› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › mappning
- Detta ämne har 64 svar, 6,908 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
volvosnubbe.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2007 kl. 07:56 #61978
SecretAgentMan
DeltagareGrundtrycket med bara klockan ligger på 0,5 om det är standardprylar, solenoiden blöder av tryck, och höjer till 0,9. 🙂
Klockan är inte problemet i ditt fall, styrningen trycket är lite en kompromiss med solenoidstyrning på ett halvdant system som inte vet om vilken växel som är i, och således kan man inte få olika sprätt på solenoiden beroende på last (last genererar avgaser, vilket genererar laddtryck).
På högre växlar behöver man hålla wastegaten öppen betydligt mer än på lägre för att nå samma tryck, det är hela problemet.
Med snabba styr®lersystem så är det inget problem, men standardpryttlarna är inte så hejdundrande bra på det här.
Det blir en kompromiss oavsett hur man gör, det kommer att bli lite segt på lägre kuggar om man vill hålla det i schack på högre, så är det bara.
…det är därför en dawes rockar,simpelt, snabbt, stabilt och det strular väldigt, väldigt sällan.
/J
24 augusti, 2007 kl. 09:14 #61996specialized
DeltagareJag åker ju också org-turbo,org-laddtryckstyrning och Ecutek.
Mitt ladd är inte det minsta segt.Laddet är 1,2-1,25 på 1:an & 2:an och 1,35-1,4 på 3,4,5:an.
Har fullt ladd vid 2700 rpm på höga växlar. Och från 0 gas & pressar fullt – har jag fullt ladd på ca 0,5 sekund,under förutsättning att jag har lite varv på motorn 🙂Har inte heller några problem att få ladd vid ”flytgas”.
Pressar jag ned pedalen en bit och håller den där, så ökar laddet sakta tom. detta på låga växlar. Bad mapparen att jag ville ha det så.Jag tycker det låter som något fel med mappen eller något läkage av någon form 🙁
Har du kollat restriktorn ? Denna påverkar gas/laddtrycks responsen ganska mycket 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉27 augusti, 2007 kl. 16:12 #62034Just try
DeltagareTycker allt detta låter riktigt skumt. Hoppas dom som genomförde mappningen tar sitt ansvar och rättar till dom fel som uppenbarligen gjorts.
27 augusti, 2007 kl. 20:48 #62019volvosnubbe
DeltagareJag åker ju också org-turbo,org-laddtryckstyrning och Ecutek.Mitt ladd är inte det minsta segt.Laddet är 1,2-1,25 på 1:an & 2:an och 1,35-1,4 på 3,4,5:an.Har fullt ladd vid 2700 rpm på höga växlar. Och från 0 gas & pressar fullt – har jag fullt ladd på ca 0,5 sekund,under förutsättning att jag har lite varv på motorn :)Har inte heller några problem att få ladd vid ”flytgas”.Pressar jag ned pedalen en bit och håller den där, så ökar laddet sakta tom. detta på låga växlar. Bad mapparen att jag ville ha det så.Jag tycker det låter som något fel med mappen eller något läkage av någon form :-(Har du kollat restriktorn ? Denna påverkar gas/laddtrycks responsen ganska mycket :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
vem har mappat din bil då?
hmm.. ja får aldrig så högt ladd på 1:ans växel som du. Mest ladd får ja då de e väldigt varm i motorumet. de e då bilen verkar gå bäst. tycker de e konstigt för de e då den suger in varmluft.
Kan vara min FMIC som ställer till det för mig med.
Vart ska denna restriktor sitta då?MVH Dennis
27 augusti, 2007 kl. 23:24 #61997specialized
Deltagarevem har mappat din bil då?hmm.. ja får aldrig så högt ladd på 1:ans växel som du. Mest ladd får ja då de e väldigt varm i motorumet. de e då bilen verkar gå bäst. tycker de e konstigt för de e då den suger in varmluft.Kan vara min FMIC som ställer till det för mig med.Vart ska denna restriktor sitta då?MVH Dennis
Per på Autotech 😉
Restriktorn sitter i slangen som går från turbonippeln till t-korset 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉27 augusti, 2007 kl. 23:58 #62020volvosnubbe
DeltagarePer på Autotech ;)Restriktorn sitter i slangen som går från turbonippeln till t-korset :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
tror inte jag har ngn sådan. ser ut som en vanlig slang.
