› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › lura trycksensor? hur mycke ladda org?
- Detta ämne har 7 svar, 1,092 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Jim_s.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2012 kl. 11:31 #27420
pettsun
Deltagarehar hört att impreza gt tydligen ska gå mycket fett orginal.
så min tanke är att det borde finnas soppa för att ladda mer än 1 bar. Men om man ställer upp den mer på en original bil med dawes så slår ju fulecute in.
Man borde ju kunna montera en ventil på slangen till trycksensorn som känner laddtrycket. så att den pyser ut allt tryck över 1.1 bar. alltså borde man kunna ladda mycke utan fuelcute, om det finns bränsle de vill säga.
kommer givetvis att montera airfuel mätare och bblambda innan det mixtras.
Men nån som vet hur mycket man kan ladda på original bränsle mängd?
hellst seriösa svar och inga ”Ecutek mappning är ett måste annars rasar bilen om du bara kollar på den”
3 januari, 2012 kl. 12:12 #234073FiddeFuling
KeymasterKan vara helt ute o cycklar nu.. men tänkte på detta inlägg när jag såg denna.
http://www.garaget.org/annonser/prylar/HKS_FCD_305941
””
Säljes: HKS FCD
Säljare: Robin Lian ( Woojen), Telefon: 0761687510. Insänd 2011-12-31 16:11
Pris: 500 kr Kategori: Tuning, väghållning, optimering (Bilar) Ort: Kungsbacka (Visa på karta)
Tjenare, Har en HKS FCD jag inte behövder längre då jag kör med ett standalone styrsystemAnvände denna på min skyline å det den gjorde var att ta bort Fuelcuts som orginalboxar gör när man höjt laddtrycket å styrboxen tror något är fel.
””\\ Mathias
3 januari, 2012 kl. 12:30 #234074Jim_s
DeltagareDu är nog ute på ganska djupt vatten. Tror knappast att någon biltillverkare gör att sina bilar går så fett hela tiden med mening. Anledningen till att man kan höja laddtrycket något är ju att insprutningen klarar av att kompensera för en viss laddtrycksförhöjning med original map.
Sen tror jag inte att fuelcuten baseras helt och hållet på laddtryck utan det är nog en blandning av olika inputs från olika givare.
3 januari, 2012 kl. 15:48 #234076pettsun
DeltagareDu är nog ute på ganska djupt vatten. Tror knappast att någon biltillverkare gör att sina bilar går så fett hela tiden med mening. Anledningen till att man kan höja laddtrycket något är ju att insprutningen klarar av att kompensera för en viss laddtrycksförhöjning med original map.
Sen tror jag inte att fuelcuten baseras helt och hållet på laddtryck utan det är nog en blandning av olika inputs från olika givare.
de vet man aldrig. Har hört det av en bekanta som jobbar på en ”tuning firma”.
Sen vad felcuts baseras på borde ju främst vara laddtrycket, vilka inputs från vilka givare tänker du på?
Fuelcut kommer ju just vid för högt ladd tryck för att inte orsaka knackningar. så tvivlar ju på att de styrs av något annat än trycket. kanske från knacksensor?
Nån som har någon mer info eller testat själv?
3 januari, 2012 kl. 16:06 #234070Manor
DeltagareJag tycker att du just beskriver ett bra recept på motorras :(.
Varför inte göra detta seriöst om du är sugen på mer drag?3 januari, 2012 kl. 20:10 #234071challe
DeltagareDet är ingen 740 turbo du pysslar med 😉 gör det riktigt annars låt bli, är mitt råd 🙂
3 januari, 2012 kl. 20:35 #234072TomK
DeltagareTyvärr så finns det inga enkla genvägar.
Man måste mappa på ett eller annat sätt. Det finns mjukvara så man kan mappa själv bara att köpa en Kabel och ladda hem mjukvara typ romraider sen är det bara börja pilla.
Googla lite så finns det mycket info.4 januari, 2012 kl. 07:13 #234075Jim_s
Deltagarede vet man aldrig. Har hört det av en bekanta som jobbar på en ”tuning firma”.
Sen vad felcuts baseras på borde ju främst vara laddtrycket, vilka inputs från vilka givare tänker du på?
Fuelcut kommer ju just vid för högt ladd tryck för att inte orsaka knackningar. så tvivlar ju på att de styrs av något annat än trycket. kanske från knacksensor?
Nån som har någon mer info eller testat själv?
Knacksensor,lambdasonden m.m skulle jag tänka mig. Höjt laddtryck visar ju sig inte bara i en tryckökning, du får ju som du själv förstår in mer luft i motorn vilket gör att värden ändras och kommer för nära gränsvärden när inte sprutet kan/vill kompensera för allt för mycket luft med originalmap…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
