› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Många frågor angående MY99 och MY00
- Detta ämne har 12 svar, 1,121 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2005 kl. 20:04 #8500
C.Barrow
DeltagareHej allihopa!
Mitt första inlägg här. Har dock läst och pluggat här på forumet i säkert tre månader…
Har nu bestämt mig för att slå till på en impreza gt. Ska bara få iväg bmw:n först.
Har förstått att rumpvärmare kom först på MY00. Stämmer detta?
Hur är det med AC? Finns det även på 99:or?Något som skiljer dem två åt annars?
Jag har endast provkört en 98:a för länge sedan. (över 2 år sedan), så jag har inte så mycket erfarenhet av dessa vagnar. Dock var den otroligt rolig och trevlig att köra!
Ni får ursäkta mina (för er) idiotiska frågor, men jag vill ha svar på så mycket som möjligt innan köpet…
En bil som är mappad av exempelvis JRM, har den samma driftsäkerhet som en original?
Om man vill ha mera dumpljud utan att LMM:en rasar (står det för LuftMasseMätare?), hur gör man då? Går det att få lite mera ljud än original med en återcirkulerande (vilket jag har förstått verkar vara bättre än öppen)?Vad står FMIC för? Min gissning (som kanske är fel) går på ”FrontMatad Intercooler)
Självklart vill man ha det maffiga ljudet med hjälp av ett fint avgassystem. Vilket system ska jag välja då? Jag vill ha ett system som låter grymt, inte ställer till med problem vid besiktning. Vart i sverige kan man shoppa ett sådant? Jag bor 5 minuter från speedworks, men vill inte klampa in där och verka som ett riktigt spån (särskilt när jag inte har bilen än). Har kikat på Buddyclub system till imprezan på speedworks hemsida, och det ser ju iaf bra ut 🙂 Alltså inte aktuellt att köra utan katt/kattar.
Downpipe och uppipe….Vad är det för delar på avgassystemet?
För mig som oinsatt verkar det vara en djungel av skumma uttryck och termer. Hoppas ni har överseende med detta.
Om det blir en originalbil jag slår till på så kommer jag troligtvis inte trimma, utan främst satsa på fälgar/avgas och eventuellt en annan dump. Något jag borde tänka på då?
Hur är det med luftfiltret? Verkar som att öppet filter kan ställa till det lite…Jag vill alltså ha en bil som låter ”mysigt” men som inte ställer till en massa problem för mig.
Bilen kommer att fungera som bruksbil, alltså cirka 1500-2000 mil/år.
Inga problem med det? Vet att den dricker lite, offrar hellre lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂Det här blev ett långt inlägg… En eloge till alla som orkat läsa och förhoppningsvis svarat så uttömmande det går angående mina frågor!
MVH
Jimmy
som är blivande imprezaägare och bor i tyresö/stockholm30 mars, 2005 kl. 20:41 #96176daniel83
Deltagare>Hej allihopa!
>
>Mitt första inlägg här. Har dock läst och pluggat här på
>forumet i säkert tre månader…
>
>Har nu bestämt mig för att slå till på en impreza gt. Ska bara
>få iväg bmw:n först.
>
>Har förstått att rumpvärmare kom först på MY00. Stämmer
>detta?*Japp!
>Hur är det med AC? Finns det även på 99:or?
*Beror på om första ägaren ville ha det eller inte.
>
>Något som skiljer dem två åt annars?
>
>Jag har endast provkört en 98:a för länge sedan. (över 2 år
>sedan), så jag har inte så mycket erfarenhet av dessa vagnar.
>Dock var den otroligt rolig och trevlig att köra!
>
>Ni får ursäkta mina (för er) idiotiska frågor, men jag vill ha
>svar på så mycket som möjligt innan köpet…
>
>En bil som är mappad av exempelvis JRM, har den samma
>driftsäkerhet som en original?*Om den är ordentligt trimmad och inte något hemma fix.Så kan den vara lika säker.
>Om man vill ha mera dumpljud utan att LMM:en rasar (står det
>för LuftMasseMätare?), hur gör man då? Går det att få lite
>mera ljud än original med en återcirkulerande (vilket jag har
>förstått verkar vara bättre än öppen)?
>
>Vad står FMIC för? Min gissning (som kanske är fel) går på
>”FrontMatad Intercooler)*Så rätt så.
>
>Självklart vill man ha det maffiga ljudet med hjälp av ett
>fint avgassystem. Vilket system ska jag välja då? Jag vill ha
>ett system som låter grymt, inte ställer till med problem vid
>besiktning. Vart i sverige kan man shoppa ett sådant? Jag bor
>5 minuter från speedworks, men vill inte klampa in där och
>verka som ett riktigt spån (särskilt när jag inte har bilen
>än). Har kikat på Buddyclub system till imprezan på speedworks
>hemsida, och det ser ju iaf bra ut 🙂 Alltså inte aktuellt
>att köra utan katt/kattar.*Det enda jag har på min är ett 4″ utblås från siosta skarven på avgassytemet.Och det funkar fint.
>
>Downpipe och uppipe….Vad är det för delar på avgassystemet?*Downpipe är det som går från utsuget till katalysatorn.
