Detta gäller i synnerhet de nyare 2.5orna, i jakten på lägre bränsleförbrukning lade Subaru in en massa bra saker som verkligen hjälper. Men det uppstår problem om man börjar ändra på hårdvaran som Subaru har mappat efter, den relativt stora flexibiliteten som fanns på tidigare modeller har man till stor del tagit bort.
STi är i stort undantaget och har en mycket ”snällare” mappning för eventuella förändingar, men går det snålt även här ryker den motorn med. 😉
Risken att ett öppet filter påverkar maf-signalen är stor, har man oflyt så kommer bilen gå snålt trots en extremfet orginalmappning vid last.
Är det värt risken? Det kan bara ägaren till bilen själv bedömma. 🙂
Dessutom är faktiskt Subarus luftfilter och låda ganska väl fungerande, jag kör med orginal låda och pappersfilter och ligger nog effektmässigt bland topp 10% på denna site. Iaf ibland då jag byter mappning som vissa byter kalsonger. 😉