› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Mappad eller ej ?
- Detta ämne har 9 svar, 1,309 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
abacus.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2012 kl. 12:11 #28305
abacus
DeltagareFinns det något sätt man kan ta reda på det, burkar jrm eller liknande firmor sätta något i ECU boxen eller så, typ ett klistermärker eller något .
Eller kan man ringa dom och fråga om dom har haft inne den bilen i fråga på regnummret.Köpte bilen maj 08 sitter ett avgas på 3 tum hela vägen med en japs i änden.
Ju mer jag läser om det hela så verkar det vara extremt noga med att mappa om bilen vid avgas och turbo byte.
WrX -07
10 maj, 2012 kl. 15:36 #242506Patrick P931
DeltagareDet enklaste är att kolla vad den laddar. Är det mer eller mindre orginal så peakar den på kanske runt 1 bar, är den mappad så blir det oftast mer.
13 maj, 2012 kl. 18:00 #242504Twinturbo
DeltagareHar du jämfört med en annan bil med samma motor?
Är den inte mappad så går den oftast sämre på låga varv jämfört med original, men bättre högre upp i registret.13 maj, 2012 kl. 21:26 #242507Patrick P931
DeltagareVa? Sämre på låga varv? Bättre på höga? 😉
Oj. 😉
14 maj, 2012 kl. 10:57 #242502abacus
DeltagareOm den nu inte är mappad vad kan man förvänta sig vid en mappning på V-power
14 maj, 2012 kl. 13:07 #242508Patrick P931
DeltagareGenerellt en trevligare bil då man även mappar om gaspedalen (det är den stora vinsten med första mappningen rent körmässigt enligt mig). Annars får du ganska mycket mer vrid och något högre toppeffekt då de går onödigt fett från fabrik samt tändningen är någon grad för snäll.
Fixa gärna så du kan logga alt. mäta effekt innan du mappar. Det är alltid bra att ha en baslinje och så slipper du bs.
Du vill även gärna göra en learning view innan mappning! Detta verktyg är ovärderligt.
21 maj, 2012 kl. 17:37 #242505Twinturbo
DeltagareVa? Sämre på låga varv? Bättre på höga? 😉
Oj. 😉
Japp, så gick min omappad med 3″ avgas från turbon.
Gick som en potta skit på lågvarv, men bättre när den fick upp ladd.Generellt sett så märker man att bilen får sämre körbarhet om den är omappad. En bra mappad bil skall ha bättre körbarhet än original, dessutom betydligt snabbare 😉 🙂
Gaspedalsmappningen, turbotrycket och kammarna tycker jag gav mest. Speciellt kul att mixtra lite med kamjusteringen för att plocka ut det sista ur originalturbon på höga varv då mottrycket börjar blir för stort.
22 maj, 2012 kl. 14:33 #242503abacus
DeltagareJapp, så gick min omappad med 3″ avgas från turbon.
Gick som en potta skit på lågvarv, men bättre när den fick upp ladd.Generellt sett så märker man att bilen får sämre körbarhet om den är omappad. En bra mappad bil skall ha bättre körbarhet än original, dessutom betydligt snabbare 😉 🙂
Gaspedalsmappningen, turbotrycket och kammarna tycker jag gav mest. Speciellt kul att mixtra lite med kamjusteringen för att plocka ut det sista ur originalturbon på höga varv då mottrycket börjar blir för stort.
Tycker att min går utmärkt på lägre och högre varv, men som sagt svårt att veta om man inte har något att jämföra med.
Du är lá Göteborgare ?
Hoppas du kommer på träffen nu på söndag så kanske vi kan ta en titt på det hela.Eller någon annan på träffen lika roligt att tjöta subba…
22 maj, 2012 kl. 14:51 #242509adam.b.w
Deltagarejag kommer oftast på söndags träffarna annars är de ju träff på lördag med klubben 😉 då kan du verkligen få köta subbad—0.o—b
22 maj, 2012 kl. 15:25 #242501abacus
Deltagarejag kommer oftast på söndags träffarna annars är de ju träff på lördag med klubben 😉 då kan du verkligen få köta subbad—0.o—b
Err, lördag menar jag ju….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.