändes inte pedalen “svampig”. Den tar och efter lite mer tryck blir det som att “trampa på en sten”…dvs man kommer inte längre. Antar att det är så det skall kännas.
1a. Varför skall man lufta bromsarna?
1b. Vad händer om man inte gör det?2. När är det dax, hur känns pedalen/bilen?
3. Kan man ha lite och mycket luft i systemet, vad är skillnaden?
4. Hur gör man? Skriv gärna en regält manual för alla hemmamekare som har Imprezan som förstabil och inte har pillat på andra bilar eller kläm in en bra länk till en sida som redan tar upp metoden.
Slutligen, tack för att jag får vara med i den bästa klubben någonsin! 😀
21 september, 2003 kl. 21:39 #70906SubbahenkeDeltagare>
>1a. Varför skall man lufta bromsarna?
För att släppa ut luft ur systemet>1b. Vad händer om man inte gör det?
Bromsarna kan sluta funka ( man pumpar luft istället för olja)>2. När är det dax, hur känns pedalen/bilen?
Pedalen går långt ner innan bromsarna tar samt den kan kännas svampig. Du skall alltid lufta om du har haft loss en bromsledning eller lossat en nippel eller tagit isär ena oket>3. Kan man ha lite och mycket luft i systemet, vad är
>skillnaden?
Mycket luft ingen bromsverkan alls, lite luft bromsarna fungerar inte ibland alternativt dåligt. Luften kan vandra i ledningarna så att du har bromsverkan ena stunden, i nästa pumpar du luft>4. Hur gör man? Skriv gärna en regält manual för alla
>hemmamekare som har Imprezan som förstabil och inte har pillat
>på andra bilar eller kläm in en bra länk till en sida som
>redan tar upp metoden.
Köp en bromsluftare på Micro/Biltema/Mekonomen det är underbart att ha om man jobbar själv, samt en stor burk bromsvätska>Slutligen, tack för att jag får vara med i den bästa klubben
>någonsin! 😀Mvh Henke
22 september, 2003 kl. 05:46 #70913NiklasDeltagareOrdis: Självklart är jag inte rädd för det. Men det är så himla gott att kompisarna i klubben tar sig tid en söndagkväll att snacka om ens problem fastän de sitter mitt uppe i världens fest…
…eller vad var det för tjatter i bakgrunden Jerry? 😉 😀Vet inte hur jag skall göra med luftningen. Jag lossade på tre bultar som höll ihop oket, det var alltså inte helt delat. Funderar på att ta en långsam tur i en timme och känna på bromsarna om det känns bra. När jag provade i bilen igårkväll kände jag inga tendenser alls till att pedalen ville gå ner i botten.
Men som ovan skrev att om man delat på oket så SKALL man lufta så blir det väl till att göra det. Men då behöver jag verkligen hjälp från någon i klubben som kan göra det… 🙁
22 september, 2003 kl. 06:06 #70899SecretAgentManDeltagareDet var McD….efter en liten rattlåsexkursion. 😉
Ta med dig tanten vettja och lufta bromsarna – det är inte så klurigt egentligen.
Beväpna dig med en ringnyckel i rätt storlek till luftningsnippeln (kommer inte ihåg storleken såhär på rak arm – men har du 7-11 mm så är den där någonstans ;)) och en bit (3 dm eller så) genomskinlig slang med 3-4 mm innerdiameter och en burk att ta upp spillet i.
Enklast är att ha bilen på 4 pallbockar eftersom det kan bli lite luftande fram och tillbaka innan man är nöjd.
1. Se till att det finns bromsvätska i behållaren under huven – kör du den torr så drar du med dig luft in i systemet igen – MYCKET viktigt.
2. På med nyckeln på nippeln, sätt dit slangen, ned med slangen i burken.
3. Be damen bromsa hårt och hålla foten nere – öppna nippeln (lagomt så att du ser att det kommer vätska – och förhoppningsvis – lite luftbubblor (därav den genomskinliga slangen) – bromspedalen kommer att sjunka och gå i botten.
4. När pedalen är i botten stänger du nippeln, be damen sätta tryck på bromsarna, släpp på nippeln, kika glatt på luftbubblorna som släpps ut och förundras över dina mekkunskaper. 😀 Osv…
Viktigt här är att man INTE släpper upp pedalen INNAN nippeln är stängd – gör man det drar man tillbaka luft i systemet.
Repetera tills det slutar komma luftbubblor (se till att slangen sitter ordentligt på nippeln – annars kan det dra “tjyvluft” och bubbla lite…) – och kör ett par ggr till för säkerhets skull.
Jag brukar börja på hjulet som är längst bort från behållaren (höger bak) och jobba framåt – inte helt rätt om man läser manualen – men egentligen spelar det ingen roll. 🙂
Det viktiga är att inte släppa upp bromspedalen när nippeln är öppen, eller att köra behållaren torr.
