› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Många tankar ang impreza wrx 06-07
- Detta ämne har 15 svar, 1,587 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2013 kl. 14:46 #30264
Mattemaz
DeltagareHej!
Är ny här på forumet 🙂
Lång historia kort jag och tjejen ska köpa bil. Hon är uppvuxen med subaru inom familjen. Hon har blivit mer och mer bil intresserad med åren och köpte sig en ny mazda mps för några årsedan. Men som nu sedan en tid är såld. Men hon saknar lite roligare bil.
Jag har kört endel honda men nu fastnat för golf iv gti sedan sex år som jag älskar. Men den är för liten tycker hon så vi ska sälja den.
Har kikat runt på nätet vad vi kan vara sugna på istället. Efter lite kollande så fastna vi för impreza wrx 06-07
Men då min kunskap om subaru och speciellt impreza är nästan noll. Så tänkte jag att detta måste ju vara ett bra ställe att får svar på mina frågor 🙂
Nått speciellt man ska kolla på vid köp?
Några vanliga fel eller andra saker som man bör känna till?
Vi letar efter en svart med den stora vingen i första hand.Har jag förstått fel eller är 01-07 nästan samma bilar? (impreza)
Tack på förhand, Matte
20 april, 2013 kl. 15:04 #255617Mumin
DeltagareSkiljer mellan 01-02 runda lysen fram sen 03-05 skiljer lite sedan har du 05-07 har jag för mig. Satsa på en Sti istället för wrx är mitt tips. Sti har allt bättre än Wrxn 😉 och håller bättre 😉 finns inga vanliga fel. 2.5 litern är känd för att ha rasat ang Sti modellerna. Dock wrx modellerna med 2.5 har jag inte hört så mycket.
20 april, 2013 kl. 17:56 #255627Joakimgabrielsson
DeltagareKöp min STI. blå med vingen. -07. Smidd motor – 400 mil.
21 april, 2013 kl. 07:36 #255621Gystompa
DeltagareKlart du ska ha en Subaru 🙂 06 kom 2,5 L modellen.
Det var väl lite mer strul med just 2,5 men allt är väl användaranpassat och beroende vad man ska göra med den.Vad ska du ha bilen till? Bruksis? Kombi eller Sedan?
I övrigt är det väl inge o fundera på. Han man haft en Gölf innan så byter man upp sig några nivåer i mitt tycke iallafall 🙂
21 april, 2013 kl. 15:37 #255628Mattemaz
DeltagareJo klart man vill ha en sti. Men om plånboken inte tilllåter det är wrxen ett dåligt alternativ då? Ska vi kanske kolla efter nån annan bil…
Vi båda är ju bil intresserade så vill ju ha nått som är lite mer än en svenssonbil.
Är ute efter en sedan är tanken helst svart då vi båda älskar svarta bilar.
Kommer att funka som pendlar bil och till bilträffar och liknande. Kommer inte köra rally eller bana med den. Kanske testa lite iskörning då jag aldrig har kört fyrkraffs på is 🙂
Tanken är väl kanske några schysta fälgar, coils,avgas, öppet filter och lite dumpljud. Sedan kanske nån takvinge och nån läpp fram mm.
Kollat efter chip men har jag fattat fel så går dom inte att chippa som många andra bilar utan måste mappas?21 april, 2013 kl. 17:14 #255618Mumin
DeltagareWrx håller fint inga problem så det är mer lådan som kan ge sig om man kör ninja starter. Andreas här på forumet har en 06-07 2.5l wrx. Han har tuktat den på is med ot dubb osv inga problem alls. Dock är egr ventilerna kända att ge sig pga olika osäker och det är ganska dyrt att byta. Men har du mappning i tankarna så mappar man bort dom iaf så då slipper du det problemet.
Bara titta ut en fin wrx och åka och prova sen är det bara att handla 🙂22 april, 2013 kl. 14:28 #255622Patrick P931
DeltagareHellre köpa en något år äldre STi än en WRX är min spontana reaktion. Man får så mycket extra på en STi som man ändå kommer att vilja uppgradera sin WRX med. Ta bara en sån enkel sak som turbon…
Sedan ska du lugnt skippa öppna filter och dump osv, men satsa på en seriös mappning oberoende av modell du i slutändan väljer. Många uppgraderingar som t.ex. avgas från turbon eller öppet filter kräver mappning för att slippa riskera motorhaveri.
