› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › mappning
- Detta ämne har 64 svar, 6,908 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
volvosnubbe.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2007 kl. 10:57 #62036
Niklas
DeltagareLåter ju konstigt, vad var argumentet för att bilen skulle bli långsammare? 😮
3 september, 2007 kl. 11:04 #61985Strat
DeltagareSåja. Eftersom det börjar bli ganska klart vilka det rör sig om tycker jag att vi tar det lugnt med snacket. En klubbsponsrande firma med många års erfarenhet, och som gjort många bra jobb, får dålig kritik av en person som är ny i klubben (som jag inte alls vet vem det är) och alla tar tillfälle att hacka som bara den? Varför?
/Claes
3 september, 2007 kl. 12:04 #62023volvosnubbe
DeltagareSåja. Eftersom det börjar bli ganska klart vilka det rör sig om tycker jag att vi tar det lugnt med snacket. En klubbsponsrande firma med många års erfarenhet, och som gjort många bra jobb, får dålig kritik av en person som är ny i klubben (som jag inte alls vet vem det är) och alla tar tillfälle att hacka som bara den? Varför?/Claes
Har inte sagt nått vem eller vilka det är.
Och bilen har blivit långsammare.
Har löjligt nog tagit tider o jämfört med innan.
201 meter tex. visst kanske löjligt o de har endel me grepp o göra men inte så.har kört innan på 8,9 blankt.
körde i förrgår på 9,2 . med sämre sluthastighet dessutom .. skilljde sej rätt bra.
snabbare sluthastighet = mer kusar.
bör tilläggast att ja körde me bättre däck nu. Innan var dem blankslitna.OCH de där j’vla ryckandet blir ja inte av med ! testat med återcirkulerande dump som firman rekomenderade men INTE slutar den rycka!
OCH jag är inte NY ja har varit medlem här i över ett år. Men o andra sidan de kanske e nytt ja vet inte.
Dessutom har ja inte pekat på dem o sakt fy heller utan ja frågade vad ja skulle göra åt situassionen.
Lutar numera att per får mappa om bilen den 11sept ! 😀3 september, 2007 kl. 15:00 #62004SPiKE
DeltagareLutar numera att per får mappa om bilen den 11sept ! 😀
Nu hänger inte jag med, ska du byta mappare?
Vad säger den som har mappat bilen, vill inte den hjälpa dig få ordning på problemet? Och om inte, varför?
Klart att den som pillat i din bil ska hjälpa dig med att få ordning på den.3 september, 2007 kl. 15:11 #62024volvosnubbe
DeltagareLutar numera att per får mappa om bilen den 11sept ! 😀
Nu hänger inte jag med, ska du byta mappare?Vad säger den som har mappat bilen, vill inte den hjälpa dig få ordning på problemet? Och om inte, varför? Klart att den som pillat i din bil ska hjälpa dig med att få ordning på den.
Eftersom dem bara har bortförklaringar och ändå inte kan mappa bilen utan solenoid( vill ha snabbare tryck o ett JÄMT tryck som inte fladdrar) så får ja helt enkelt byta mappare.
Dessutom skulle ja i efterhand byta till återcirk dump för o få bort ryckningarna men detta hjälpte inte.så vad hjälper de om ja gnäller när de ändå itne blir som ja vill ha det.
Kommer kosta mig 2tusen i bara soppa kostander o åka upp plus nån stans o slagga o äta o allt va de blir. Dessutom kommer ja få byta saker.
När per tar mellan 3-5tusen. o då kanske ja får det som ja vill. DVS han mappar me dawsen = stabilt och snabbt tryck.3 september, 2007 kl. 16:01 #62001specialized
DeltagareNär per tar mellan 3-5tusen. o då kanske ja får det som ja vill. DVS han mappar me dawsen = stabilt och snabbt tryck.
Inga problem att få snabbt och stabilt laddtryck med solenoid heller.
Såvida mapparen gjort sitt jobb bra ( och det gör Per ;))För övrigt så tycker jag du ska stå på dig i det här fallet. Och få dem justera mappen GRATIS. De har ju som redan nämnts gjort massor av bilar med nöjda kunder.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉3 september, 2007 kl. 18:13 #62037Niklas
DeltagareDet intressanta blir ju att se om Per får rätt på bilen. Hoppas du återkommer med info.
3 september, 2007 kl. 20:10 #61980SecretAgentMan
DeltagareDet är lite ledsamt att se att det skär sig – helt klart så måste leverantören få en chans att styra upp det hela, och kanske med lite goodwill ordna med något plåster på såren.
Du kan ju inte rimligtvis pynta för att få en betydligt tröttare bil..
