- Detta ämne har 6 svar, 1,376 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2012 kl. 21:28 #27674GyverDeltagare
Hej!
Jag behöver rensa gängorna lite i shortblocket för att kunna montera mina 11mm arp-bultar:)
Som sagt är det m11 x 1.25
Någon som vet ett bra ställe att hitta rätt gängtapp på? Gärna om det går att köpa över disk i stockholmsområdet.
Kan tänka mig att jag inte är den enda som har rensat gängorna inför montering av toppar, så det kanske rent av finns någon vänlig själ på forumet i sthlm som har lust att låna mig en tapp över dagen annars?:) Skulle uppskattas rejält, jag känner på mig att denna tapp lär kosta en del.Mvh
David13 februari, 2012 kl. 20:19 #236209challeDeltagareKöp en påse bullar och släng in på fikabordet på närmaste mekaniska verkstad eller liknande så brukar dom kunna hjälpa till 😉 🙂
13 februari, 2012 kl. 20:28 #236210GystompaDeltagareHmm är du säker på att det är M11 x1,25??
M12 x 1,25 eller 1,5 hade varit betydligt vanligare och enklare
14 februari, 2012 kl. 06:55 #236211GyverDeltagareHmm är du säker på att det är M11 x1,25??
M12 x 1,25 eller 1,5 hade varit betydligt vanligare och enklare
Jajjemen:) Det står på produktdatabladet som följer med bultarna, samt att jag mätte upp dem hos en järnhandel i stan med en gängring i JOB-standard för att vara helt hundra på att jag inte köper fel tapp i onödan. Andra änden där bultarna dras är dock UNF.
Dock så lärde jag mig igår efter lite eftersökningar att det är tydligen en “renstapp” som jag egentligen skall ha. Något som jag aldrig hört talas om tidigare. En marginellt underdimensionerad tapp för rätt dimension som bara rensar rent gängorna från skit utan att nudda godset i sig.
Så jag ska ta och kapa lite spår i några gamla topplocksbultar längsmed nedre kanten så blir det samma sak som en renstapp i stort sett. Fick tipset av en gammal mc-mek 😀
Att köpa en ny m11x1.25 tapp kostar 800kr, och det fanns bara 2st i sthlm som sålde dessa. Skönt att man lärde sig något nytt så man inte köpte på sig den i onödan;)
Mvh
14 februari, 2012 kl. 06:57 #236212GyverDeltagareKöp en påse bullar och släng in på fikabordet på närmaste mekaniska verkstad eller liknande så brukar dom kunna hjälpa till 😉 🙂
Orkar inte kånka runt på shortblocket:D Provar själv först, blir det inte rent så lämnar jag väl in:)
14 februari, 2012 kl. 15:15 #236208SubarumickeDeltagaretesta med
http://www.sifvert-skruv.se/Dom har bästa soritmentet i stan dock inte billigast
14 februari, 2012 kl. 18:34 #236213GyverDeltagaretesta med
http://www.sifvert-skruv.se/Dom har bästa soritmentet i stan dock inte billigast
Dom hade inte när jag kollade igår.
Det var bara Sjöborg’s på söder och Flinks som kunde leverera rätt tapp av de olika välsorterade järnhandlarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.