› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › mappa+nollställning
- Detta ämne har 6 svar, 1,283 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 11 månader sedan av
omar.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2003 kl. 22:28 #359
honkster
DeltagareSka citera ungefär från en tråd jag läste:”Om du får haveri på motorn är det bara att nollställa ecun då värderna går tillbaka till vanligt”. Innebär detta att man kan nollställa en mappning så lätt?
T.e.x om jag ska byta batteri så måste jag mappa om bilen?Byter man inte styrboxen?
————————————–
-HonKster- Blå My99 Kombi@Åre(vet som vanligt ingenting)http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556
11 mars, 2003 kl. 23:54 #37186Wanderer
DeltagareDet var jag som skrev det men jag är inte säker på det.
Läste ngr trådar förut där det stod att om ECU’n får stå utan ström i runt 30-60 minuter så nollställs den och då var man tvungen att ”lära upp den” från grundvärdena igen.
Rätta mig gärna om jag har fel så att man inte råkar göra det dyraste batteribytet i historien 😉
12 mars, 2003 kl. 08:00 #37185honkster
DeltagareJa detta är en ganska viktig fråga, ingen som riktigt vet?
————————————–
-HonKster- Blå My99 Kombi@Årehttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556
12 mars, 2003 kl. 09:34 #37187JRM_Racing_AB
DeltagareVad som händer när man nollställer ECU’n är att man tar bort alla felkoder
som har loggats i boxen, tomgångs och tändningsinställningar som är gjorda
in i boxen försvinner och automatisk korrigering för spikning som boxen lärt sig under körning försvinner och börjar om från början. Mappen försvinner alltså INTE!Mycket riktigt så inträffar detta om man låter boxen vara utan ström en längre tid, dock så vet jag inte om det räcker med ett par timmar…så du kan byta batteri utan att oroa dig.
Har man kört på dålig soppa, så är faktiskt en nollställning hälsosamt för bilen då den annars kan gå avsevärt mycket sämre…nollställde en bil för några veckor sedan, den boxen hade sänkt laddtrycket med två hekto p g a ovanstående!
//Rikard
JRM RACING AB / PROSPEED STOCKHOLM
http://WWW.JRM-RACING.SE12 mars, 2003 kl. 09:48 #37182SecretAgentMan
DeltagareSvaret på huvudfunderingen är väl att pillar man så får man vara beredd på att det kan gå illa…antingen löser leverantören detta med en maskingaranti a’la BSR, eller så gräver man djupt i plånboken.
Jag personligen ogillar skarpt folk som bygger tillbaka till standard och låter IM, eller försäkringsbolaget ta notan (det drabbar bara alla andra).
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen12 mars, 2003 kl. 11:25 #37183OzO
DeltagareBra svar JRM! *tumme upp*
Jag personligen ogillar skarpt folk som bygger tillbaka till standard och låter IM, eller försäkringsbolaget ta notan (det drabbar bara alla andra).
”Hear, hear, hear….” <- (försöker låta som en politiker i det engelska parlamentet) ________________________________________ http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”16 mars, 2003 kl. 21:24 #37184omar
DeltagareÄr det nån av er som vet om man kan nollställa eftermarknads sprut
typ Motec!
Mvh Omar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.