› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Luftning av bromsar.
- Detta ämne har 17 svar, 6,335 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2006 kl. 21:47 #5625
JeoG
DeltagareHej.
Har fått mina främre bromsok renoverade (På min GT -00 4kolvsok).
Har satt på dom och försökt lufta :P. Har nog fyllt på/tömt ut 1L olja. Men pedalen känns fortfarande svampig.
Jag kan pumpa upp tryck, men väntar jag några sekunder med att trycka på pedalen så tar den nästan i botten. Har även kört ett varv runt kvarteret. Bromsen tar men den tar långt ner.
Jag kan pumpa upp tryck medans jag kör. Men låter jag den vara ett tag så sjunker den igen.
Frågan är nu, är det mer luft i systemet som jag inte fått ut? Har läst lite om att man kan banka med en gummiklubba för att frigöra luft. Eller är det så att t.ex huvudbromscylindern har gett upp?. Har kört den vanliga varianten med att Pumpa upp tryck, öppna nippeln försiktigt och sen stänga utan att släppa upp pedalen såklart. Finns det några andra knep?Någon kanske vet hur jag kollar ifall Bromscylindern är hel. Vad kan det annars vara?
Tacksam för hjälp
/Emil
17 oktober, 2006 kl. 04:18 #74169Desen
DeltagareNär man luftar sina bromsar ”manuellt” alltså inte använder en bromsluftare, så trycker man ju ner pedalen mycket längre ner än normalt. Det gör att packningarna i huvudcylindern går förbi sitt normala läge. Är bilen lite äldre så kan lite smuts och kondens gjort att där är en liten kant i cylindern. Går packningen över den kanten kan det hända att det blir repor i packningen och den börjar läcka.
Gör du luftningen rätt? Har du luftat runtom?Det finns en bra tråd med en guide hur man luftar, sök så hittar du nog den.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
18 oktober, 2006 kl. 17:35 #74166JeoG
DeltagareSpelar det någon roll ifall man har motorn igång under luftningen? Tänkte på ifall den behöver servo osv för abs:en m.m ?. Har läst guiden och jag luftar på rätt sätt. Frågan är ifall man ska köpa en såndär luftningstjofräs man kopplar till reservdäcket eller om jag direkt ska köpa ny huvudbromscylinder alt. nya packningar.
18 oktober, 2006 kl. 19:07 #74170Desen
DeltagareNej motorn behöver inte vara igång vid luftning.
Sjunker pedalen trots att du fått ut all luft så har du nog problem med en packning i cylindern.
Angående bromsluftare så tycker jag bättre om den modellen som suger från oket, hällre än den som trycker från huvudcylindern.
27 oktober, 2006 kl. 14:50 #74167JeoG
DeltagareNu har jag inhandlat en ny (begagnad) huvudbromscylinder. Tänkte försöka montera den i helgen. Är det något speciellt man ska tänka på vid monteringen?. Ha behållaren full med olja?. Alla tips är välkommna för att göra detta så lätt som möjligt 🙂
27 oktober, 2006 kl. 18:58 #74171Desen
DeltagareUt med bromsvätskan så du inte kladdar ner hela motorrumett (mer än nödvändigt)
Bort med trasig cylinder, dit med fungerande cylinder.
Fyll på vätska lufta lufta lufta lufta, en himla massa luftande är det.
Kör en runda
In o lufta igen.
Sen e de bar å åk.Lycka till
29 januari, 2007 kl. 12:46 #74160OzO
DeltagareFörst o främst löste det sig med svampbromsen? Var det huvudbromscylindern?
Jag upptäckte i fredags att min pedal gick till golvet då jag bromsade. Jag har ingen aning om när, hur o var någon bytte vätska sist och jag ser att nivån ligger på min. Jag undrar om jag har en läckande cylinder eller om det kommer att lösa sig efter bromsvätskebyte samt luftning eller om jag åker på att köpa en bromscylinder?