🙂
Patrick23 april, 2013 kl. 14:42 #255629Mattemaz
DeltagareOkej tror inte det blir så mycket kötta med bilen mer glida och nått race med flygande start annars får man väl bara ta det lugnt på ettan 😉
Både jag och tjejen har blivit förälskade i just den karossen 06-07 stin är för dyr så får det bli en wrx.
Men dom måste väl klara öppet filter och avgas utan problem? Vill ju ha lite dump och avgasljud 🙂
Vet att lmm kan paja men har kört öppet på golfen över 6000mil utan problem.
Tycker det står lite här och var att impreza modellerna ska tåla mycket stryk eller gäller det bara karossen?
Läst att dom kan ha problem med lacken och bakvagnen ibland stämmer det eller är det bara äldre modeller?23 april, 2013 kl. 16:01 #255623Patrick P931
DeltagareHar du en utbytesmotor i budgeten kör på med filter, dump och avgas utan att mappa. 😉
Avgasljudet kan du få genom att endast byta sista ljuddämparen, det går att göra utan mappning då det inte gör något nämnvärd påverkan. Det är då man byter downpipe, dvs. första biten efter turbon, som det blir vanskligt att köra med orginalmappning.
Håll bilen 100% orginal och ha koll på oljan och gör regelbunden service så tar den nog hur mycket stryk som helst. Börja byta prylar utan att mappa om och det finns risk för otrevliga överraskningar är kanske en bra slutsats?
24 april, 2013 kl. 09:48 #255620TomK
DeltagareHur många som helst kör ju för fan med 3″ hela vägen utan att mappa, och en vettig öppen dump som inte läcker kan knappast vara någon fara även om det är onödigt med fjortisvissla. Laddtrycket kommer ju öka men det sänker man ju med en dawes device tex. Jag tror herr Patrick överdriver flera smulor….
Håller förövrigt med dom som tycker du ska ha en STi, jag förstår mig aldrig på folk som köper WRX och börjar modda när STi finns för inte så mkt mer pengar. ALLT är så extremt mycket bättre, en 2005 STi är den mest klockrena rättstyrda Imprezan man kan köpa.
Ja det är det som är felet att laddet går upp.
Visst funkar det med en daves men det känns rätt epa.
Fördelarna är många med att mappa! 🙂24 april, 2013 kl. 11:53 #255624Patrick P931
DeltagareLaddtrycket kommer ju öka men det sänker man ju med en dawes device tex. Jag tror herr Patrick överdriver flera smulor….
Oskar, att laddtrycket ökar är långt ifrån det som kan påverka livslängden på motorn. Ecu är faktiskt ganska kapabel till att kompensera för det som händer vid maxlast.
Däremot vägen till maxlast kommer kunna bli åt skogen…
Om du provade att mappa/logga själv så hade du kunnat se saker och inte behövt ha en åsikt kring något du uppenbarligen inte har en susning om. 😉
Att många kör runt med något betyder inte att de vet något om motorer eller bilar…
🙂
Patrick26 april, 2013 kl. 14:50 #255630Mattemaz
DeltagareOkej så om jag bara sätter på öppet filter och byter bakre dämparen så funkar det?
Har hittat en svart wrx på blocket vi är sugna på.
Ska tydligen sitta nån annan slutburk på den nu. Men inget annat gjort på bilen förutom fälgar. Känns som en interesant bil.26 april, 2013 kl. 16:04 #255625Patrick P931
DeltagareAvgas efter katten helt ok, öppet filter inte ok. Men allt beror på hur pass riskbenägen du är. Har du tur så blir det som Oskar säger, har du otur så blir det inte så. 😉
26 april, 2013 kl. 17:22 #255631Mattemaz
DeltagareMen med öppet snackar vi motorras eller?
Är boxer så känsliga?
Tycker alla idag åker med öppet filer på sina bilar. Ända man hör är att lmm kan gå sönder.26 april, 2013 kl. 17:47 #255619Mumin
DeltagareJag har kört med öppet filter 3″ från turbo och ställt på laddet till 1.1 bar. I 2-3 år utan att mappa. Det var gt 00. Nu kör jag med en Sti motor mappad och klar 😉 kan tillägga att mappad bil gör jävla skillnad mot omappad.
Tur att den höll? Nej, motorerna håller men går det för snålt då kan det så klart rasa. Min 2.5l motor jag hade som var mappad blev det hål i en kolv i på isen. Så allt kan ju rasa 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.