SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor lura trycksensor? hur mycke ladda org?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27420
    pettsun
    Deltagare

      har hört att impreza gt tydligen ska gå mycket fett orginal.

      så min tanke är att det borde finnas soppa för att ladda mer än 1 bar. Men om man ställer upp den mer på en original bil med dawes så slår ju fulecute in.

      Man borde ju kunna montera en ventil på slangen till trycksensorn som känner laddtrycket. så att den pyser ut allt tryck över 1.1 bar. alltså borde man kunna ladda mycke utan fuelcute, om det finns bränsle de vill säga.

      kommer givetvis att montera airfuel mätare och bblambda innan det mixtras.

      Men nån som vet hur mycket man kan ladda på original bränsle mängd?

      hellst seriösa svar och inga ”Ecutek mappning är ett måste annars rasar bilen om du bara kollar på den”

      #234073
      FiddeFuling
      Keymaster

        Kan vara helt ute o cycklar nu.. men tänkte på detta inlägg när jag såg denna.

        http://www.garaget.org/annonser/prylar/HKS_FCD_305941

        ””

        Säljes: HKS FCD
        Säljare: Robin Lian ( Woojen), Telefon: 0761687510. Insänd 2011-12-31 16:11
        Pris: 500 kr Kategori: Tuning, väghållning, optimering (Bilar) Ort: Kungsbacka (Visa på karta)
        Tjenare, Har en HKS FCD jag inte behövder längre då jag kör med ett standalone styrsystem

        Använde denna på min skyline å det den gjorde var att ta bort Fuelcuts som orginalboxar gör när man höjt laddtrycket å styrboxen tror något är fel.
        ””

        \\ Mathias

        #234074
        Jim_s
        Deltagare

          Du är nog ute på ganska djupt vatten. Tror knappast att någon biltillverkare gör att sina bilar går så fett hela tiden med mening. Anledningen till att man kan höja laddtrycket något är ju att insprutningen klarar av att kompensera för en viss laddtrycksförhöjning med original map.

          Sen tror jag inte att fuelcuten baseras helt och hållet på laddtryck utan det är nog en blandning av olika inputs från olika givare.

          #234076
          pettsun
          Deltagare

            Du är nog ute på ganska djupt vatten. Tror knappast att någon biltillverkare gör att sina bilar går så fett hela tiden med mening. Anledningen till att man kan höja laddtrycket något är ju att insprutningen klarar av att kompensera för en viss laddtrycksförhöjning med original map.

            Sen tror jag inte att fuelcuten baseras helt och hållet på laddtryck utan det är nog en blandning av olika inputs från olika givare.

            de vet man aldrig. Har hört det av en bekanta som jobbar på en ”tuning firma”.

            Sen vad felcuts baseras på borde ju främst vara laddtrycket, vilka inputs från vilka givare tänker du på?

            Fuelcut kommer ju just vid för högt ladd tryck för att inte orsaka knackningar. så tvivlar ju på att de styrs av något annat än trycket. kanske från knacksensor?

            Nån som har någon mer info eller testat själv?

            #234070
            Manor
            Deltagare

              Jag tycker att du just beskriver ett bra recept på motorras :(.
              Varför inte göra detta seriöst om du är sugen på mer drag?

              #234071
              challe
              Deltagare

                Det är ingen 740 turbo du pysslar med 😉 gör det riktigt annars låt bli, är mitt råd 🙂

                #234072
                TomK
                Deltagare

                  Tyvärr så finns det inga enkla genvägar.
                  Man måste mappa på ett eller annat sätt. Det finns mjukvara så man kan mappa själv bara att köpa en Kabel och ladda hem mjukvara typ romraider sen är det bara börja pilla.
                  Googla lite så finns det mycket info.

                  #234075
                  Jim_s
                  Deltagare

                    de vet man aldrig. Har hört det av en bekanta som jobbar på en ”tuning firma”.

                    Sen vad felcuts baseras på borde ju främst vara laddtrycket, vilka inputs från vilka givare tänker du på?

                    Fuelcut kommer ju just vid för högt ladd tryck för att inte orsaka knackningar. så tvivlar ju på att de styrs av något annat än trycket. kanske från knacksensor?

                    Nån som har någon mer info eller testat själv?

                    Knacksensor,lambdasonden m.m skulle jag tänka mig. Höjt laddtryck visar ju sig inte bara i en tryckökning, du får ju som du själv förstår in mer luft i motorn vilket gör att värden ändras och kommer för nära gränsvärden när inte sprutet kan/vill kompensera för allt för mycket luft med originalmap…

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.