› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mappa bilen, vilken soppa ?
- Detta ämne har 41 svar, 4,143 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
LinkanGBG.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2011 kl. 20:53 #219785
TomK
DeltagareVart får man tag i dessa ?
Blev sugen själv!
Ska mappa senare i sommar själv nämligen o har redan ecutech licensen.
bar en ny pump oxå för min del.
Tänkte ta mig en titt på henko pumparna som tidigare skribent nämde va bra.
Ska bara hitta nått som passar imprezan någorlunda bra .. för ja antar att de inte har kit till våra bilar.
/DennisOm det är ID spridarna du menar så har Motornord här i sverige.
Eller så finns dom i US.4 mars, 2011 kl. 21:10 #219765Kvarnis
DeltagareID= Injector Dynamics
Finns från US,UK
Skulle gissa på att det är samma spridare har inte kollat på US spridare dock
4 mars, 2011 kl. 21:28 #219786TomK
Deltagare7 mars, 2011 kl. 12:01 #219796type_ra
DeltagareHmm nu börjar man fundera mer o mer 😀
Kan man köra 50% e10 och 50% etanol. Det borde gå med orginal spridare och ca 4bar soppa tryck ?
7 mars, 2011 kl. 12:53 #219781goffemannen
DeltagareHmm nu börjar man fundera mer o mer 😀
Kan man köra 50% e10 och 50% etanol. Det borde gå med orginal spridare och ca 4bar soppa tryck ?
Vet inte hur de hade funkat. Men ja tänker direkt på hur jobbigt de blir vid tankning. Att man måste hålla reda på hur mkt man ska tanka av varje osv.
/ David J – superior syd
7 mars, 2011 kl. 15:22 #219771volvosnubbe
DeltagareHmm nu börjar man fundera mer o mer 😀
Kan man köra 50% e10 och 50% etanol. Det borde gå med orginal spridare och ca 4bar soppa tryck ?
Bökit som fan ju !
Antigen e du snåljåp o mappar 95oktan och inte får ut mycket effekt men grejjerna håller o du kan tanka överallt och billig bensin.
Eller så gör du de den dyra vägen o köper spridare och mappar på e85!Inga komprmisser blir jäkla bök vid varje tankning bara !
Måste ha exakt koll på hur mkt man blandar o att pumparna stämmer.snåljåp köp nya spridare nu 😉
/ Dennis7 mars, 2011 kl. 15:55 #219797type_ra
Deltagareatt jag inte vill köra med 100% etanol är för att jag har gjort det förr och det är inte snällt mot motorn bla. Bökigt att byta olja väldigt ofta osv osv
7 mars, 2011 kl. 16:12 #219766Nikke McRae
Deltagareatt jag inte vill köra med 100% etanol är för att jag har gjort det förr och det är inte snällt mot motorn bla. Bökigt att byta olja väldigt ofta osv osv
Jag kör E85 året runt.
Bara första gångerna bytte jag med tätare interval.
Nu kör jag som vanligt var 500-600 mil och oljan är som ny när den kommer ut.
Min drar 1,5 liter mil blandad körning sommartid och drog 1,25 med bensin, dvs skillnaden är 15-20%. (drar mindre på vintern eftersom det då är E75)
Med priset på soppan sommartid ala 14 kr och e85 kostar 9 kr.
Då blir alltså priset per mil 17:50kr med bensin och 13:50kr med etanol.
Ända nackdelen är nog att man måste tanka var 35:e mil.7 mars, 2011 kl. 19:58 #219798type_ra
DeltagareJo det är bra. men har någon skruvat ner och kollat hur motorn ser ut efter x antal mil med etanol ? :confused:
13 mars, 2011 kl. 23:20 #219799Tobben
DeltagareJo det är bra. men har någon skruvat ner och kollat hur motorn ser ut efter x antal mil med etanol ? :confused:
Efter jag har kört på etanol i en 940turbo jag har så tänker jag aldrig mer köra på det för fick repor i ena cylindern (ska tilläggas att jag inte körde på nån billig olja utan v8 shoppens ”76 olja” ) sen såg insugningsdelen ut på toppen som äcklig torkad blåbärssoppa sen vet jag inte om det hade gjort nån skillnad om man hade haft i redlines tillstats för just det bränslet och om bilen eller motorn står lite länge så kan det bli fin ytrost i cylinderväggarna för det fick en jag känner som grejjar med audi erfara för verkar som etanol drar till sig fukt
Och har man en äldre bil så ska man väl helst byta bränsleslangar för dom vid armaturen tyckte jag hade blivit nästan stela som pinnar så resultera i att den ena sprack.
Så när det blir mappningsdags för mig så är det 98 som man även kör på nu13 mars, 2011 kl. 23:59 #219775Turbovin
DeltagareStäller man av bilen så bör den ju stå med bensin i tanken iaf, och helst antagligen att man kört på bensin sista tiden innan också. Jag körde några tankar med Vpower innan jag ställde av iaf. Varvar ca var 5-10:e tank med Vpower annars också.
9 maj, 2011 kl. 15:43 #219787LinkanGBG
DeltagareVarför walbro just? En Bosch 044 funkar inte lika bra till etanol?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.