› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lyftare! ’
- Detta ämne har 8 svar, 980 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 8 månader sedan av
veilside.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2008 kl. 18:28 #4280
veilside
DeltagareDå man nu kört sönder två shims på silverpilen (den verkar inte gilla respons) så tänkte jag meddela att man kan köpa solida lyftare i rätt mått av subaruhandlaren om man köper lyftare till en impreza wrx-07 2.0 liters turbomotorn om det nu e nån annan som har eller får samma problem i framtiden!!!
Har sedan dess inga problem!
Man måste dock mäta lyftare och shims ihop för att man ska veta vad man ska ha för lyfare.
Blir lite dyrare men man slipper att shimset lossnar och förstör en topp eller en hel motor.
Kan ju va bra att veta för er som precis som jag gillar att åka max med responsen aktiverad! }(
24 november, 2008 kl. 10:39 #64503b20mannen
DeltagareUtmärkt!
Då har du verifierat det jag var 90,6% säker på att det skaaa gå. 😉
Hur känns det att vara försökskanin då? 😀
24 november, 2008 kl. 10:56 #64508MagicMike
DeltagareHrm.
En som inte är alls kunnig under locket på våra kokare.
Vad händer när en lyftare går sönder ?
Eller är det shimsen som går sönder ?
Ramlar ventilen ner på kolven då, och det blir riktigt riktigt dyrt, med en ventil som pekar ut genom blocket ?Bör man byta i ”förebyggande” syfte ?
Och vad är fördelen med shims ? Kan inte ens föreställa mig att det skulle bli billigare att tillverka. Eller ?
//Micke.
24 november, 2008 kl. 11:52 #64504b20mannen
DeltagareHrm.En som inte är alls kunnig under locket på våra kokare.Vad händer när en lyftare går sönder ?Eller är det shimsen som går sönder ?Ramlar ventilen ner på kolven då, och det blir riktigt riktigt dyrt, med en ventil som pekar ut genom blocket ?Bör man byta i ”förebyggande” syfte ?Och vad är fördelen med shims ? Kan inte ens föreställa mig att det skulle bli billigare att tillverka. Eller ?//Micke.
Tydligen så har shimsen en tendens att falla ur lyftaren när det varvas så det skorrar, eller när man har en korvkioskrespons som smäller så högt att ventilen flyter, eller om man har höglyftande kammar som lyfter lite väl fort, eller om man har trötta ventilfjädrar så ventilen flyter i alla fall.
Detta gäller alla motorer med yttre shims. Där shimset ligger mellan kam och tryckare.
Så då löste man problemet genom att göra om tryckaren så att det ligger ett mindre schims på insidan av tryckaren. Mellan ventilskaftet och tryckaren. Sen valde man att göra om tryckaren igen, för att helt eliminera problemet, genom att tryckaren beställs i en viss tjocklek för att få rätt ventilspel utan shims.
Vad som händer om shimset inte ligger still i tryckaren? …”What is your worst nightmare”? }(
Shimset kan hamna snett i tryckaren och förstöra vad som helst av tryckare, kam, ventil, kolv, topp med mera…
24 november, 2008 kl. 12:22 #64501Grusdraparn
Deltagareman kan köpa solida lyftare i rätt mått av subaruhandlaren om man köper lyftare till en impreza wrx-07 2.0 liters turbomotorn
Menar 2.0 eller 2.5 liter? I Sverige såldes det väl iaf inte några 2.0 liters turbomaskiner år 2007?
Hur gick det med din maskin?
Mvh,
Klas24 november, 2008 kl. 15:55 #64505veilside
DeltagareDet fanns tydligen både 2.0 och 2.5 2007 sen om det fanns i svergige vet jag ej!
Motorn tog lite skada i ena lyftar loppet då shimset hammnade snett. Men det löste jag med att köra med en bronshornare i loppet tills lytaren gick lätt å fint .
Och jag måste säga att det känns rätt tryckt att veta att det ej kan hända igen.
16 lyftare gick på 6100kr.
😀
24 november, 2008 kl. 16:04 #64502Grusdraparn
DeltagareDet fanns tydligen både 2.0 och 2.5 2007 sen om det fanns i svergige vet jag ej! Motorn tog lite skada i ena lyftar loppet då shimset hammnade snett. Men det löste jag med att köra med en bronshornare i loppet tills lytaren gick lätt å fint . Och jag måste säga att det känns rätt tryckt att veta att det ej kan hända igen. 16 lyftare gick på 6100kr. 😀
Vissa japanmodeller körde 2.0, kanske var en sådan.
Skönt att det inte hände mer 🙂
/k
24 november, 2008 kl. 16:09 #64506veilside
Deltagareja, det känns jävligt skönt!:) nu hoppas jag bara det blir lite is så man kan ut å sladda lite med isdäcken!
12 december, 2008 kl. 21:46 #64507veilside
DeltagareHar nu kollat upp det då jag vart lite osäker och det visade sig att det va 2.5 liters motorn som jag hade köpt till, ett litet missförstånd mellan mig å den lokala subaruhandlaren!
Så ska man ha solida lyftare till gt-00 passar det från wrx 2,5-07 osäker på andra årsmodeller.
🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.