Lite kommunikation gör det hela lättare – tala om när nippeln är stängd så damen kan släppa på pedalen, likaså bör hon säga till när det är tryck på pedalen så du kan öppna nippeln.
Lycka till! 😀
/J
22 september, 2003 kl. 06:28 #70914NiklasDeltagareJerry: Tror du jag behöver lufta trots att pedalen kändes ok då? Jag kan ju haft tur så endast bromsvätska sipprade ut och ingen luft kom in…eller sån tur kan ingen ha?
22 september, 2003 kl. 06:38 #70900SecretAgentManDeltagareJag skulle lufta för att vara helt säker – och det är aldrig fel att lära sig något nytt. 😉
/J
22 september, 2003 kl. 09:00 #70903OzODeltagare>Köp en bromsluftare på Micro/Biltema/Mekonomen det är
>underbart att ha om man jobbar själv, samt en stor burk
>bromsvätska
—Jag köpte Biltemas bromsluftare med backventil. Bytte bromsar runt om på 240:n och skulle lufta. Tog 7 år och uppfann 3 nya svärord!! Och inte blev det bra då heller. Provade 4 olika bromsluftare innan jag insåg att backventilen (lilla kulan som skall täta) inte var tät… x( Då rykte jag bort allt utom genomskinliga slangen och tog hjälp av en hemlig doktor för att lufta. 5 min senare och det blev perfa!
Men så här efteråt är jag glad att jag gjorde jobbet själv för man fick lära sig en hel del. Ett krig mot rost, bromsslangar, bromsrör, ok och belägg som jag faktiskt vann! Trots att man är IT-hora… :P:D
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
“Id be unstoppable… if I could just get started!”18 oktober, 2003 kl. 17:16 #70915NiklasDeltagareOk, tänkte köpa den från Biltema men då skall man inte göra det alltså. Tror jag behöver hjälp av en jedi då jag inte klarar av “kriget” själv…
18 oktober, 2003 kl. 17:28 #70901SecretAgentManDeltagare(jag är så stolt över OzO:s seger över alltings jäklighet :D)
Äljen – Tråkigt nog har jag bara varit i Götet 3 ggr i mitt liv…så det är inte en av de städer som besöks stup i ett. 😉
Men följ min beskrivning, och ta med dig en polare som trampar på pedalen så löser det sig (kommunikation är A och O – “jag har tryck på pedalen” – “jag öppnar nippeln” – pedalen åker ned (håll den nere)ut kommer det vätska och luft – “jag stänger nippeln” – “jag släpper pedalen”….osv. 😉
Kolla att oket du delade på inte läcker först, sedan tar du ett hjul i taget, blöd ett par ggr extra när det slutat komma luft i slangen.
Och låt absolut INTE behållaren gå torr – då blir det till att ta det från början. 🙂/J
18 oktober, 2003 kl. 17:31 #70916NiklasDeltagareVill bara att det blir regält gjort, att man själv gör det men att någon som kan tittar på och ser så allt går rätt till. Tror säkert att Tengil också hade varit intresserad. Han är ungefär lika bra på att meka som jag.
Får snacka med Ulrik.
Det är ju ganska enkelt gjort i en GDS-hall, man behöver ju inte ta av hjulen och går det på 5-10min så blir det ju inte dyrt heller.
21 oktober, 2003 kl. 08:30 #70912AssazelDeltagarekollar de inte sånt på servicen? Eller kan man be dem kolla det?
21 oktober, 2003 kl. 08:49 #70902SecretAgentManDeltagare…eller också känner man efter, fjädrar pedalen är det dags att se över det hela…har man bromsar som kräver att man står på dem för att det skall hända något, men de är stumma så är det nästan alltid beläggen som är glasade.
Dagens heta tips – kläm, känn, bilda er en uppfattning, oroa er sedan.
🙂
/J
13 maj, 2004 kl. 20:25 #70909SubbaristDeltagareAgip 5.1 är ruggig bra också för att inte glömma 😉
13 maj, 2004 kl. 21:09 #70904OzODeltagareSubbarist, du är partisk…. 😉 Silkolene eller Castrol är mitt tips!
Micke, du verkar inte lida av glasade belägg (och inte heller av snöslasktjafs på skivorna pga fel säsong), utan byt bromsvätska (=luftning ingår ja) och testa igen.
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::14 maj, 2004 kl. 08:24 #70911Micke81DeltagareHärligt 🙂 då har man nåt o göra i helgen med andra ord. Kan väldigt lite om just denna excersis, hur många liter bromsvätska ska man köpa? Ska man tömma hela systemet först? genom en och samma nippel?
Lite tips om detta förfarande vore kanon 🙂/Micke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.