SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Luftning av bromsar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5625
    JeoG
    Deltagare

      Hej.

      Har fått mina främre bromsok renoverade (På min GT -00 4kolvsok).
      Har satt på dom och försökt lufta :P. Har nog fyllt på/tömt ut 1L olja. Men pedalen känns fortfarande svampig.
      Jag kan pumpa upp tryck, men väntar jag några sekunder med att trycka på pedalen så tar den nästan i botten. Har även kört ett varv runt kvarteret. Bromsen tar men den tar långt ner.
      Jag kan pumpa upp tryck medans jag kör. Men låter jag den vara ett tag så sjunker den igen.
      Frågan är nu, är det mer luft i systemet som jag inte fått ut? Har läst lite om att man kan banka med en gummiklubba för att frigöra luft. Eller är det så att t.ex huvudbromscylindern har gett upp?. Har kört den vanliga varianten med att Pumpa upp tryck, öppna nippeln försiktigt och sen stänga utan att släppa upp pedalen såklart. Finns det några andra knep?

      Någon kanske vet hur jag kollar ifall Bromscylindern är hel. Vad kan det annars vara?

      Tacksam för hjälp

      /Emil

      #74169
      Desen
      Deltagare

        När man luftar sina bromsar ”manuellt” alltså inte använder en bromsluftare, så trycker man ju ner pedalen mycket längre ner än normalt. Det gör att packningarna i huvudcylindern går förbi sitt normala läge. Är bilen lite äldre så kan lite smuts och kondens gjort att där är en liten kant i cylindern. Går packningen över den kanten kan det hända att det blir repor i packningen och den börjar läcka.
        Gör du luftningen rätt? Har du luftat runtom?

        Det finns en bra tråd med en guide hur man luftar, sök så hittar du nog den.

        /Andreas, Skåne, Kristianstad

        http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

        #74166
        JeoG
        Deltagare

          Spelar det någon roll ifall man har motorn igång under luftningen? Tänkte på ifall den behöver servo osv för abs:en m.m ?. Har läst guiden och jag luftar på rätt sätt. Frågan är ifall man ska köpa en såndär luftningstjofräs man kopplar till reservdäcket eller om jag direkt ska köpa ny huvudbromscylinder alt. nya packningar.

          #74170
          Desen
          Deltagare

            Nej motorn behöver inte vara igång vid luftning.

            Sjunker pedalen trots att du fått ut all luft så har du nog problem med en packning i cylindern.

            Angående bromsluftare så tycker jag bättre om den modellen som suger från oket, hällre än den som trycker från huvudcylindern.

            /Andreas, Skåne, Kristianstad

            http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

            #74167
            JeoG
            Deltagare

              Nu har jag inhandlat en ny (begagnad) huvudbromscylinder. Tänkte försöka montera den i helgen. Är det något speciellt man ska tänka på vid monteringen?. Ha behållaren full med olja?. Alla tips är välkommna för att göra detta så lätt som möjligt 🙂

              #74171
              Desen
              Deltagare

                Ut med bromsvätskan så du inte kladdar ner hela motorrumett (mer än nödvändigt)
                Bort med trasig cylinder, dit med fungerande cylinder.
                Fyll på vätska lufta lufta lufta lufta, en himla massa luftande är det.
                Kör en runda
                In o lufta igen.
                Sen e de bar å åk.

                Lycka till

                /Andreas, Skåne, Kristianstad

                http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

                #74160
                OzO
                Deltagare

                  Först o främst löste det sig med svampbromsen? Var det huvudbromscylindern?

                  Jag upptäckte i fredags att min pedal gick till golvet då jag bromsade. Jag har ingen aning om när, hur o var någon bytte vätska sist och jag ser att nivån ligger på min. Jag undrar om jag har en läckande cylinder eller om det kommer att lösa sig efter bromsvätskebyte samt luftning eller om jag åker på att köpa en bromscylinder?

                  Angående bromsluftare så tycker jag bättre om den modellen som suger från oket, hällre än den som trycker från huvudcylindern

                  Till sist, jag har försökt surfa upp en bromsluftare – ett verktyg som kan hjälpa en ensam stackare (nej jag har ingen granne som kan hjälpa – jag bor i skogen) att lufta sina bromsar? Jag hittar inget. Mekonomens luftare passar inte på våra behållare (jag har köpt en ny ”kork” och kan kanske modda den) och Biltemas flaska med backventil ger jag inte 5 öre för (jag provade på Volvon min och det funkade ikke). Så nån som har tips på verktyg? Pris sk!ter jag i, jag är intresserad av alternativ – proffs som amatörsprylar. Modellen som suger från oket låter intressant.