Hade en dawes inkopplad där innan men dem tog bort den o ersatte den med nån vanlig vaccum slang och ett vanligt t-kors.FICK SKEN LADD IDAG MED !
skenar /pendlar mellan 1,2-1,5 bar
Nu på natten vid fullgas på 5an.
hade 3200 varv innan ja stampa på.28 augusti, 2007 kl. 00:38 #61998specialized
DeltagarePer på Autotech ;)Restriktorn sitter i slangen som går från turbonippeln till t-korset :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar ;
)
tror inte jag har ngn sådan. ser ut som en vanlig slang.Hade en dawes inkopplad där innan men dem tog bort den o ersatte den med nån vanlig vaccum slang och ett vanligt t-kors.FICK SKEN LADD IDAG MED !skenar /pendlar mellan 1,2-1,5 barNu på natten vid fullgas på 5an.hade 3200 varv innan ja stampa på.
Restriktorn sitter INNE i slangen och ser ut som en liten rund metalkula med ett ~ 1,0 mm hål i . Sitter den i slangen så känns den genom att du klämmer på slangen.
Har du INTE denna restriktor, så är det med STOR sannolikhet hela eller delar av orsaken till dina problem.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉29 augusti, 2007 kl. 15:33 #61999specialized
DeltagareKollat om du har någon restriktor än ? 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉30 augusti, 2007 kl. 16:12 #62000specialized
DeltagareHur gick det ? Vore kul med lite uppföljning 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉30 augusti, 2007 kl. 17:14 #62021volvosnubbe
DeltagareJo ja har kollat upp slangen o de sitter nån form av restriktor där fastklämd med buntband runt slangen.
Har pratat med dem också o dem säger även att de satt i restriktor i slangen.
Har även sagt mina problem.
Dem vet inte riktigt vad de kan bero på men om ja hade möjlighet o komma upp skulle de givetvis fixa de OM DE GÅR.
Men de ville inte mappa UTAN solenoid så laddet är seg o kommer o bli det i fortsättningen oxå då detta är normalt.
De jag e rädd för är att om ja åker upp o försöker fixa det kommer de inte bli bättre.
Då kanske de gör så den laddar mindre ist eftersom ja får skenande tryck.Börjar fundera på om min wastegate är dålig. Konstigt att de funkade med dawsen iof.
Jag vet inte hur ja ska lösa det.
Ganska trött på bilen. Frågade va Per ville ha för en ommappning o de kosta 5k.
Budgeten räcker inte . Dessutom har ja redan lagt nästan 15k för de sissta som e gjort nu. Ganska så trött på bilen…
Vill inte lägga mer pengar o försöka få lappat ihop den. När den skulle va bra direkt efter mappning som de lovade.
Dessutom blir de för mkt folk som skruvat om ja lämnar bort den till tex Per.30 augusti, 2007 kl. 17:29 #61979SecretAgentMan
DeltagareMen för bövelen…du är ju helt klart inte nöjd, ge firman ifråga en ärlig chans att rätta till det – att skriva här lär inte trolla fram en bättre mappning. 🙂
Prata med firman, låt dem ordna det – bilen skall ju inte gå sämre efter mappning än före…
/J
30 augusti, 2007 kl. 21:30 #62022volvosnubbe
Deltagarejojo de e klart !
Men ja har ingen lust o betala dem för deras ”andra chans” om man säger så . o de kommer säkert o ta betalt för de hittar ju alltid på nått .31 augusti, 2007 kl. 06:00 #61988simo
DeltagareGanska så trött på bilen…Vill inte lägga mer pengar o försöka få lappat ihop den. När den skulle va bra direkt efter mappning som de lovade.
De är inte bilen du ska vara trött på…utan firman som ligger 45 nordost om Götet…
Om du inte är nöjd med produkten du köpt o de inte lycka åtgärda problemet kan du alltid häva köpet…kolla på http://www.arn.se/ för mer info.
/U
3 september, 2007 kl. 07:04 #62035Niklas
DeltagareHur gick bilen på Blackrace efter mappningen? Blev det en fet streetracerkärra av det?
3 september, 2007 kl. 07:51 #61989simo
DeltagareHur gick bilen på Blackrace efter mappningen? Blev det en fet streetracerkärra av det?
För ynka 15000 gick bilen 0,5 sekunder långsammare på 201 m.
Dessutom hävdar firman strax söder om Stockholm att det ska vara så…/U
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.