SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor mappa eller chippa en my95 gt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    maxzat
    Deltagare

Jag pratade med en subaru försäljare (i sandared om nån vet var det ligger 🙂 ) som har en my95gt precis som jag. Han sa att man kan ”chippa” dom gamla, mao inte mappa.

Så första frågan är väl given 🙂 Stämmer det?
      Andra frågan, var kan man få tag på ett chip isåfall? Har pratat med ace competition i borås, dom skulle återkomma men har inte hört av dom.

Kvarnis
      Deltagare

Han har ett chip från UK…som har en anpassad mapp….via ett chip :D, var jag som hjälpte till och tog hem det till en kompis i stan som hade bilen innan..

Det går visst att mapp en 95:a men inte med ecutek

maxzat
        Deltagare

jahaaa men nu förstår jag 😀 😀 😀

Ace ringde igår och sa att dom inte kunde greja med subaru… synd

Köpte avgassystem igår så jag för väl kanske vänta lite nu, rena virvelvinden i plånboken nu. Men när virveln lugnat sig, något förslag på var jag kan vända mig??? bor som sagt i borås trakten.

Edit: Kan ju föresten säga att jag inte har fått riktig kläm på det här med mappning osv. Men en gissing: om man t.ex. mappar en ecu-tec har man bytt nån styrenhet till en ecu-tec och programmerar om den då??

Edit No2: Har bytt till ett avgassystem från ray, 3″ hela vägen, ingen cat. Blir det problem för mig nu eller kommer bilen gå riktigt? Har inte
          provat för bilen står nyvaxad i garaget och väntar på att poleras 🙂
          Mvh
          Micke

maxzat
          Deltagare

ojoj…

provkörde bilen, ettan tvåan gick bra, på trean tyckte jag turbon slog av, i med fyran gick riktigt, i med femman, tvärdog i ungefär en sekund sedan kom den. Provade mer och laddtrycket dyker när det blir för högt? ettan och tvåan var nog inga problem, mer på trean och uppåt märkte jag sedan. Kollade på laddtrycksmätaren, ligger som högst på 1.1 sedan när den gör rycken sjunker den till kanske 0.8 svårt att se exakt.

Allt hände efter jag bytte avgassystem. Såg att dp:n jag satte på hade en liten ”kanal” som satt framför ventilen som släpper trycket i turbon, det hade jag inte på org. dp:n. Kanske har den ”lättare” för att släppa trycket nu?

Nåt förslag? ;(

Mvh
            Micke

jraberg
            Deltagare

bästa tråden jag orkade leta efter, men sök på laddtryck eller svajande laddtryck så får du en del nyttiga svar 🙂
              http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=6786&mesg_id=6786&listing_type=search

receptet heter som jerry säger..
              Dawes Device. . . Tadaaa! 😀

-JR

maxzat
              Deltagare

hmmmm har hört ”dawes device” nån gång förut, kommer bara inte riktigt ihåg var 😀

Är detta en dawes device? För isåfall har ju jag en sån :p

http://www.1bu.se/dawes.jpg

Skruva den utåt (isär) för att sänka trycket?

Mvh
                Micke

Kvarnis
                Deltagare

ehh ja , lr inåt för att få fuel cut 😀

maxzat
                  Deltagare

tänk att ett så kort svar kan berätta så mycke 🙂

imorgon ska micke ut och åka med två blocknycklar

maxzat
                    Deltagare

sådär ja… nu går pärlan som hon ska igen 🙂

En fråga bara, vad kommer det sig att jag får fuel-cut med det nya avgassystemet, när jag hade samma laddtryck som innan (c.a 1.05 bar)?

Mvh
                      Micke

Kvarnis
                      Deltagare

ANtagligen så regaerar map sensorn snabbare än laddtrycks mätaren..

maxzat
                        Deltagare

Tack för hjälp!!

Kan få tag på en ic som suttit i en saab 9000, Är det lönt att försöka få dit den? Gör det sedan stor skillnad om jag bara mappar mot att mappa och chippa?

Ju mer man lär sig desto fler frågor 🙂

Mvh
                          Micke

FRBxxx
                          Deltagare

Hej!
                            Ett ”chipp” är en färdig mapp som man köper och ”bara” sätter i, dvs inget som ställs in speciellt för DIN bil.
                            Men om du mappar din bil så ställs alla parametrar in efter just DIN bil (bättre) 😉

MVH Björne

Ps. Vart bor du? jag bor nämligen också i närheten av Borås

maxzat
                            Deltagare

Tack frbxxx, du sprider lite ljus i mörkret 🙂

Du har pm.

/Micke

Guailo
                              Deltagare

Tja!
                                Sandared är ett trevligt ställe, eller så beror det på att jag besökte trevligt folk där…

Lycka till med mappandet / chippandet eller vad det nu blir på din bil. =)

Mvh,
                                Peter

maxzat
                                Deltagare

Tja!Sandared är ett trevligt ställe, eller så beror det på att jag besökte trevligt folk där…Lycka till med mappandet / chippandet eller vad det nu blir på din bil. =)Mvh,Peter

och så sa du inte till att du skulle komma 🙂

vi får se vad det blir av subban, har ju en tendens till att springa iväg pengamässigt. Har nyligen blivit av med fyrhjulsdriften på vintern, för vem vill ut i saltet och bjuda rosten på smörgåsbord? nä, den får stå i garaget i vinter så jag får leta upp nåt annat fyrhjulsdrivet, en king cab med feta sulor kanske 😀

Ha det så gött och lev väl

/Micke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.