› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mappa bilen, vilken soppa ?
- Detta ämne har 41 svar, 4,143 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
LinkanGBG.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2011 kl. 20:39 #25283
type_ra
DeltagareHar en STI 99a.
3″ avgas, simota panel filter, wallbro pump, NGK 7: or stift samt en sopparegulator.
VF28 turbo
Vad bör jag få ut för effekt.
Bensin 98, 3,0 BAR soppatryck = Effekt ?
Bensin 98, 4,0 BAR soppatryck = Effekt ?
Etanol, 4,0 BAR soppatryck = Effekt ?Vet inte vad man ska köra, 98/v power finns inte överallt, etanol finns ju nästan överallt i sverige alla fall.. :confused:
2 mars, 2011 kl. 20:45 #219788type_ra
DeltagareJust det, har bytt den lilla plast slangen som går till turbon under insuget till en i silicon. Men det kanske inte gör någon hl alls 😮
Gör uppipe något på effekten ?
2 mars, 2011 kl. 21:14 #219782Mäki
DeltagareByt spridare till större och mappa på E85 tycker jag. För bränslena kommer blandas om i maj så jag tror jag hade väntat tills dess med mappning i ditt läge om du väljer att köra på blyfritt!
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml
”Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.”
//Marcus
3 mars, 2011 kl. 05:58 #219776goffemannen
DeltagareJag kommer mappa min Type R på V-power. Gillar inte 98 för har hört att den kan variera en del i kvalite och oktantal.
3 mars, 2011 kl. 07:23 #219789type_ra
DeltagareJa just det är det redan i Maj..
Jag vill mappa bilen på soppa som jag kan få överallt.
Tanken med att mappa på 98 är att då kan jag tanka på 98 hos mig samt v-power där inte 98 finns som val.Men frågan är om man får jätte sämre effekt av att mappa på etanol OM man ökar soppa trycket till 4bar.
3 mars, 2011 kl. 08:00 #219759Kvarnis
DeltagareMappa på den nya E10, och är du inte nöjd med effekten öka in blanding av E85 typ 105 till.
Kör du bilen sälan så ska du mappa på Vpower, 98 är som sagt ett lite så där bränsle…
Om du häjer soppatrycket till 4bar ökar flödet 15%, E85 kräver dock +30% så du backar du 15% av effekten du skulle kunna få ut.
Så på E85 skulel du maxa spridarna runt 300bhp, skulle gissa på att det får man nog ut på E10 utan större problem.
3 mars, 2011 kl. 10:21 #219790type_ra
DeltagareOkej, hade hoppats på runt 315hk på etanol.
Hur mycket vågar man köra på soppa tryck ?Om E10 kommer först i maj får man köra runt på standard ECU tills dess, men det bör inte vara någon fara bara man tankar Vpower eller 98 i sämsta fall, är ju bara i 1 månad iofs.
3 mars, 2011 kl. 10:33 #219784TomK
DeltagareSnygg bil du har. Läckert med gröna fälgar! 🙂
3 mars, 2011 kl. 10:58 #219777goffemannen
DeltagareKör du lugnt så kan du tanka 98. Men ska du gasa minsta lilla så är v-power ett måste. Inte rekomenderat att gasa för mkt med de heller iofs. Så kör du lugnt och stilla så är det lugnt att ha orginal ECU.
3 mars, 2011 kl. 11:19 #219772Turbovin
DeltagareDet ryktas att Vpower kommer försvinna när ST1 tar över Shell-stationerna i Sverige.
3 mars, 2011 kl. 11:24 #219783Mäki
DeltagareBlyfritt ska tydligen ”bort” helt, alla ska döpas om till Exx eller försvinna vad jag förstått.. Tycker gott att personen som kom med detta förslag kan bekosta alla mappningar!
3 mars, 2011 kl. 12:05 #219778goffemannen
DeltagareKommer ST1 ta alla shell stationer då? Va ja hörde så va det bara vissa eller de stationer som just shell själva äger. Många stationer är ju ”privat” ägda.
Men om så nu blir fallet så får man väl köpa större spridare och mappa på etanol när den dagen kommer =). Så får man ju lite mer effekt också =).
3 mars, 2011 kl. 13:03 #219760Kvarnis
DeltagareFixa större spridare inan mappning om du ska åka E85, walbro pump bör du byta till oavsett bränsle !!!
Med Större spridare får du säkert ut 330-340bhp
3 mars, 2011 kl. 13:48 #219779goffemannen
DeltagareJa walbro pump måste man byta till ovasett bränsle, eller liknande. Det finns ju intank pumpar som flödar 300lph nu för tiden har ja för mig.
Min spec för motorn ser ut såhär. Jag hoppas på ca 320hk vid mappning.
Zero Sports cat back
3″ de-cat downpipe
Hybrid GT2 FMIC
AEM Dryflow filter
Exedy Steg 1 koppling
walbro 255l/h pump
HKS/NGK Iridium/platina Super Fire Racing HR8 tändstift
HKS SSQV dump
Autobahn88 insugsrör till turbon i silikon3 mars, 2011 kl. 16:15 #219768volvosnubbe
Deltagaresjälv har bob rawle mappat min med orginal bränslepump och orginal stift.
Bara annat avgas o panelfilter ala 323hk på v-power.
Dock e mappen ingen höjdare här i sverige märkte jag.
Funkade bra i England när ja körde hem..Ska man verkligen ha wallbro när man kör etanol?
Dem säger ju själva att wallbro pumparna inte tål etanol.
Nån som har ett hum om henko 275l/h pumpar till impreza ?/ Dennis
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.