- Detta ämne har 9 svar, 1,775 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av Timmo.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2014 kl. 21:17 #32501TimmoDeltagare
Hej
Det gäller en Legacy som är import från japan med dubbelturbo(tror den heter b4) Har dålig komp på en kolv och har förstått att man måste lyfta ur motorn för att kunna göra nått.
Är nybörjare på att meka boxer så skulle vilja ha tips och råd hur man ska göra. Såg att det fanns en verkstadsmanual för imprezor 96-06 men får inte igång den.Har en digitalkamra i garaget för minnet är inte tillräckligt:)
Så det jag undrar är :1: finns det nångon slag haynsbok man kan köpa ?
2: ska man ta sakerna i någon viss ordning för att underlätta?
3: är det smidigast att ha kvar lådan i bilen eller särar man på dom efter man lyft ut?
4: funkar det med biltemas, julas lyft och stativ eller måste man ha någon speciell?
5: några speciella verktyg som måste inhandlas?kommer garanterat fler frågor under tiden, tänkte börja helgen efter midsommar.
tack på förhand
mvh Tim17 juni, 2014 kl. 19:03 #270075kamikazeDeltagareNu har jag bara skruvat med Impreza men mycket är ju lika så merparten av jobbet borde rimligen vare det oxå.
Kyl måste tömmas och tas bort, bort med IC, luftburk och annan utrustning som sitter ivägen för att motorn ska kunna komma ur.Jag har separerat motor o låda dom gångerna jag lyft ur och då är det lätt att glömma axeltappen som håller kopplingsgaffeln på plats, ta bort en stor insexbult som sitter strax under startmotorn och skruva i en M6 eller M8 (kommer inte ihåg vilket) bult och dra ur axeln.
Annars är det bara att ta det lungt och metodiskt ta bort sånt som går mellan motor och kaross så att motorn blir “ren” och det syns att man kan lyfta ur utan att slangar eller annat sitter kvar och hindrar dig.
Startmotorn måste bort eftersom ena bulten går igenom startmotorn och in i blocket, kopplingscylindern kan vara bra att ta bort också sen är det inte fel att lyfta lite i växellådan med en domkraft så hela paketet får en lite skarpare vinkel uppåt då blir det lättare att dra av motorn från ingående axel i växellådan.
Om du inte ligger inne med ett väldans bra minne alt tycker det är kul att gissa vart slangar och sladdar en gång satt så är ett tips att märka upp saker och ting innan du lossar på dom
18 juni, 2014 kl. 11:07 #270081TimmoDeltagareTack för ett svar, skönt att få lite mer kött på benen. Vet du om Biltemas lyft och stativ klarar av det?:)
18 juni, 2014 kl. 12:05 #270076MuminDeltagareLossa ac kompressorn och lägg åt sidan…
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
18 juni, 2014 kl. 15:35 #270079FladricDeltagareBiltemas grejer funkar utmärkt, har använt dem själv till min Imprezan 🙂
18 juni, 2014 kl. 17:23 #270077Christian SDeltagareLossa ac kompressorn och lägg åt sidan…
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
samma sak med servon.
19 juni, 2014 kl. 07:14 #270082TimmoDeltagareKan man lägga dom åt sidan utan att tömma dom?:) skönt att slippa fylla på:)
Va bra, då blir det att shoppa lite innan nästan helg:)
19 juni, 2014 kl. 20:40 #270078Christian SDeltagareman skruvar ju bort och lägger dom åt sidan för att slippa tömma 😉
23 juni, 2014 kl. 14:16 #270080FiddeFulingKeymaster1: finns det nångon slag haynsbok man kan köpa ?
Yeap, finns bok till Legacy, kan dock inte svara på vilka årsmodeller/motorer som är med.
29 juni, 2014 kl. 16:43 #270083TimmoDeltagareMotorn blev urplockad igår och topparna borttagna. Tyvär så var en kolv riktigt dålig och har förstört cylindern så blocket är skrot och en turbo, så om någon har en ej208 komplett liggandes så hör gärna av er:)blir att ha koll på eBay annars:) tack för all hjälp
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.