                  /G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

                  #74159
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Micro OzO, micro!

                    http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D41818

                    Men du behöver tryckluft till den. 🙂

                    /J – kört den där, och den funkar!

                    #74172
                    Desen
                    Deltagare

                      Ja det var exakt den modellen jag menade tidigare i tråden. Använde ern sån sist jag luftade och det gick kanon.

                      Lycka till med luftningen och hoppas du slipper byta packningar i cylindern.

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad

                      http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                      300 st posters av Block 1250kr
                      1st porrfilm 199kr
                      2st öl 28kr
                      Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

                      #74175
                      camino cielo
                      Deltagare

                        Eller annu battre, en sadan har, behovs varken tryckluft eller kompis att lufta….
                        http://i41.photobucket.com/albums/e270/goletasb/eBaypics179.jpg

                        #74161
                        OzO
                        Deltagare

                          Lycka till med luftningen och hoppas du slipper byta packningar i cylindern.

                          Hmm, inte konstigt att bromsarna var ”dåliga”… det tokläckte från en slang höger fram! 😮 Så nu skall jag jaga lite Goodridge slangar o byta runt om o sen hälla i mer vätska o lufta (manuellt med vanlig slang o flaska, får köpa lyxprylar en annan dag) tillsammans med tjejen… ”ner. släpp. ner. släpp. neeeer. släpp då!” 😀

                          /G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

                          #74173
                          Desen
                          Deltagare

                            ”ner. släpp. ner. släpp. neeeer. släpp då!” :D/G

                            😀 😀 Been there, done that :+ :+

                            Slå en signal till peansweden så får du säkert stålspunna med snabb leverans.

                            /Andreas, Skåne, Kristianstad

                            http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                            300 st posters av Block 1250kr
                            1st porrfilm 199kr
                            2st öl 28kr
                            Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

                            #74162
                            OzO
                            Deltagare

                              Klart att SGM hade slangar på hyllan! 1000 tack! 🙂 Upptäckte att det redan satt Goodridge-slangar runt om, men att en hade på nåt konstigt sätt legat och skavt mot karossen i hjulhuset och gått hål på… konstigt, ser inte hur det kan ha gått till… inga vassa kanter…

                              Förutom satansjävlaklippshelvete bak på stötdämparen så gick det smidigt att byta slangar runt om! Det var riktigt kul även fast jag saknar garagestereo!

                              Fick lite mektips av SGM och läste lite på ScoobyMods-sidan och det var lätt att följa hur man gjorde. Bra tips ang. kopparbrickorna som man måste se till att pilla bort från oken… nya kopparbrickor skall det va för att det inte skall läcka.

                              Däremot fick jag hicka när bilfan vägrade starta… trodde det var batteriet så jag flyttade över batteri från OZO-subban (bra med reservbil! ;)) men icke… efter en trilliard försök gick den igång och det luktade soppa i hela garaget. Förmodligen var den bara sur. 😀

                              …jag hatar clips!
                              …jag vill ha lyft!

                              /G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

                              #74168
                              Andersson
                              Deltagare

                                Micro OzO, micro!http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D41818Men du behöver tryckluft till den. :)/J – kört den där, och den funkar!

                                Tack för tipset om denna bromsluftare. Köpte en sådan när jag bytte till stålomspunnet o annan bromsvätska.En av de bästa investeringar jag gjort. T.o.m tjejen hjälpte till och luftade några nipplar utan problem. Tack Jerry o Madde

                                MVH C Andersson
                                Full fart, spar tid!
                                Det va inte bättre förr, det är bara sämre nu!

                                #74174
                                .zip
                                Deltagare

                                  Har hört av arbetskamrater som har fyllt ett däck (reserv däcket kanske) med 1 bar, sedan bara en hemmagjord slang med passande lock. Ett tips till de som har akut byte av bromsvätska 🙂
                                  Vet dock inte om detta funkar till alla bilar.

                                  //.zip

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.