>
>För mig som oinsatt verkar det vara en djungel av skumma
>uttryck och termer. Hoppas ni har överseende med detta.
>
>Om det blir en originalbil jag slår till på så kommer jag
>troligtvis inte trimma, utan främst satsa på fälgar/avgas och
>eventuellt en annan dump. Något jag borde tänka på då?
>Hur är det med luftfiltret? Verkar som att öppet filter kan
>ställa till det lite…*En del säger att öppet filter käkar LMM.Det kan jag inte svara om det är sant eftersom jag har lådan kvar med vanligt filter.
>
>Jag vill alltså ha en bil som låter ”mysigt” men som inte
>ställer till en massa problem för mig.
>
>Bilen kommer att fungera som bruksbil, alltså cirka 1500-2000
>mil/år.
>Inga problem med det? Vet att den dricker lite, offrar hellre
>lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂
>
>Det här blev ett långt inlägg… En eloge till alla som orkat
>läsa och förhoppningsvis svarat så uttömmande det går angående
>mina frågor!
>
>MVH
>Jimmy
>som är blivande imprezaägare och bor i tyresö/stockholm
😉Hoppas att du köper. Du kommer inte att ångra dig.
30 mars, 2005 kl. 20:45 #96175Vectorm12
Deltagare>Har nu bestämt mig för att slå till på en impreza gt. Ska bara
>få iväg bmw:n först.Bra gjort 😀
>Hur är det med AC? Finns det även på 99:or?
AC finns i de flesta svensksålda bilar men var noga med att kolla innan du köper
>Något som skiljer dem två åt annars?
Några mindre detaljer vad jag vet:
Lackade dörrhantag och backspeglar samt mindre detaljer i inredningen.
>Jag har endast provkört en 98:a för länge sedan. (över 2 år
>sedan), så jag har inte så mycket erfarenhet av dessa vagnar.
>Dock var den otroligt rolig och trevlig att köra!Helt rätt GTn är suverän
>Ni får ursäkta mina (för er) idiotiska frågor, men jag vill ha
>svar på så mycket som möjligt innan köpet…Det är lugnt, det finns dock en utmärkt sökfunktion på sidan också
>En bil som är mappad av exempelvis JRM, har den samma
>driftsäkerhet som en original?troligtvis JRM är väl bland de mer ”säkra” trimmarna i sverige
>Om man vill ha mera dumpljud utan att LMM:en rasar (står det
>för LuftMasseMätare?)Jepp
>”FrontMatad Intercooler)Front Mounted InterCooler, FrontMatad InterCooler, typ 😉
>lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂Kör du som jag får du räkna med 1,1-2,0 liter/mil. Det är svårt att låta bli gaspedalen i dessa bilar.
>Det här blev ett långt inlägg… En eloge till alla som orkat
>läsa och förhoppningsvis svarat så uttömmande det går angående
>mina frågor!Man bockar och bugar och önskar dig välkommen till forumet
31 mars, 2005 kl. 06:38 #96169SecretAgentMan
Deltagare>Har förstått att rumpvärmare kom först på MY00. Stämmer
>detta?Stämmer bra det.
>Självklart vill man ha det maffiga ljudet med hjälp av ett
>fint avgassystem. Vilket system ska jag välja då? Jag vill ha
>besiktning. Vart i sverige kan man shoppa ett sådant? Jag bor
>5 minuter från speedworks, men vill inte klampa in där och
>verka som ett riktigt spån (särskilt när jag inte har bilen
>än). Har kikat på Buddyclub system till imprezan på speedworks
>hemsida, och det ser ju iaf bra ut 🙂 Alltså inte aktuellt
>att köra utan katt/kattar.Ferrita är min solklara rekommendation – bra pris har vi med, du får systemet som du vill ha det, med riktigt bra racekatt om du vill det.
>
>Downpipe och uppipe….Vad är det för delar på avgassystemet?Upppipe – delen som sitter mellan grenröret (ormboet under motorn – det är en boxersnurra som bekant) och turbon – en kort rörstump.
Downpipe – första delen på avgassystemet, direkt efter turbon.>Om det blir en originalbil jag slår till på så kommer jag
>troligtvis inte trimma, utan främst satsa på fälgar/avgas och
>eventuellt en annan dump. Något jag borde tänka på då?
>Hur är det med luftfiltret? Verkar som att öppet filter kan
>ställa till det lite…
>
>Jag vill alltså ha en bil som låter ”mysigt” men som inte
>ställer till en massa problem för mig.
>Skippa luftfilterfippel, original luftbox gör sitt jobb alldeles utmärkt, byt avgassystemet (Ferrita), och montera en laddtrycksmätare för att hålla koll på tendenser till svajande tryck (kan komma då du ”öppnat” upp andningen en smula, det är enkelt löst med).
>mil/år.
>lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂Huga, körde min >3000 om året ´(med varierande trimgrad), i tjänst och på banträffar första 3 åren jag hade den, soppa, däck och bromsar har det gått åt, inte mycket annat faktiskt (en växellåda, men det har med trim att göra ;)).