Angående bromsluftare så tycker jag bättre om den modellen som suger från oket, hällre än den som trycker från huvudcylindern
Till sist, jag har försökt surfa upp en bromsluftare – ett verktyg som kan hjälpa en ensam stackare (nej jag har ingen granne som kan hjälpa – jag bor i skogen) att lufta sina bromsar? Jag hittar inget. Mekonomens luftare passar inte på våra behållare (jag har köpt en ny ”kork” och kan kanske modda den) och Biltemas flaska med backventil ger jag inte 5 öre för (jag provade på Volvon min och det funkade ikke). Så nån som har tips på verktyg? Pris sk!ter jag i, jag är intresserad av alternativ – proffs som amatörsprylar. Modellen som suger från oket låter intressant.
/G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
29 januari, 2007 kl. 21:27 #74159SecretAgentMan
DeltagareMicro OzO, micro!
http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D41818
Men du behöver tryckluft till den. 🙂
/J – kört den där, och den funkar!
30 januari, 2007 kl. 18:33 #74172Desen
DeltagareJa det var exakt den modellen jag menade tidigare i tråden. Använde ern sån sist jag luftade och det gick kanon.
Lycka till med luftningen och hoppas du slipper byta packningar i cylindern.
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!1 februari, 2007 kl. 04:17 #74175camino cielo
DeltagareEller annu battre, en sadan har, behovs varken tryckluft eller kompis att lufta….
http://i41.photobucket.com/albums/e270/goletasb/eBaypics179.jpg1 februari, 2007 kl. 23:54 #74161OzO
DeltagareLycka till med luftningen och hoppas du slipper byta packningar i cylindern.
Hmm, inte konstigt att bromsarna var ”dåliga”… det tokläckte från en slang höger fram! 😮 Så nu skall jag jaga lite Goodridge slangar o byta runt om o sen hälla i mer vätska o lufta (manuellt med vanlig slang o flaska, får köpa lyxprylar en annan dag) tillsammans med tjejen… ”ner. släpp. ner. släpp. neeeer. släpp då!” 😀
/G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
2 februari, 2007 kl. 17:42 #74173Desen
Deltagare”ner. släpp. ner. släpp. neeeer. släpp då!” :D/G
😀 😀 Been there, done that :+ :+
Slå en signal till peansweden så får du säkert stålspunna med snabb leverans.
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!4 februari, 2007 kl. 23:15 #74162OzO
DeltagareKlart att SGM hade slangar på hyllan! 1000 tack! 🙂 Upptäckte att det redan satt Goodridge-slangar runt om, men att en hade på nåt konstigt sätt legat och skavt mot karossen i hjulhuset och gått hål på… konstigt, ser inte hur det kan ha gått till… inga vassa kanter…
Förutom satansjävlaklippshelvete bak på stötdämparen så gick det smidigt att byta slangar runt om! Det var riktigt kul även fast jag saknar garagestereo!
Fick lite mektips av SGM och läste lite på ScoobyMods-sidan och det var lätt att följa hur man gjorde. Bra tips ang. kopparbrickorna som man måste se till att pilla bort från oken… nya kopparbrickor skall det va för att det inte skall läcka.
Däremot fick jag hicka när bilfan vägrade starta… trodde det var batteriet så jag flyttade över batteri från OZO-subban (bra med reservbil! ;)) men icke… efter en trilliard försök gick den igång och det luktade soppa i hela garaget. Förmodligen var den bara sur. 😀
…jag hatar clips!
…jag vill ha lyft!/G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
25 februari, 2007 kl. 11:24 #74168Andersson
DeltagareMicro OzO, micro!http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D41818Men du behöver tryckluft till den. :)/J – kört den där, och den funkar!
Tack för tipset om denna bromsluftare. Köpte en sådan när jag bytte till stålomspunnet o annan bromsvätska.En av de bästa investeringar jag gjort. T.o.m tjejen hjälpte till och luftade några nipplar utan problem. Tack Jerry o Madde
MVH C Andersson
Full fart, spar tid!
Det va inte bättre förr, det är bara sämre nu!25 februari, 2007 kl. 17:00 #74174.zip
DeltagareHar hört av arbetskamrater som har fyllt ett däck (reserv däcket kanske) med 1 bar, sedan bara en hemmagjord slang med passande lock. Ett tips till de som har akut byte av bromsvätska 🙂
Vet dock inte om detta funkar till alla bilar.//.zip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.