Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29004
    Mumin
    Deltagare

      Ska mappa nästa vecka och är inne på v-power alt OKQ8 98… Villken ska man välja? Alla säger olika hela jävla tiden.. ;). Vad säger experterna??

      #246818
      Gilarski
      Deltagare

        Ska mappa nästa vecka och är inne på v-power alt OKQ8 98… Villken ska man välja? Alla säger olika hela jävla tiden.. ;). Vad säger experterna??

        Mappar du på ’99’ så kan man ställa tändningen lite mer aggressivt samt minska mängden kylmedel (bensin)då risken för självantändning är något lägre med ’99’.

        Främsta fördelen med att köra 99 är dock att du minskar risken rent generellt för självantändning när du pressar bilen (när saker & ting börjar gå varma), du ökar säkerhetsmarginalen helt enkelt. Att ladda på 0,75 bar anser jag inte kräva nån 99 oktan soppa, 1,5 under hård körning kan ju ’99’ vara en bra ide för att öka säkerhetsmarginalen lite, om du frågar mig 🙂

        Det är ju endast när du pressar maskinen som det där med självantändningen blir ett problem. Det intressanta är dock att knackningar även kan uppstå på låga rpm när man pressar motorn. Men som sagt, allt handlar om när du pressar motorn, då kan du öka marginalenra lite grann (skillnad mellan knackning & ingen knackning är hårfin -> men konsekvenserna kan ju vara rätt katastrofala).

        #246808
        Koffe
        Keymaster

          Problemet är väl att Shells V-power inte är 99 längre utan “98+”. Senaste siffrorna jag såg tror jag Statoil låg på högst oktantal på sin 98.
          Dumt att mappa på V-power (99) ifall det fasas ut. Mappa på OKQ8 98 och tanka sen på Statoil så borde du ha lite marginal 😉

          #246819
          Vince
          Keymaster

            V-power är inte 99 längre utan max 98 oktan.

            Skulle jag mappa så skulle jag överväga (om vi utesluter sprit) att göra det på 95 oktan för att sedan tanka 98 vid hårdare körning. Tror att Karlzzon här på forumet körde så och han var hel nöjd.

            #246809
            Mumin
            Deltagare

              Mmmmmm bilen kommer bara gå sommar tid framöver och kommer användas som hobby bil.. Dvs kommer köras hårt 😉 kanske man ska mappa på OKQ8 98 och låta det vara så.. Läste också att statoils 98 låg bäst till men sedan har man hört dom som mappar på OKQ8 98 och tankar statoils 98 så går den sämre… Villket problem man kan ha 😉 kanske mappa för 95 och köra på 98 då..

              #246821
              TomK
              Deltagare

                Mmmmmm bilen kommer bara gå sommar tid framöver och kommer användas som hobby bil.. Dvs kommer köras hårt 😉 kanske man ska mappa på OKQ8 98 och låta det vara så.. Läste också att statoils 98 låg bäst till men sedan har man hört dom som mappar på OKQ8 98 och tankar statoils 98 så går den sämre… Villket problem man kan ha 😉 kanske mappa för 95 och köra på 98 då..

                Du har inte funderat på E85 då?

                #246810
                Mumin
                Deltagare

                  Blir inte E85 i dags läget.. Kanske i framtiden men då vill jag ha riktigt sprut. Har inte råd att konvertera till E85 då det är ganska mycket plåtjobb som ska fixsas under vintern 😉 kan tillägga att den är en type r motor från en v 6 som sitter i också.. Hoppas denna håller bättre än 2.5an jag rasade 😉

                  #246822
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Då du inte mappar själv och jag antar värdesätter säkerhet bör du mappa på 95 och sedan köra på 98.

                    Jag skulle endast rekommendera den som loggar själv att mappa på något annat än 95.

                    🙂
                    Patrick

                    #246816
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      För att klar göra alla rykten, kring 98 och 99v-power.
                      Så här är de vell, att v-power ligger på 98+ nu för tiden som ni säger, och närmare bestämt 98.4 oktan, medans då 98 sällan liger över 98, utan brukar landa på ungeför 97.8 oktan, ja de är inte mycket, men de gjordes tester på just, statoils 98 och 98+ v-power hemma hos en bekant i hans egen byggda broms bänk 😀 ja de är sant!
                      Dessa tester gjordes på en volvo B21 som var strockad om jag inte mins fel till 2.2liter med ordning gjord topp med kammar och hela kabraket, och skulle köras i någon snällare version av rally kross har jag för mig, den lämnade i alla fall mer effekt och vrid på v-power helt enkelt, nu var de ju inte några fantasi siffror mer den lämnade på 98+, vi pratar ett par hästar här och lite nm 🙂 men gör ju mer på turbo applikationer förstås.

                      #246817
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Men sammtidigt, ska man även kolla upp eller höra med makarna, hur pass mycket 98 eller 98+ de går i ens stad, för om folk knappt tankar 98 och 98+ kan de i värsta fall vara så att de står och blir dåligt i pumparna, så då kan faktist fräsch 95 vara bättre än gammal 98 🙂

                        #246825
                        knuppe
                        Deltagare

                          Riktigt synd att ST1 köpte shell, i Sverige iallafall.
                          I Tyskland kan man tanka 100oktan på shell, perfekt innan ett varv på ringen!

                          #246805
                          STIred
                          Deltagare

                            Jag har hört från mapparhåll att vpower har blivit mycket ojämnare i kvaliten på senare tid. 98 ska vara jämnare så det är antagligen ett bättre val.

                            Min brukskokare är mappad på vpower av förra ägaren, men jag har tankat 98 på ok hela tiden sen jag köpt den.

                            /r

                            #246811
                            Mumin
                            Deltagare

                              Lutar mer och mer mot oks 98 som jag körde innan raset.. Kanske ska mappa på 98 och tanka v power då bör jag iaf alltid lika på över 98 oktanit.. Ska ringa och språka med Jrm och se vad dom anser vara bäst..

                              #246806
                              STIred
                              Deltagare

                                Lutar mer och mer mot oks 98 som jag körde innan raset.. Kanske ska mappa på 98 och tanka v power då bör jag iaf alltid lika på över 98 oktanit.. Ska ringa och språka med Jrm och se vad dom anser vara bäst..

                                Mappa 98 och tanka 98 😉

                                Vad orsakade raset på din förra motor föresten?

                                Edit: eller mappa 98 och tanka 98+ ca. 5-10% e85. Men dubbelkolla det med den som mappar.
                                /r

                                #246812
                                Mumin
                                Deltagare

                                  Ja du Raul är lite osäker.. Körde på isen och på 3de varvet dog all kraft och började ryka som satan.. Blev hål i 3ans kolv ;( men som sagt så var det ju snik bygge med ej25 botten del med orginal kolvar… Men nya maskin nya tider nya möjligheter 😉 hur går det med din kokare då!?

                                  Ska prata med Jrm ang mappnigen om jag ska. Köra på bara 98 eller 98 och sen 98+ 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.