>
>MVH
>Jimmy
>som är blivande imprezaägare och bor i tyresö/stockholmKul! Fler glada Imprezagrabbar i Tyresö!
/J – har kört på allt mellan 0.8 till ~5 l/milen. 😀
31 mars, 2005 kl. 07:15 #96167syke
Blockerad>Något som skiljer dem två åt annars?
Lackade dörrhandtag 🙂
>”FrontMatad Intercooler)Jag skulle vilja påstå att ”Front Mounted InterCooler” översätts till Frontmonterad Intercooler. 😉
>Jag vill ha
>besiktning. Vart i sverige kan man shoppa ett sådant?Räcker med en annan slutburk om du bara är ute efter ljudet.
>För mig som oinsatt verkar det vara en djungel av skumma
>uttryck och termer. Hoppas ni har överseende med detta.Det var det för mig också, men nu börjar man få lite styr på vad saker och ting heter, sen måste man lära sig var dom sitter, hur dom ser ut, och hur man skruvar loss dom. :+
>mil/år.
>lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂Låter som en bra prioritering, jag använder min som bruksbil rätt mycket också, funkar bra, även om det blir dyrt i längden.
>MVH
>Jimmy
>som är blivande imprezaägare och bor i tyresö/stockholmVälkommen!
Bor i Västerhaninge själv, kul med fler subbor söder om stan!
31 mars, 2005 kl. 08:31 #96172lazerx
Deltagarebara för att vara lite viktig så måste jag säga att stolvärme kom redan på MY95, med tanke på att jag har just detta. 😉
Jag har nu bytt till stolar från en MY01 och dom har bara värme i enbart sitsen, mendans MY95 även hade i ryggstödet.
31 mars, 2005 kl. 08:59 #96170SecretAgentMan
Deltagare>bara för att vara lite viktig så måste jag säga att stolvärme
>kom redan på MY95, med tanke på att jag har just detta. 😉
>
>Jag har nu bytt till stolar från en MY01 och dom har bara
>värme i enbart sitsen, mendans MY95 även hade i ryggstödet.Det beror nog lite på, på de svensksålda kärrorna jag sett kom värmen som standard just på 00:ans stolar. 🙂
/J
31 mars, 2005 kl. 13:19 #96177C.Barrow
DeltagareTackar för dem råden ni gett mig.
Satsar på ett ferrita system då så småningom. Frågan är om man ska ta ett helt system med racekatt eller bara en slutburk. Vad går ett komplett på med katt? 15? Kan bli ett senare projekt isåfall.
Ingen som sade något om dumpventiler…
KAN man få mera ljud än original med en återcirkulerande? Om man kan det, är det värt pengarna?Räknade lite på ekonomin idag och kan bara säga att framtiden ser väldigt ljus ut, vad det gäller en impreza. Blir nog affär i juni redan.
/Jimmy
31 mars, 2005 kl. 13:30 #96178Niklas
DeltagareJag har en Forge återcirkulerande och det låter betydligt mer än orginal men långt från en atmosfärisk HKS eller BLITZ. Tyckte dock inte det var värt 2000kr för att få mer pysljud.
31 mars, 2005 kl. 16:52 #96168syke
BlockeradMan kan plocka bort luftsnorkeln så får man mera ljud inuti kupén, men utanför låter det inte så mycket mer (tror jag, jag brukar inte lyssna utanför bilen).
31 mars, 2005 kl. 19:22 #96174moken
Deltagare>
>Ingen som sade något om dumpventiler…
>KAN man få mera ljud än original med en återcirkulerande? Om
>man kan det, är det värt pengarna?Jag har goda erfarenheter av en dump som jag köpte från Usa för ca750 Sek spretans ny.
Satt i min förra impreza och gav inga bekymmer alls med orolig tomgång eller så, och en ny är nu beställd till min nuvarande preza:)Stage III på denna bild är det.
http://images.andale.com/f2/108/129/13100607/1064611754585_Alum_BOV_Race.gifhttp://www.zerotek.net om nån vill beställa.
2 april, 2005 kl. 08:24 #96173lazerx
Deltagare>Det beror nog lite på, på de svensksålda kärrorna jag sett kom
>värmen som standard just på 00:ans stolar. 🙂
>
>/JDen är då köpt hos den lokala suparu-handlarn. Men norrbotten skiljer sig kanske från övriga sverige 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #96171Manor
Deltagare>Jag vill alltså ha en bil som låter ”mysigt” men som inte
>ställer till en massa problem för mig.Som tidigare har sagts så räcker det gott med en ballare slutburk. Hyfsat billigt, ser bra ut och låter myyyysigt ;-).
>mil/år.
>lite mer slantar på soppa till bilen än bärs till mig 🙂Jag köpte min GT som ny i februari 1999 och har använt den som enda bil sedan dess. Jag kör 2000-2500 mil per år, och det har fungerat perfekt både vinter som sommar. Försäkringen kostar en slant, men alla bilar börjar ju kosta en del i försäkring. Vid normalkörning till och från jobbet (blandad körning) så drar den knappa litern per mil…inte så mycket att klaga på.
Välkommen i klubben om du slår till på en Impreza :).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.