Men samtidigt så måste de ju få en ärlig chans att styra upp det, högst troligen så ligger lite av problemen i laddtrycksstyrningen, och rycken skulle jag kunna sätta en slant på ligger i fmic vs luftmassemätare…vill minnas att man läst något om liknande problem på bilar i England.
…att det flödar tillbaka och skapar tryckvågor som stör luftmassemätaren vid gassläpp efter fullgas (om det nu är då det rycker och grejar).
Rätt väg är att prata med leverantören, och se vad de säger – att mappa för en ”dawes” är faktiskt inte knepigare än att mappa för en solenoidstyrning, trycket kan komma lite rappare med dawesen och sätta lite mer fokus på att tändningen är exakt rätt (lite för het tändkurva kan bli ett problem med jäkligt rappt laddtryck), men annars är det ingen skillnad.
Solenoidstyrning blir aldrig lika bra som en dawes, men det går att få det bra nog, speciellt om man kan leva med lite peakar på trycket.
Per kan säkerligen jaga fram mer pulver, men då har du inte gett firman ifråga en ärlig chans att ordna till det.
🙂
/J
4 september, 2007 kl. 06:04 #62038Niklas
DeltagareHar rensat tråden då vissa inte längre ville ”vara med” i tråden. Är det fler som känner så eller om jag missat något så är det bara att höra av sig så skall jag försöka städa ytterligare.
Som Jerry skriver så är det trist när det skiter sig mellan kund och firma. Det bästa är ju att ge det ett försök till men samtidigt förstår jag om du inte vill åka långt igen för att försöka få bilen att gå bra.
I framtiden så skall kanske folk tänka på att välja en firma mer på hemmaplan just med tanke på att om något skiter sig så är det bra att inte ha alltför långt till lyften…
4 september, 2007 kl. 08:04 #62011volvosnubbe
DeltagareHej !
Har fått min bil mappad.
Jag undrar fall laddtrycket ska va så förbaskat seeegt när man kör me solenoiden ?
Förut med dawesen kunde man få laddtryck på lite flytgas men nu måste
man trycka pedalen lite mer EN BRA bit mer för o få upp tryck.. sen går den upp till 0,5 snabt men efter 0,5 går de seeegt.
Bilen har varit kollad efter läckor o sånt men ingen läcka.
Kör med front monterad intercooler som segar ner oxå.
Men va ska ja göra ?
Dem som mappa ville inte mappa me nån form av pysning eller hårdare wg i fall nått pajjar så kan solenioden slå ifrån menar dem.Sen har ja öppen forge dump som dumpar som den ska men dock så blir de ryck i bilen när ja växlar fort.
som bilen skulle få soppa ändå..enl dem ska de va bort mappad men de verkar inte så vad gör jag?
Den baktäder var 3:e gång man släpt av.Har pratat med dem ang de första problemet men de ska tydligen va så på alla men ja tycker de verkar konstigt.
Sen problem nr två har ja mejlat om .Vad tror ni ?
4 september, 2007 kl. 08:04 #61990simo
DeltagareEftersom dem bara har bortförklaringar och ändå inte kan mappa bilen utan solenoid( vill ha snabbare tryck o ett JÄMT tryck som inte fladdrar) så får ja helt enkelt byta mappare.Dessutom skulle ja i efterhand byta till återcirk dump för o få bort ryckningarna men detta hjälpte inte.så vad hjälper de om ja gnäller när de ändå itne blir som ja vill ha det.
Vad menar du med bortförklaringar?
Tycker helt klart att du ska ge dem två chanser till.
/U
4 september, 2007 kl. 08:33 #62002specialized
DeltagareI framtiden så skall kanske folk tänka på att välja en firma mer på hemmaplan just med tanke på att om något skiter sig så är det bra att inte ha alltför långt till lyften…
Detta är ju lite av ett problem då det bara finns 2 firmor som mappar med Ecutek i Sverige.
En i Trollhättan och tjaa, en söder om Stockholm 🙂
Mvh.Mattias – Glad att han bor i Trollywood 😉
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉4 september, 2007 kl. 10:15 #62005BVS-Robban
DeltagareTvivlar på att det är firman söder om sthlm gissar på Unichip då kan väl nästa alla(som kan mappa) ordna det…
4 september, 2007 kl. 11:18 #62003specialized
DeltagareTvivlar på att det är firman söder om sthlm gissar på Unichip då kan väl nästa alla(som kan mappa) ordna det…
Den e ecutech mappad
Hämtat från inlägg nummer 4 i denna tråd 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉4 september, 2007 kl. 11:24 #61976syke
BlockeradDetta är ju lite av ett problem då det bara finns 2 firmor som mappar med Ecutek i Sverige.En i Trollhättan och tjaa, en söder om Stockholm :)Mvh.Mattias – Glad att han bor i Trollywood 😉 ———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Autronic vs. Ecutek: 1 – 0 😀 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.