SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor luftriktningen, skystera?!?!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Fegge99
    Deltagare

Har en lite fråga angående luften som går in i stora scoopet på huven, som det är nu så går ju bara luften på halva ”kylaren” dvs den delen som är närmast framrutan, sitter ju trotts detta någon form av luftriktare där under. min fråga är om någon här har *customizat* och gjort någon egen luftriktare för att få lyften mer ”utspridd” över hela kylaren.
      läste även i en gammal tråd (från 2005) att någon funderat över ett scoop riktat mot turbon, vilket jag själv tycker lät jäkligt vettigt då det blir attans varmt där, någon som testat detta?

Fegge99
      Deltagare

tilläges att det skulle va intressant att veta hur ni gjort om någon testat det. och så klart så är det en gt jag kör 🙂

Garagekungen
        Deltagare

Skall du sprida luften så handlar det oftast om att bromsa upp flödet något genom att slå sönder den koncentrerade ”luftstrålen” som kommer in.

Vanligtvis gör man det med olika galler/hålade/perforerade plåtar som man sätter i luftströmmen.
          Det bromsar luften lite grann men skapar samtidigt en jämnare fördelning över den yta som avses.

Hoppas detta var dig till viss hjälp… 🙂

Fegge99
          Deltagare

snabba svar, det gillar vi =)
            min egna tanke va väl att kapa bort den ”läppen” som sticker fram och på nått sätt göra en delning i scoopet så det riktas både mot den främre och bakre delen av kylaren 🙂

Garagekungen
            Deltagare

Risken är stor att du får områden helt utan luftflöde om du söker hantera luftstrålen utan att tvinga den till ”allmän spridning” i luftkanalen.

Se bara till att du inte har lameller som passerar (hamnar) utan kylluftflöde – för då får du en delflöde av insugsluften som inte har kylts ner och som höjer temperaturen på insugsgaserna onödigt mycket.
              😮

RK
              Deltagare

Om du har tid att vänta lite så kan jag fixa lite bilder på hur jag gjorde på min, fixar bilder imorgon(fredag).

RK
                Deltagare

Om du har tid att vänta lite så kan jag fixa lite bilder på hur jag gjorde på min, fixar bilder imorgon(fredag).

Hinner inte idag, men skall försöka imorgon.

Fegge99
                  Deltagare

okej jaa det skulle va kul att se 🙂

RK
                    Deltagare

Här är bilderna, inte så bra kvalite men det duger. Ganska enkelt, en plåt som är bockad rund och fastsvetsad i plåten som är fastskruvad under scoopet, intercoolern blir alltså uppdelad i två delar. Se på bilderna så förstår du säkert.

En sak som jag inte har provat är att borra hål i plåten, vilket borde få luften mera utspridd. En sak som jag iaf. märkte är att intercoolern är betydlig kallare närmare spjällhuset än vad den är närmare framrutan.

Turbo delen gjorde jag så att jag kapade upp ett stort hål istället för många små och bockade upp plåten lite för att styra ner luften mot turbon.

Vill tillägga att jag inte har gjort några vetenskapliga forskningar om det faktist hjälper eller ej utan endast gjort vad jag tycker verkar vettigt.

Fegge99
                      Deltagare

mycket bra bilder, tror fler än bara jag har nytta av dom. Kanske en jätte dum idè men det borde ju gå att fästa någon form av alu rör eller snorkelliknande från det hålet vid scoopet ner mot turbon, för att få bättre kylning?! 😛 låt tankarna och disskutionerna flöda nu subaru racers 🙂

Fricke.w
                        Deltagare

jo visst går de att trolla mycket med luften, men tror ändå att allt är ganska bra orginal, annars går de ju alltid att köpa dyra ombygda plåtar från trimfirmor, som dom då lackt några timmar att studera just luft flödet.

Jag själv gjorde så här ett tag för att jag fick för mig att jag skulle ha mer frisk luft till filtret, men tog bort de senare då jag ansåg de bättre att turbon fick kylning, men å andra sidan hur många bilmärken har kylning av turbon med luft flöde? inte många.

Garagekungen
                          Deltagare

Kul – du har ju snickrat lite på egen hand… 🙂

Det är rätt enkelt att beräkna densitetsförändringen beroende på insugsluftens temperatur (gäller då iof efter intercooler).
                            Att hämta ”kall” uteluft istället för den ofta 50-60 gradiga luft som normalt finns i motorrummet är en mycket kostnadseffektiv trimning (kr/hk).
                            Normalt gäller det ju att starta med så låg lufttemperatur som möjligt för att få en så bra sluttemperatur som det går.

Beroende på uteluftens temperatur tjänar man olika mycket effekt – förutsatt att bränslemängden justeras i motsvarande grad.

Jag kan bara lite om min egen 2,5-lit och i princip ingenting om tidigare 2-lit modeller, men av det lilla jag hört så har vi en insprutning som jobbar väldigt väl när det gäller tändning.
                            Hur är det med bränslemängd kontra laddtryck och temperatur ?

Gissar att Kvarnis och några till här på forumet har koll på det… :rolleyes:
                            …sprid gärna lite ljus i detta mörker… 😉 🙂

.zip
                            Deltagare

Det finns många olika lösningar på detta. Men den bästa är nog FMIC :p Men vill man behålla sin TMIC och inte har tillgång till plåt + plåtbock så finns det att beställa från UK. Här är en t,ex

Finns att handla bl,a på zerospec.com för dryga 1500:-
                              Var/är det inte -98’s GT som har ett rör original mot turbon? Vill minnas något sånt iaf, möjligtvis någon årsmodell tidigare.

RK
                              Deltagare

Det finns många olika lösningar på detta. Men den bästa är nog FMIC :p Men vill man behålla sin TMIC och inte har tillgång till plåt + plåtbock så finns det att beställa från UK. Här är en t,ex

Finns att handla bl,a på zerospec.com för dryga 1500:-
                                Var/är det inte -98’s GT som har ett rör original mot turbon? Vill minnas något sånt iaf, möjligtvis någon årsmodell tidigare.

Åtminstone Legacy från början av 90talet har ett rör ner mot Turbon original.

Adam K
                                Deltagare

Phase 1’orna har ett rör från turbon upp till scoopet.
                                  Jag kan tänka mig att den största nyttan med det är att varmluften styrs upp och ut bättre när man står still! När bilen rör sig skickas nog tillräckligt med luft ner genom gallret (som iof är ganska slutet från fabrik, är man inte alltför ’museé-inriktad’ så kan man ju bända upp gallret lite så det släpper in mer luft…

Vad gäller det där röret in till luftfiltret så är det ju borta nu, och det är nog bra, för oe-insugssvägen fanns ju kvar, frågan är om luften från bägge hållen sam- eller motverkar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.